راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دانشمندان

روس مهاجر را

به میهن فرا خوانید!

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

 

روز پنجشنبه 30 ژوئن، گنادی زیوگانوف، رهبر حزب کمونیست روسیه، در مصاحبه با مجله «سوابدنایا پرسا» اعلام کرد، ضرورت تغییر مسیر اجتماعی و اقتصادی برای نجات روسیه، حتمی است، چرا که سرنوشت کشور و رشد و تکامل آن وابسته به سیستم آموزشی دورانساز است. وی افزود: مجلس دوما جلسات سخنرانی پارلمانی همه جانبه ای را در ارتباط با مشکلات آموزشی در کشور برگزار کرد. ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس، پس از سخنرانی پرطنین اولگ اسمولین، نماینده حزب کمونیست، در جلسه عمومی، در ارتباط با پیشنهاد ها و یافتن راه حل‌های آموزشی موافقت کرد. در این زمینه به ویژه اسمولین، پیشنهاد کرد که پروژه ملی آموزش و پرورش را باید وسعت داد. از آن جمله باید وضعیت معلمان و سلامت کودکان، مورد توجه قرار گیرد.

به یاد بیاوریم که در برنامه 2019 - 2024، قرار بود 750 میلیارد روبل برای پروژه ملی آموزش و پرورش با ایده اطمینان بخشیدن به ورود فدراسیون روسیه، به ده کشور برتر جهان از نظر کیفیت آموزشی هزینه شود.

با پیروزی انقلاب کبیر اکتبر و تشکیل اتحاد جماهیر شوروی، جهانیان شاهد بودند که چگونه یک کشور می تواند پیروز شود و توسعه یابد، جایی که نه سرمایه، بلکه نیروی کار حاکم شد، جایی که کارگران، دهقانان، معلمان، پزشگان، مهندسان و افراد نظامی در آن حاکمیت داشتند. چنین آموزش ها و یاد‌ گیری های حرفه ای است که همچنان سرنوشت هر کشوری را تعیین می کند. بر همین مبنا لنین گفت:«انسان بی‌سواد، بیرون از دایره سیاست قرار می گیرد».

ماه دسامبر 2021، من یک خواست عمومی ارزشمندی را منتشر کردم: «از جنایت قبل از وقوع باید جلو گیری کرد!»  وضعیت آموزش و پرورش ملی فقط نباید از لحاظ سوری مورد توجه باشد که از این منظر بسیار خطرناک است. به عنوان مثال اگر یک کارخانه منفجر شود، آن را می توان در عرض دو یا سه سال بازسازی و به جای آن می توان یک موسسه مدرن تر ایجاد کرد اما اگر سیستم آموزشی تخریب و یا دگرگون شود، ضربه‌ ای است فکری و مخرب برای یک جوان، برای زندگی، و برای کشورکه آثار سوء آن حداقل 15-20 سال طول خواهد کشید.

زمانی که عنان کشور، در اختیار گورباچف، یلتسین، یاکولف و شوارد نادزه قرار گرفت، در اولین گام در هم ریختن و دگرگون کردن سیستم آموزشی کشور، مدرسه روسی- شوروی بود. سیستمی که در جهان به عنوان قوی‌ ترین، مؤثر ترین و امیدوار کننده ترین سیستم شناخته شده بود. وقتی در پاییز 1994، گزارش بانک جهانی را خواندم، نفسم به تنگی افتاد زیرا پیشنهاد انحلال و نابودی آموزش و پرورش در فدراسیون روسیه را داده بود.

واقعیت این بود که بازار جهانی به سیستم آموزشی ما و خصوصا به تحصیل کرده های باهوش روسیه نیازی نداشت. جای دارد یاد آوری کنم، هیتلر، صراحتاً اعلام کرده بود، به خلق های اسلاو، باید حداقل سواد را آموزش  داد تا بتوانند، تا رقم 100 را شماره کنند و بخوانند و قوانین جاده ها را بدانند و به یاد داشته باشند که پایتخت رایش برلین است!

رهبر حزب کمونیست روسیه در ادامه گفت، ما سال‌ها پیش، قانون آموزش برای همه را آماده و ارائه کردیم. تحصیلات رایگان تا عالی ترین سطوح، تا بر قراری کار و اشتغال متناسب با تخصص افراد تضمین شود. در این خصوص، یک تیم قوی و حرفه‌ ای متشکل از افرادی که حوزه آموزش و علم را می شناختند روی اسناد کار کردند.

تیم ما توسط ژورس آلفروف، برنده جایزه نوبل، شخصیتی که یک دانشگاه آکادمیک منحصر به فرد در سنت پترزبورگ را از ابتدا ساخت، یک دانشگاه، آکادمی علوم و یک تولید آزمایشی از آخرین آموزه ها را گرد آوری کرد. متذکر می شوم که آلفروف، چندین سخنرانی درخشان در همین مجلس دوما ایراد کرد که در یکی از آنها ثابت کرد که بدون تکیه بر علم، مقامات نمی توانند مشکلات پیش روی کشور و جامعه را با موفقیت از پیش رو بردارند. این در حالی است که، امروزه در فدراسیون روسیه 3-4 برابر کمتر از آنچه مورد نیاز می باشد و برای علوم بنیادی و چندین برابر کمتر از زمان شوروی هزینه می شود.

آلفروف، نشان داد که 75 درصد اکتشافات در کار روی علم کاربردی به دست می آیند - که تقریباً در روسیه کاملاً نابود شد. او همچنین تفهیم کرد که چگونه با انتخاب ریاضیدانان و فیزیکدانان با استعداد می توان مدارس پیشرفته ای شکل داد و برای سالیان طولانی پایه‌ های علمی را استوار ساخت. دیگر اعضای تیم ما ایوان ملنیکوف ( عضو فراکسیون حزب کمونیست در مجلس دوماً و معاون رئیس پارلمان مجلس) ، تنها معاون روسی است که کمیته علم و فناوری های عالی در PACE ( مجمع پارلمانی شورای اروپا) را رهبری می کند. آکادمیک ولادیمیرکاشین، که مجموعه ای از برنامه ها را تهیه کرد. از آن جمله، برنامه بهبود حاصلخیزی زمین تا «سرزمین های بکر» و برنامه توسعه مهندسی کشاورزی بود. در این ارتباط معاونان وی اسمولین و اوستانینا، توصیه هایی را برای توسعه سیستم آموزشی تهیه کردند.

زیوگانف توضیح داد، در ادامه جلسات پارلمان، کلیدی‌ترین سؤال هایی که نمایندگان از سادووینچی، رئیس دانشگاه دولتی مسکو کردند حول محور پیشنهاد های ما بود که مدت‌ها پیش تنظیم و ارائه کرده بودیم. در‌واقع امر آن‌ها از برنامه ما «آموزش برای همه» حمایت کردند لذا نکته مرکزی، پذیرش آن از طرف مجلس و تأمین مالی مناسب برای آموزش و علم است.

گنادی آندریویچ، در پاسخ به سوالی که چرا روسیه باید به تجربه مکتب روسی- شوروی بازگردد؟ گفت، زمانی من با رهبری «سازمان ناسا» به عنوان بخشی از آمادگی پرواز مشترک فضانوردان اتحاد شوروی و آمریکایی به بایکو نور، پرواز کردم. من از مدیر سازمان فضایی آمریکا سؤال کردم فضانوردان ما چه تأثیرهایی روی فضانوردان شما گذاشته اند. او پاسخ داد، از اینکه فضانوردان شوروی در چه حدی از هوش و تحصیلات می‌باشند شگفت زده شده بودیم. مثالی دیگر، بیل گیتس، ثروتمند ترین مرد آمریکا و صاحب مایکروسافت، حد اقل نیمی از برنامه نویسان وی را روس ها تشکیل می دهند. یعنی این نتیجه، حاصل مکتب آموزشی روسی- شوروی است.

من به تکرار متذکر شده ام که بسیاری از این برنامه نویسان آماده بازگشت به وطن خود هستند، اما هیچ کس در اینجا منتظر آنها نیست. در صورتی که اکنون ضرورت جمع آوری روس های با استعداد از هر زمان دیگری بیشتر احساس می شود.

رهبر فراکسیون حزب کمونیست، در مجلس تأکید کرد، حساسیت زمانی ایجاب می‌کند تا برنامه‌های آموزش و پرورش حزب کمونیست، پذیرفته شود و به اجرا درآید. قبل از هر چیز، غرب علیه ما اعلام جنگ هیبریدی کرده است. امروزه دارندگان اراده، عقل و دانایی و دستیابی به آخرین فنآوری ها در میدان جنگ پیروزند. کارزار جنگ نیازمند بسیج نیروهای شایسته است.

چه کسانی توانستند وظایف و برنامه‌های کلیدی استالین را مورد مداقه و حل کنند؟ دانشمندان بی‌نظیر و درخشان، فرماندهان نظامی با استعداد مانند واسیلوسکی، ژوکوف، روکوسوفسکی، کونف، باگرامیان... این افراد توسط اشخاصی که تحصیلات در سطوح بالای علمی را دریافت کرده بودند پرورش یافتند.

 در این شرایط در اوکراین برادر، باندرا- نازی ها علیه ما و برادران خواهران ما جنگ می‌کنند و ما چاره‌ ای جز حمایت از آن‌ها و سرنوشت آنان نداریم. از همین روی ما نمی‌توانیم بدون بسیج ذخایر انسانی، علمی و هر آنچه که به آموزش و پرورش مربوط می‌شود بی توجه باشیم!

کجایند شولوخوف ها، سیمونوف ها، میخالکوف های امروزی که برای دفاع از کشور به پا خاستند؟! اگر ما نتوانیم نازیسم اوکراینی را شکست بدهیم، اگر لانه ناتو را در قلمرو اوکراین برادر غیرنظامی نکنیم، فردا از هر دو نفر شهروندان ما باید یک نفر پالتوی سربازی به تن کرده و تابع اراده آنان شویم. روسیه اجبارا به این دوره حساس باید پاسخگو باشد زیرا، مسیر طی شده 30 ساله، به بن‌ بست رسیده است. ولادیمیر پوتین، در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ، این موضوع را به درستی مورد تأیید قرار داد اما الیگارشی ها مانند سال‌های گذشته نمی‌خواهند به اقتصاد واقعی مشغول شوند و به شرق روی بیاورند و صادقانه در راستای منافع مردم و کشور تلاش کنند.

ما باید این نکته را درک کنیم که چرا طی 30 سال گذشته، تولید ناخالص ملی فدراسیون روسیه تنها 10٪ رشد کرده است، در حالی که در اروپا 200٪، در چین، بیش از 300٪. به همین مناسبت ما باید راه حل های مناسب را که اصلی ترین آن باید نتیجه گیری در مورد لزوم تغییر مسیر اقتصادی- اجتماعی کشور باشد انتخاب کنیم. باید درک کرد که مطالبات اصلی امروز، دستیابی به حقیقت و راستی، عدالت و سوسیالیسم است. این‌ها مطالباتی هستند که باید  تبدیل به شعار اصلی رئیس جمهور، دولت، همه احزاب و جریان های اجتماعی روسیه شوند!

 

https://www.rline.tv/news/2022-06-30-gennadiy-zyuganov-vremya-sobirat-

talantlivykh-russkikh/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 839  - 15تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت