راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عربستان سعودی

چین را به امریکا

 ترجیح میدهد!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

هدف اصلی سفر بایدن به عربستان حفظ نفوذ آمریکا در خاورمیانه بود. نفوذی که در سال‌های اخیر کاهش یافته است. واشنگتن قصد دارد «خلایی را پر کند که چین، روسیه و ایران در تلاشند آن را پر کنند.»

بایدن در نشستی که شش عضو شورای همکاری خلیج فارس در آن گرد آمده بودند (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت، بحرین) اعلام کرد: مصر، اردن و عراق باید  "ارتباط متقابل" داشته باشند. او این مسئله را در سخنان خود برجسته کرد. دیدگاهی که "ادعای جدید" در آن نهفته است. اما در واقعیت مبتنی بر همکاری اقتصادی و نظامی است. کشورهای مرتبط با ایالات متحده در منطقه خاورمیانه همیشه تحت فشار اقتصادی و سیاسی ایالات متحده قرار داشته اند و از این روابط رنج برده اند. این همیشه رشته روابطی بوده که واشنگتن در چارچوب استراتژی امپریالیستی خود در خاورمیانه و کشورهای دیگر جهان دنبال کرده است. از جمله در امریکای لاتین. در سفر اخیر جوبایدن به عربستان سعودی 18 قرارداد همکاری در زمینه های مختلف: فضا، امور مالی، انرژی، سلامت… منعقد شد اما در هیچیک از این قراردادها حفظ و گسترش مناسبات نظامی - تسلیحاتی مطرح نشد و سیاست خارجی علیه ایران نیز گنجانده نشد.

کاخ سفید از توافق عربستان سعودی برای اتصال شبکه برق کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عراق خبر داد که وابستگی زیادی به انرژی وارداتی از ایران دارد. علاوه بر این، شورای همکاری خلیج فارس  در یک مشارکت در زمینه زیرساخت‌ها که توسط واشنگتن برنامه ریزی شده و قرار است پاسخی به سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین در «جاده‌های ابریشم» باشد خبر داد. و در همین زمینه سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری مطرح شد.

 اگر وضعیت در منطقه آنقدر جدی نبود، جو بایدن به خاور میانه سفر نمی کرد. او گفت: "ما تلاش هیچ کشوری را برای تسلط بر دیگری در منطقه از طریق افزایش نظامی، تهاجم و یا تهدید تحمل نخواهیم کرد." و همچنین برای تحکیم روابط اسرائیل با کشورهای عربی و به ویژه با عربستان سعودی تاکید کرد. موضعی که نه عربستان واکنش مثبتی نسبت به آن نشان داده و نه حتی دیگر کشورهای منطقه. بلافاصله پس از پایان این سفر، در عربستان اعلام شد که این کشور با چین برای یک قرارداد بزرگ تولید برق وارد مذاکره شده است. حرکتی در جهت عکس اهداف بایدن در جریان سفر به عربستان!

. Joe Biden, d’Israël en Arabie saoudite, un poing c’est tout | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 841  - 29 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت