راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اردوغان میخواهد

از آب گل آلود

ماهی فتوحات را بگیرد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در حال بررسی یک حمله نظامی در شمال شرق سوریه است .او همچنین توافق خود برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مورد بررسی قرار می دهد.  اردوغان این واقعیت را پنهان نمی کند. او در حال بررسی عملیاتی علیه کردها در شمال سوریه است. او گفت که "بر اساس اصول برنامه ریزی شده"، که جزئیات آن هفته گذشته در جلسه شورای امنیت ملی با حضور مقامات نظامی و سرویس های اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفت تصمیم نهائی را خواهد گرفت.

بر اساس اعلامیه مطبوعاتی ریاست جمهوری که پس از این نشست منتشر شد، اقدامات تکمیلی در مورد عملیات جاری در کشور و خارج از مرزهای ترکیه علیه سازمان های پ.ک.ک، داعش و "انواع تهدیدات علیه وحدت ملی" انجام خواهد شد.  

در متن اطلاعیه حتی به "فتح الله گولن" که او را از رهبران اخوان المسلمین ترکیه می شناسند و در امریکا مستقر است نیز اشاره شده است. فتح الله گولن از نظر اردوغان متهم به دست داشتن در کودتائی است که در سال 2016 علیه اردوغان انجام شد اما نا موفق از آب در آمد و متعاقب آن بازداشت ها و تصفیه های سیاسی و مذهبی در تمام دستگاه های دولتی شروع شد. بویژه در ارتش و پلیس این کشور. همه آنها متهم به داشتن رابطه با فتح الله گولن شدند.

ارتش ترکیه نیز عملیات جدیدی بنام «پنجه بسته» را در شمال عراق انجام داده و پایگاه‌های "پ‌ ک ‌ک" و اردوگاه‌های آموزشی آنها را در منطقه خودمختار کردستان عراق هدف قرار داده است. اردوغان می گوید "عملیات در حال انجام برای پاکسازی مرزهای جنوبی ترکیه  از تهدید تروریستی گسترش خواهد یافت" و البته اضافه می کند که این عملیات تمامیت ارضی همسایگان ترکیه  را هدف قرار نمی دهد.

این تهدیدها و تصمیمات اردوغان با واکنش تند سوریه همراه شده است. "فیصل مقداد" وزیر امور خارجه سوریه در 26 ماه می گفت که هرگونه تهاجم نظامی ترکیه به خاک سوریه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشور و "جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت" می داند. وی در همین راستا نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت ارسال کرد و اقدامات ترکیه را غیرقانونی توصیف کرد. آنکارا که از سال 2016 تاکنون سه عملیات نظامی را در سوریه علیه یگان‌های مدافع خلق (کردهای سوریه که متحد پ‌ ک.‌ک) معرفی شده اند انجام داده است. بهانه این عملیات آنست که ترکیه می‌خواهد یک "منطقه امن" به عرض 30 کیلومتر در امتداد مرز جنوبی ترکیه با سوریه ایجاد کند. اردوغان روز اول ماه ژوئن در پارلمان این کشور گفت: «ما می‌خواهیم مناطق "تل رفعت و ممبیج" در غرب فرات را پاکسازی کنیم. او قول داد که ارتش ترکیه «گام به گام در مناطق دیگر» پیش خواهد رفت. این حملات همچنین ممکن است به شهرهای "کوبانی" و "قامشلی" کشیده شود که پایتخت اداری دولت خودمختارکردها در شمال شرق سوریه است .

رئیس‌جمهور ترکیه در جمع نمایندگان مجلس ترکیه گفت: ما خواهیم دید «چه کسی از این عملیات‌های امنیتی مشروع به رهبری ترکیه حمایت خواهد کرد و چه کسی تلاش خواهند کرد با آنها مخالفت کند، که ناظران معتقدند روی سخن او با روسیه و امریکا بود. آیا این دو قدرت بزرگ خواهند توانست اردوغان را سر جایش بنشانند؟»

البته اردوغان گفته است که ترکیه "منتظر مجوز" ایالات متحده برای آغاز یک حمله جدید در سوریه نخواهد بود. او اشاره کرد که  در سال 2019 توافق نامه ای را با آمریکایی ها امضا کرده که به او کنترل مناطق خاصی از شمال سوریه را میدهد.

 وی همچنین به همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، روز سه ‌شنبه یادآور شد که توافق دیگری نیز در سال 2019 بین آنکارا و مسکو امضا شد، که بموجب آن ایجاد چنین منطقه‌ای «پاک‌سازی شده از تروریسم» در امتداد مرز ترکیه و سوریه را به او میدهد.

ایالات متحده درباره این عملیات نظامی جدید در شمال سوریه به ترکیه هشدار داده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ما از حفظ خطوط آتش بس فعلی حمایت می کنیم. ما هرگونه تشدید تنش را محکوم می کنیم."

از سوی دیگر، روسیه خود در گیر جنگ در اوکراین است.

اردوغان فهمیده است که  کارتی برای بازی در شرایطی که جنگ در اوکراین جریان دارد را دارد. او حتی می تواند روی موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مانور کند. فرستادگان این دو کشور برای جلب موافقت ترکیه که خود عضو ناتوست، به آنکارا سفر کردند. بنابراین او به اندازه کافی برگ برنده در دست دارد تا در این مورد مانور کرده و حمله خود را آغاز کند. البته اگر در یک چرخش ناگهانی در جهان و حتی در خود ترکیه تمام محاسبات او بهم نریزد

وچ "آمینه کاکاباوه"، نماینده حزب چپ مجلس سوئد و کرد الاصل این تصمیم را محکوم کرد!

 

Kurdistan. Kobané sous la menace du président turc Erdogan | L'Humanité

 (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 834  - 18 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت