راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 841

ایران به گذرگاه پر سنگلاخ

برای پیوستن به جبهه شرق رسیده

 

سفر جو بایدن رییس جمهور آمریکا به خاورمیانه با ناکامی پایان یافت. این ناکامی آب سردی بود بر پیکر چند تلویزیون و رسانه فارسی زبان خارج کشور و دنبالچه های داخلی و مترجمین تفسیرهای روزنامه های غربی در ایران که اصرار داشتند ثابت کنند بایدن در این سفر یک ائتلاف خاورمیانه ای علیه ایران شکل خواهد داد و به همین دلیل باید هرچه زودتر شرط و شروط آمریکا برای توافق اتمی را پذیرفت که در غیراینصورت امنیت و "منافع ملی" ایران به خطر خواهد افتاد. همین جنجال ها نشان داد که آنها تا چه اندازه از درک واقعیت جهان عقب هستند یا منافعشان اقتضا می کند که واقعیت جهان را درک نکنند چرا که ممکن است کسب دلارهای نفتی به خطر بیفتد.

سفر بایدن به خاورمیانه نه تنها مطابق پیش بینی رسانه های خارجی و داخلی مبلغ روسیه هراسی و چین ستیزی پیش نرفت بلکه به نتایجی عکس آن منجر شد. رهبران عربستان سعودی نشان دادند که سمت و سوی اوضاع جهان و افول قدرت آمریکا و دلار را فهمیده اند و به توافق هایی که با روسیه در چارچوب اپک پلاس برای حفظ میزان تولید داشته اند پایبند هستند. ضمن اینکه به گزارش رسانه های هندی عربستان سعودی خرید سوخت از روسیه برای تولید برق را امسال دوبرابر کرده است. در خواست ولیعهد قدرتمند عربستان از ایران بلافاصله پس از پایان سفر بایدن "برای همکاری با کشورهای منطقه براساس قوانین بین المللی" نیز نشان داد که عربستان اهمیت روابط ایران با روسیه و چین را در جهان پس از جنگ اوکراین بخوبی درک کرده است. از سوی دیگر عربستان (همراه با ترکیه و مصر) برای عضویت در بریکس تقاضا کرده و احساس می کند که ایران بدلیل مناسبات قدیمی تری که در عرصه دیپلماسی با روسیه و چین برقرار کرده بخت بیشتری برای عضویت در بریکس دارد و در اینصورت می تواند بعدها بصورت یک مانع عضویت عربستان در بریکس عمل کند یا از آن کشور از این بابت امتیاز بگیرد. در واقع وحشت بایدن هم بیش از هر چیز از همین و از گسترش روابط اقتصادی عربستان با بریکس و فروش نفت با ارزهای ملی و یوان چین است که در اینصورت به تقاضای دلار در بازار جهانی ضربه ای کمرشکن وارد خواهد شد، ضربه ای که دلار و آمریکا نخواهند توانست از آن کمر راست کنند.  

پایان سفر بایدن همچنین همزمان است با سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران که هرچند موضوع رسمی آن گفتگوهای سه جانبه با روسای جمهور ترکیه و ایران درباره اوضاع سوریه است ولی دیدار پیش بینی شده وی با رهبر جمهوری اسلامی نشان می دهد که بی گمان مهم ترین دلیل سفر او به ایران گفتگو با وی است. پوتین در تهران پایه های گسترش روابط اقتصادی و همکاری های نظامی روسیه با ایران را مستحکم تر خواهد کرد و حتی احتمال فراهم شدن شرایط امضا یا اجرایی شدن قرارداد همکاری های ایران و روسیه در این سفر دور از انتظار نیست. بویژه که پس از برداشتن تحریم های سازمان ملل مانعی برای فروش سلاح از روسیه به ایران وجود ندارد و احتمال مذاکره برای خرید پهپادهای شناسایی یا انتحاری از ایران و فروش سیستم های دفاع ضدهوایی و جنگنده های مدرن روسی به ایران وجود دارد.

ایران اکنون بعنوان یک قدرت منطقه ای همکار ارزشمندی برای روسیه و چین در مقابله آنها با قدرت های غربی است. ضمن اینکه نوع روابط چین و روسیه با ایران مانعی دربرابر همکاری آنها با کشورهایی مانند عربستان و امیرنشین های عرب نیست. هدف چین و روسیه پایان دادن به جهان تک قطبی است که آمریکا خود را سرور آن می داند و این با منافع ایران نیز همسوست چرا که همین قدرت های غربی ایران را نیز تحت تحریم و محاصره اقتصادی قرار داده اند. بخش مهمی از نابسامانی های کنونی داخلی و پیدایش مافیاهای اقتصادی برآمده از پیامدهای همین تحریم هاست که امروز گلوی مردم ما را می فشارد. بنابراین ایران و مردم ایران خود یکی از ذینفع ترین ملت ها در پایان یافتن جهان تک قطبی ناعادلانه هستند، البته اگر حامیان و سودبرندگان از سروری آمریکا بر جهان، در محافل داخلی حکومتی و غیرحکومتی جمهوری اسلامی، اجازه درک عمیق این واقعیت را به مردم ما بدهند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 841  - 29 تیرماه 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت