راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 "بریکس"
جبهه ای نوین
در عرصه جهانی

پورتال آمریکا 21
ترجمه ـ عسگر داوودی


نمایندگان سیاسی ـ اقتصادی کشور های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی 23 و 24 ژوئن با شعار «گفتگوهای پایه ای برای توسعه جهانی» در چهاردهمین اجلاس بریکس در پکن گرد آمدند. پنچ کشور نامبرده جمعا بیش از 40 درصد از جمعیت جهان و تقریباً یک چهارم تولید ناخالص ملی جهان را دارا است. مجمع اقتصادی بریکس در سال 2009 بنیانگذاری شده است و اکنون با 12,1 درصد نسبت به سال بنیانگذاریش بر اساس همکاری های مکمل در زمینه های مختلف مانند بهداشت، محیط زیست، علم و فناوری، کشاورزی، آموزش و پرورش، بنگاه های خرد، کوچک و متوسط، رشد داشته است .
چین در حال حاضر ریاست بریکس را بر عهده دارد. این مجمع اقتصادی «جنوب جهانی» جذب اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را هدف خود قرار داده است. بریکس تمرکزی اقتصادی به عنوان جایگزینی برای کشورهای مستقل و غیر وابسته به بلوک غربی بویژه آمریکا است. این پیمان اقتصادی روحیه همکاری متقابل در تجارت و اقتصاد را در بین کشورهای مستقل تقویت می کند. در اجلاس 14 بریکس کشورهای قزاقستان، عربستان سعودی، آرژانتین، ایران، مصر، اندونزی، نیجریه، سنگال، امارات متحده عربی، الجزایر و تایلند به عنوان اعضای جدید احتمالی به این اجلاس دعوت شده بودند.
حضور کشور آرژانتین به عنوان یک کشور از مجموعه کشورهای آمریکای جنوبی، به این دلیل در بریکس مهم است چون این کشور می کوشد تا از زیر یوغ باج خواهی صندوق بین المللی پول به رهبری آمریکا رها شده و برای غلبه بر موانع مختلف اقتصادی ـ اجتماعی و امکان دسترسی به اعتبارات بین المللی از طریق همکاری با کشورهای عضو بریکس بهره ببرد. بدین ترتیب آرژانتین می تواند به بانک جدید توسعه بریکس (New Development Bank NDB) بپیوندد در حالی که حتی برای دریافت وام به عضویت در اتحاد بریکس نیز نیازی ندارد. این امکان در حال حاضر توسط کشورهایی مانند اروگوئه، امارات متحده عربی و بنگلادش مورد استفاده قرار گرفته است. بانک توسعه بریکس در پکن مستقر است و در سال 2014 تاسیس شده است. از سال 2014 تاکنون بیش از 80 پروژه زیر ساختی در سراسر جهان با حمایت مالی این بانک به اجرا گذاشته شده است. دریافت وام از بانک توسعه بریکس برخلاف وام گیری از صندوق بین المللی پول منوط بر پذیرش شروط نئولیبرالیستی ِتحمیلی آمریکا نیست و هیچ کدام از کشورهای عضو اتحادیه بریکس مجبور به تبعیت از خواسته ها و مطالبات سایر اعضای بانک نیستند. میزان سهم گذاری آمریکا در صندوق بین المللی پول مخصوصا طوری تنظیم شده است که به دلیل وجود بیشترین سهام آمریکا در بانک صندوق بین المللی پول، عملا تمام تصمیمات منوط به موافقت آمریکا است و به همین دلیل این کشور دست بالا برای تصمیم در پرداخت وام به کشورهای دیگر را دارد و به همین دلیل نیز وام دهی با اِعمال دستور العمل ها و خواسته های استثمارگرانه و نئو لیبرالیستی مورد نظر آمریکا و دیگر همپیمانان غربی اش به کشور های وام گیرنده تحمیل می شود.
آرژانتین دو سال قبل به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (APCT)، بعنوان یک بانک توسعه که در سال 2015 به ابتکار چین تأسیس شد، پیوست. با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی بانک (APCT) حمایت از زیرساخت های ابتکار چینی «یک کمربند و یک جاده» می باشد، رئیس جمهور آرژانتین «آلبرتو فرناندز» در سفر خود به پکن که بمنظور شرکت در اجلاس بریکس 14، انجام شد به پیمان ساخت «یک کمر بند و یک جاده» به طور رسمی پیوست. در شرایط فعلی وضعیت اقتصادی آرژانتین به شدت دچار بحران است، بطوری که میزان تورم این کشور در سال 2022، 34 تا 48درصد و در سال 2023 ، 42 تا 48 پیش بینی می شود، همچنین رشد اقتصادی این کشور در سال آینده بر خلاف پیش بینی ها از0/2 . نیز کمتر خواهد بود. رئیس جمهور آرژانتین معتقد است که برای آرژانتین، مجمع اقتصادی بریکس «یک جایگزین عالی همکاری برای ایجاد نظم جهانی جدید» می باشد.
آرژانتین همچنین در حال حاضر ریاست موقت جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) را بر عهده دارد. به همین دلیل «فرناندز» نیز برای شرکت در اجلاس گروه 7 که شامل آلمان، بریتانیا، ژاپن، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و ایالات متحده آمریکا می شود، به آلمان دعوت شده بود. آرژانتین به همراه هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، سنگال و اوکراین به اجلاس گروه 7 دعوت شده بودند. در اجلاس گروه 7 ، مسئول اتحادیه اروپا برای آمریکا، «خاویر نینو پرز» اسپانیایی، اگر چه سیاست حقوق بشر آرژانتین را ستود، اما در عین حال مخالفت خود را با نزدیکی آرژانتین به کوبا و ونزوئلا مطرح کرد. با این وجود، مدیر سرویس اقدام خارجی اروپا اطلاع داد که به پیشنهاد آرژانتین در نشست «فراگیر» پیش رو با شرکت کشورهای کوبا و ونزوئلا شرکت خواهد کرد. او می گوید: «در زمینه انرژی فسیلی، آمریکای لاتین برای اولین بار این [فرصت] را دارد که به عنوان یک شریک استراتژیک مشاهده شود.»!!!

اتحادیه اروپا و آمریکا در مواجهه با بحران انرژی فسیلی فعلی که ناشی از درگیری اوکراین است، به میدان نفتی شیل Vaca Muerta آرژانتین چشم دوخته است، به همین دلیل غرب برای دسترسی به انرژی فسیلی آرژانتین، بنای زیرساخت های خط لوله گاز را به آرژانتین پیشنهاد می کند که البته مدتی طول خواهد کشید.
اجلاس گروه 7 که قبل از نشست ناتو در مادرید، در تاریخ 29-30 ژوئنِ برگزار شد، با پیشنهاد تحریم‌های جدید علیه روسیه همراه بود: هدف تحریم و توقف واردات طلا از روسیه به کشورهای غربی است. بدین طریق غرب می کوشد تا به دومین منبع بزرگ درآمد حاصل از صادرات روسیه، زیان وارد کند.
امسال نیز موضوع چندجانبه‌گرایی به‌عنوان جانشینی برای نظم جهانی تحمیلی ِامپریالیسم آمریکا، در تمام سخنرانی‌های اجلاس بریکس مطرح بود. «سیریل رامافوزا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، گفت:« همه ما تاریخ مشترکی از مبارزات علیه امپریالیسم، استعمار، استثمار و توسعه نیافتگی داریم و همه ما علاقمند به نمایندگی و حضور بیشتر در نهادهای بین المللی هستیم .هدف جمع ما گسترش پیشرفت نه فقط در غرب بلکه در اقصاء نقاط جهان، بویژه در کشور های عقب نگاهداشته شده جهان است.»
در اجلاس اخیر با وجود خواسته های غرب، اعضاء گروه بریکس از پیوستن به اقدامات قهری یکجانبه تحمیل شده توسط ایالات متحده و متحدانش علیه روسیه خودداری کردند. چین، هند و آفریقای جنوبی به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت مسکو به دلیل درگیری در اوکراین رای ممتنع دادند. تنها کشوری که این کار را انجام نداد، برزیل (رئیس جمهور ژایر بولسونارو) بود، که در طول نشست «بی طرف» باقی ماند. پکن و دهلی نو روابط نزدیک نظامی و نفتی با مسکو دارند و علاقه مند به خرید نفت و مواد خام با تخفیف هستند و آفریقای جنوبی نیز روابط اقتصادی نزدیکی با روسیه دارد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی در مجمع تجاری بریکس اعلام کرد، ایجاد یک ارز مشترک که قرار است برای ذخایر دولتی مورد استفاده قرار گیرد، در دست بررسی است.
چنین ارزی می تواند بعنوان «ارز بریکس» محسوب شود. چنین ارز مشترکی بین اعضاء بریکس یک سیستم پرداخت موازی در مقابل سیستم بانکی ایالات متحده ایجاد می کند که کاملاً از سوئیفت جدا شده است و می تواند معاملات بین کشورهای تحریم شده را تسهیل کند و همچنین معاملات مثلثی کالاهای غربی را از طریق هزینه ای ساده و رقابتی تسهیل کند. پوتین بار دیگر اقدامات قهری غرب را محکوم کرد و گفت «آنها اصول اساسی اقتصاد بازار و مصونیت مالکیت خصوصی، را که خودشان بنیان گذاشته اند را نیز نادیده می گیرند!»
شی جین پینگ، همتای چینی او نیز تحریم ها را «خودسرانه» توصیف کرد. او تأثیرمنفی این تحریم ها را در کشورهای در حال توسعه بشدت محکوم کرد و از «کشورهای غربی» خواست تا سیاست های اقتصادی «مسئولانه ای» اتخاذ کنند. شی افزود: حقایق بارها نشان داده اند که تحریم ها همیشه بعنوان شمشیر دولبه عمل می کند. کسانی که اقتصاد جهان را سیاسی می کنند، استثمار می کنند و مسلح می کنند و عملا از تسلط خود بر نظام مالی و پولی بین المللی برای تحمیل تحریم های خودسرانه و ظالمانه سوء استفاده می کنند، شدیدا به مردم فقیر جهان وبویژه به کشورهای ضعیف آسیب می رسانند. گسترش ائتلاف های نظامی خطرات مختلفی را به همراه دارد و «به ناچار به یک معضل امنیتی منجر می شود.»، نتیجه چنین اقدامات تحریمی فقط افزایش بی ثباتی جهانی به دلیل «ایجاد امنیت برای خود و به قیمت ناامنی برای سایر کشورها» است. کشورهای مستقل وغیر متعهد باید و مجبورند بحران اوکراین و حضور نظامی ناتو در مرزهای روسیه را به عنوان یک هشدار تلقی کنند، بویژه اینکه هلند و سوئد نیز تصمیم دارند به پیمان نظامی ناتو بپیوندند. در آسیای جنوب شرقی نیز ارتباطات اخیر اتحاد آتلانتیک با ژاپن و کره جنوبی، و مانورهای ایالات متحده در اطراف هند نیز بعنوان هشدار برای کشور های مستقل منطقه محسوب می شود.
غرب مدعی است «کواد» (Quad (Quadrilateral Security Dialogue) [گفتگوی چهار جانبه امنیتی] یک پیمان نظامی- سیاسی ایالات متحده آمریکا، استرالیا، هند و ژاپن است که هدف اش «تضمین امنیت نظامی در هند و اقیانوسیه » می باشد. چین بیم دارد که «کواد» به یک اتحاد «منطقه ای» به سبک ناتو تبدیل شود. همچنین پیمان نظامی (AUKS) - «آکوس» نیز یک پیمان نظامی است که در سپتامبر 2021 بین استرالیا، بریتانیای کبیر و ایالات متحده آمریکا منعقد شده است این پیمان نظامی در عمل علیه چین وبمنظور فروش اسلحه و دخالت در امور تایوان و منطقه هند و اقیانوس آرام راه اندازی شده است.
شی پینگ همچنین یادآور شد: دردها و زخم های حاصل از جنگ ها نشانه های تاریخیِ دردناکی در طول تاریخ می باشند. سیاست جنگ طلبی و تحمیل پیمان های نظامی و جنگی در اطراف مرزهای کشور های دیگر با هدف هژمونی طلبی اعمال می شود.در مقطع فعلی جهانی شدن سرمایه داری با مخالفت هائی روبرو شده است. مخالفان در مواردی می کوشند حتی عقب نشینی کنند و حتی برای خود قلعه ای ساخته و درون آن زندگی کنند، اما جهانی شدن اقتصاد «یک ضرورت عینی برای توسعه نیروهای مولده و یک پروسه تاریخی غیرقابل توقف» است. عقب نشینی و «تلاش برای بستن راه برای دیگران، در نهایت به بسته شدن راه همان کشور مسدود کننده منجر خواهد شد. در غرب می کوشند، اقتصاد جهان را به «مناطق منزوی» تقسیم کنند، اما چنین کوششی بیهوده است.» رئیس جمهور چین اطمینان داد که چین به نوبه خود تعدیل سیاست های کلان را افزایش می دهد و برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی سالانه و به حداقل رساندن تأثیر منفی شیوع کرونا تلاش های خود را ادامه خواهد داد.
شی پینگ برنامه برگزاری بیستمین کنگره حزب کمونیست چین را در نیمه دوم امسال اعلام کرد:
« یک پروژه توسعه جدید بر اساس مفاهیم جدید و یک سیستم جدید اقتصادی به مراتب مترقی تر، که به ایجاد محیطی مناسب برای کارآفرینی کمک می کند»
رئیس جمهور چین بار دیگر حمایت پکن از منافع اساسی مسکو در رابطه با «حاکمیت و امنیت» این کشوررا اعلام کرد!

https://amerika21.de/analyse/258987/brics-neuer-faktor-der-weltordnung

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 841  - 29 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت