راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مقابله قاطع

"لولا" با کودتاگران

تدوین و ترجمه از اومانیته- جعفر پویا

  

در برزیل کودتای امریکائی شکست خورده و دولت بر اوضاع مسلط شده است. در روزهای پس از شکست کودتا اسناد محرمانه آن بتدریج توسط دولت کشف و افشاء می شود. پشت این کودتا امریکا و رئیس جمهور شکست خورده و فراری برزیل قرار داشتند که به امریکا گریخته است.

بموجب تازه ترین اسنادی که بدست آمده وزیر دادگستری سابق در دولت دست راستی "بولسونارو" دراین کودتا دست داشته است. کودتا روز یکشنبه 8 ژانویه با حمله به مراکز دولتی و مقر ریاست جمهوری و مجلس برزیل آغاز شد و کودتاچی ها موفق به تصرف این مراکز شدند اما روز بعد و پس از بازگشت "لولا" رئیس جمهور متمایل به چپ برزیل از سفر به مناطق مختلف برزیل، مقابله با کودتا آغاز شد و سرانجام کودتا شکست خورد. او برای شکست کودتا از مردم برزیل خواست که به خیابان آمده و قدرت خود را نشان بدهند.

 در جریان این کودتای شکست خورده اموال دولتی غارت شد. 93 درصد برزیلی ها کودتا را محکوم می کردند. جناح چپ که دولت را در اختیار دارد همدستی فرماندار و مقامات امنیتی در این کودتا را اعلام کرد. لولا که از حمایت گسترده مردم برخوردار است، اعلام کرد که مسئولین و کسانی که کودتاچی ها را تامین مالی کردند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. لولا، رئیس جمهور منتخب، بموجب قانون فدرال احکام پیگرد کودتاچی ها را اعلام کرد. یک بند در قانون اساسی برزیل به رئیس جمهور اختیار میدهد که در صورت لزوم و بصورت موقت اختیار دولت های ایالتی را به نفع دولت مرکزی لغو کند. این ماده محدود به امنیت عمومی است و تا 31 ژانویه به قوت خود باقی خواهد ماند. رهبران اکثر کشورهای امریکای لاتین از لولا حمایت کرده و کودتا را محکوم کردند. رئیس جمهور امریکا، پس از شکست کودتا، لولا را برای ماه فوریه به واشنگتن دعوت کرد. او اعلام کرد که از دولت لولا حمایت می کند!

. Direct Brésil. Des documents compromettants découverts chez l'ex-ministre de la justice de Bolsonaro | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 866  - 28 دیماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت