راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حضور خزنده چین در  افریقا

الناز گرچی

 

  

 اولین سفر وزیر خارجه جدید چین سفر به قاره آفریقا بود. راهی برای تحکیم نفوذ چین و جاده ابریشم. فروش اسلحه نیز درقاره افریقا در حال افزایش است. گفته می شد که جاده ابریشم از زمان جنگ در اوکراین به کندی پیش می رود، اما حضور وزیرخارجه جدید چین در آفریقا نشان داد که این کشور خواهان شتاب حضور در افریقاست .

چین گانگ، وزیر خارجه چین، در اولین سفر خود وارد اتیوپی شد. چندین کشور آفریقایی در ماه مارس در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به قطعنامه‌ای « محکومیت روسیه بدلیل ورود به اوکراین» رای ممتنع دادند. این رای بی اعتمادی کشورهای قاره افریقا به قدرت های بزرگ غربی مورد توجه و استقبال چین قرار گرفت. چین گانگ در دیدار خود با "موسی فاکی ماهامات"، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا (AU) در آدیس آبابا اظهار داشت: «چین خواهان ایجاد نمایندگی آفریقا در شورای امنیت سازمان ملل است.» و این خواست دیرینه قاره افریقاست .

مبارزه با ایالات متحده بر سر این موضوع از زمانی که پکن از عضویت اتحادیه آفریقا در گروه 20 حمایت کرد تا این قاره جای خود را در سیستم جهانی داشته باشد آغاز شد. ده سال پس از اولین سفر رئیس جمهور چین به آفریقا، حالا وزیر  خارجه چین پیشنهادهایی را برای تعمیق روابط بین چین و آفریقا در چارچوب مبادلات دوجانبه و همچنین عضویت اتحادیه آفریقا در بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و جنوب) روی میز گذاشت و همچنین حضور اتحادیه افریقا دراجلاس سران جنبش کشورهای غیرمتعهدها که امسال در اوگاندا برگزار می شود را. علاوه بر سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری های مرتبط با جاده ابریشم، چین قصد دارد در آفریقا در زمینه های سلامت، توسعه محیط سبز و اقتصاد دیجیتال مشارکت کند. برای چندین سال، چین بزرگترین منبع سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اتیوپی و بزرگترین شریک تجاری این کشور از طریق پروژه هایی مانند راه آهن آدیس آبابا- جیبوتی، تراموا بوده است. تمرکز برکشورهای شرق آفریقا (کنیا، سودان، اتیوپی و جیبوتی) موجب فراموشی پروژه‌های غرب قاره نیست زیرا همه کشورها به استثنای مناطق اقتصادی پررونق مانند کشورهای گابن، بنین و توگو در پروژه جاده‌های ابریشم مشارکت دارند. چین اکنون  اصلی ترین طلبکار بدهی خارجی آفریقا یعنی (یک سوم) ان است. شرکت های خصوصی نظامی و امنیتی چین در 15 کشور برای حفاظت از تاسیسات معدنی، بنادر و راه آهن در حال فعالیت  هستند. به گفته موسسه" رند"، یک اندیشکده آمریکایی، پکن همچنین به 17 کشور تسلیحات نظامی صادر خواهد کرد. جاده ابریشم کلید اقتصادی همه کشورهاست بویژه کشورهای قاره افریقا. اکنون به نظر می‌رسد که چین تنش‌های امنیتی را در کشورهایی که از آن عبور می‌کنند مهار خواهد کرد!

. En marge de la guerre en Ukraine, la Chine rebondit en Afrique |.

 L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 868  - 12 بهمن 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت