راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ساختار فاسد

دولت اوکراین!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

در مورد الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو، آیا اتحادیه اروپا گاری را مقدم بر اسب قرار داده است؟

پارلمان اروپا قبلاً هشدار داده بود که "شتاب" برای پاسخ مثبت به دولت اوکراین وجود نخواهد داشت، در حالی که پنج کشور هنوز در ورودی اتحادیه اروپا گیر کرده اند: ترکیه از سال 1999، مقدونیه شمالی (2005)، مونته نگرو (2010)، صربستان (2012) و آلبانی (2014)

"اورسولا فون در لاین" از مقامات اوکراینی خواست که اصلاحات علیه فساد را در اوکراین تسریع کنند. او در یک سخنرانی ویدئوئی به پارلمان اوکراین وعده داد: "راه پیش رو طولانی خواهد بود، اما اروپا در هر مرحله از راه، هر چقدر هم که طول بکشد، از روزهای سیاه جنگ تا لحظه عبور از آستانه ورود به اتحادیه اروپا، همراه شما خواهد بود."

 به گفته وی، مقامات قبلاً "یک ماشین ضد فساد چشمگیر" را راه اندازی کرده بودند. فون در لاین در پشت سخنان دلگرم کننده، شرایطی را مطرح می کند. او معتقد است: «اکنون این نهادها به ابزارهای عمل و افراد مناسب در پست‌های مسئولیت نیاز دارند."

او اشاره میکند که باید: رئیس جدید دفتر دادستانی مبارزه با فساد اداری و مدیر جدید اداره ملی مبارزه با فساد اوکراین در اسرع وقت منصوب شوند.

بروکسل هم در فهرست خواسته های فوری خود، از اوکراین  خواستار «رویه انتخاب قضات» منصوب به دادگاه قانون اساسی، «اجرای قانونی صحیح» قانون جدید با هدف مقابله با «تأثیر بیش از حد الیگارشی ها بر اقتصاد»  وهمچنین ایجاد یک مرجع نظارتی مستقل در رسانه ها شده است .

در واقع، در پشت تظاهرات پر سر و صدای حمایت از اوکراین، اروپایی ها و غربی ها، به طور کلی، شروع به ابراز نگرانی نسبت به خطر اختلاس مالی به بهانه بازسازی کشور می کنند. در آستانه یک کنفرانس بین المللی در این زمینه، که دوشنبه و سه شنبه آینده در(لوگانو ـ سوئیس) برگزار می شود، برآورد مالی  مورد نیازهر فردی را گیج می کند. طبق محاسبات "ایوان لوکریا"، معاون وزیر توسعه سرزمینی اوکراین، خسارت وارد شده به زیرساخت های حیاتی، به تنهایی در حال حاضر نزدیک به 45 میلیارد دلار (43 میلیارد یورو) بر آورد شده است. رئیس بانک سرمایه گذاری اروپا کل هزینه بازسازی اوکراین را 1100 میلیارد دلار (1051 میلیارد یورو) برآورد می کند. اختلاس، رشوه، نفوذ و سوء استفاده از قدرت در کانون نگرانی هاست.

 قبل از اغاز جنگ، اوکراین در رده‌بندی کشورهای ضد فساد "سازمان غیردولتی شفافیت بین‌الملل" در گروه اول قرار داشت. روسیه و آذربایجان در فضای اروپا-آسیایی در رتبه‌های پائین تر قرار داشتند. ثروت عظیمی در زیر زمین‌های اوکراین خفته است: سنگ‌های آهن و نیکل، فلزات گرانبهایی مانند منگنز، تیتانیوم و پالادیوم، اما زندگی مردم این کشور بهره ای از این ثروت نمی برد.

 متوسط درآمد سرانه به سختی بیش از 3000 یورو در سال است که بسیار کمتر از استانداردهای اروپایی است. اکنون که، سوئیس که با زلنسکی کنفرانس "لوگانو" را سازماندهی می‌کند، باید بسیار مراقب فساد در دولت اوکراین باشد.

 گرتا فنر"، مدیر کل موسسه "بال" در سوئیس، هشدار می دهد: «برای اوکراین بسیار دشوار خواهد بود که با خطرات فسادی که بازسازی قریب الوقوع و عظیم را همراهی می کند، مبارزه کند. او افزود: "بدون نظارت و کنترل بر بودجه اختصاص داده شده برای اوکراین، می ترسم که نه تنها پول زیادی از دست برود، بلکه ساختارهای الیگارشی در اوکراین تسلط بیشتری بر کنترل مالی بدست آورند."

. Derrière l’adhésion de l’Ukraine, la corruption en ligne de mire | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 839  - 15تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت