راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رشوه میدهند

برای تحریم روسیه

بنیاد فرهنگ استراتژیک

مترجم- بهمن دوستدار

 

در اولین کنفرانس مطبوعاتی در سال 2023، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، قصد خود را برای تبدیل اجلاس سران گروه 7 در هیروشیما در ماه مه به یک مجمع ضد روسیه تکرار کرد. این در مورد افزایش کمک های مالی و نظامی به رژیم کیف و متقاعد کردن کشورهای جنوب برای مبارزه با روسیه در کنار غرب و متحدینش است. کیشیدا بار دیگر ادعاهایی را که مسکو بارها در مورد احتمال استفاده از سلاح های هسته ای در جریان عملیات ویژه رد کرده بود، تکرار کرد.

ژاپن بارها به کشورهای جنوب متوسل شده است. از جمله چین، هند و برزیل، تا بلکه آنها را برای محکوم کردن روسیه متقاعد کند. یک مقام ارشد در وزارت خارجه ژاپن تخمین زد که "حدود 90 کشور دوست ژاپن، 60 کشور بینابین و 40 کشور در کنار چین و روسیه" در جهان وجود دارند. به گفته وی، یکی از وظایف دیپلماسی ژاپن، به توافق رسیدن با بیش از 60 دیپلماسی "متوسط" است.

ما در مورد تلاش برای رشوه دادن به "غیر متعهدها" تحت عنوان کمک های بشردوستانه صحبت می کنیم. در ماه نوامبر، دولت ژاپن اعلام کرد که قصد دارد به کشورهایی که از قطعنامه سازمان ملل علیه روسیه حمایت نمی کنند، «کمک» ارائه کند. در مرحله اول عملیات تحریم‌ها، توکیو یارانه‌هایی را به لائوس، عراق، ویتنام و سایر کشورها ارائه خواهد کرد. مقدار رشوه های ژاپن اندک است. لائوس 2.9 میلیارد ین (20 میلیون دلار)، ویتنام 1.7 میلیارد ین (12 میلیون دلار)، عراق 1.6 میلیارد ین (11 میلیون دلار). به گزارش شبکه تلویزیونی ژاپنی  NHK، کمک هایی به سایر کشورها به مبلغ 12.8 میلیارد ین (91 میلیون دلار) نیز ارسال خواهد شد.

خبرگزاری ژاپن، "کیودو تسوشین"، حتی لازم نمی داند که پشت تظاهر دروغین پشت برگ زیتون در قالب «کمک های بشردوستانه» پنهان شود: تحریم ها علیه روسیه و افزایش فشار بر مسکو برای مذاکره آتش بس با اوکراین... با تشکیل یک سازمان، یک راه موثر برای انجام این کار است. جبهه متحد با کشورهایی که تاکنون در برابر اقدامات علیه روسیه مقاومت کرده اند.

هدف اتحاد غرب از جمله ژاپن، توقف آتش نیست، بلکه ادامه کشتار برای برانگیختن نارضایتی مردم روس از سیاست کرملین است.

 این آژانس گزارش می دهد در پایان فوریه تا تشکیل اجلاس کشورهای G7 – (انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده، و همچنین اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای دیگر) تلاش خواهد کرد تا اقدامات تنبیهی علیه روسیه، از جمله تحریم انرژی و ممنوعیت فروش نیمه هادی ها و مواد با فناوری پیشرفته را تحمیل کند. به نظر یوکو هیروس، استاد سیاست بین‌الملل در دانشگاه کیو اقدامات انجام شده توسط G7 "تاکنون به ثمر نرسیده است". او همچنین چشم‌اندازی برای دستیابی به مصالحه نمی‌بیند، زیرا «روسیه قصد خود را برای عقب‌نشینی از چهار منطقه شرقی و جنوبی اوکراین که به روسیه پیوسته اند اعلام نکرده است، در حالی که زلنسکی، خواستار خروج  سربازان از کل خاک اوکراین، از جمله کریمه است.»

پروفسور هیروس می گوید که کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین روابط اقتصادی عادی خود را با مسکو حفظ کرده اند و فضایی را برای این کشور برای ایجاد درآمد از انرژی و سایر صادرات برای تامین مالی جنگ باقی گذاشته اند. هیروس می گوید که گروه 7 باید به طور جدی به فکر جبران خساراتی باشد که این کشورها در صورت محدود کردن روابط اقتصادی با روسیه متحمل خواهند شد. ژاپنی ها تاکید می کنند: کشورهای G7 باید تصمیم بگیرند که چگونه مزایای حضور در اردوگاه دموکراتیک را برای سایر کشورها توضیح دهند و هشدار می دهد که یکی از عوارض مهم تحریم ها افزایش قیمت انرژی است که شروع به "خستگی اوکراین" کرده است. به گفته هیروس، برای ترغیب سایر کشورها به سمت موضع همبستگی با کیف، ژاپن و سایر کشورهای G7 باید نیازهای غیرمتعهدها را درک کنند و "عزم خود را برای حمایت از آنها نشان دهند." یعنی هزینه روسوفوبیا در سیاست را بپردازند.

 میتسوهیسا فوکوتومی، استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی در دانشگاه هیتوتسوباشی، همین موضوع را می گوید: «مسکو در حال حاضر به چین نیازمند است. بنابراین اگر بتوان چین را از روسیه جدا کرد، این کشور منزوی خواهد شد.»

دانشمندان علوم سیاسی ژاپن، بدون پنهان کردن هدف «دور کردن چین از روسیه»، از دولت می‌خواهند که روابط سرد با پکن را تشدید نکند. بنابراین، فوکوتومی خواستار از سرگیری مذاکرات با پکن برای "قانع کردن پوتین برای خودداری از اقدامات خطرناک" است.

فومیهیکو یوشیدا، مدیر مرکز تحقیقاتی برای حذف سلاح‌های هسته‌ای در دانشگاه ناکازاکی هم این را تکرار می‌کند و توصیه می‌کند که کشورهای عضو G7 "چین را متقاعد کنند که رفتن به سمت مسکو هیچ سودی برایش به همراه نخواهد داشت." او فرصتی برای "متقاعد کردن چین" در این واقعیت می بیند که "پکن زمانی از روسیه فاصله خواهد گرفت که سربازان روسی در میدان نبرد با شکست مواجه شوند."

سیاست رشوه دادن به کشورهای کوچکی که موافق مبادله آرای خود در سازمان ملل هستند، ممکن است به موفقیتی برای غرب منجر شود، اما همانطور که آنها می گویند، پول کافی برای رشوه دادن به چین وجود نخواهد داشت. «روابط برقرار شده بین چین و روسیه به اندازه یکپارچگی دو کشور استوار است.» وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اخیرا به روشنی تاکید کرد: آنها در معرض دخالت و تحریک نیستند، آنها از تغییرات عمده در بازار متاثر نخواهند شد!

https://t.me/fsk_today

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 865  - 21 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت