راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

استراتژی خارپشتی

امریکا در تایوان

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

چین نورافکن های پرقدرت خود را به روی تایوان متمرکز کرده تا هر گونه تحرک امریکا در این جزیره را زیر نظر داشته باشد.

9 ژوئن، تایوان از توافق واشنگتن برای فروش تجهیزات دریایی به مبلغ 120 میلیون دلار (112 میلیون یورو) به منظور تقویت "آمادگی رزمی" جزیره تایوان در برابر غول اقتصادی ـ نظامی  چین استقبال کرد.

این تسلیحات اساساً قطعات یدکی کشتی‌ها و سیستم‌های دریایی و «کمک‌های فنی لجستیکی» هستند که به تایپه اجازه می‌دهد به طور مشترک با ایالات متحده و متحدانش در اقیانوس آرام فعالیت کند.

تاریخ به طور غیرقابل انکاری در حال شتاب است. این چهارمین فروش تسلیحاتی امریکا به تایوان از زمان ورود بایدن به کاخ سفید و سومین فروش تسلیحاتی از ابتدای سال جاری است. این فروش تسلیحات را تایوان اینگونه توجیه می کند که آنها نوعی مقابله با مانورهای چین در منطقه است. به  این فروش تسلیحاتی باید  قرارداد های تجاری را هم افزود.

از آغاز جنگ در اوکراین، در 24 فوریه، گمانه زنی ها دراین باره آغاز شد که فرصتی پیش آمده تا چین تایوان را به خاک چین ضمیمه کند. غربی ها فورا شروع کردند به این تفسیر که امریکا نمی تواند در دوجبهه وارد جنگ شود و با دو ابرقدرت بجنگد، اما اینگونه نیست که امریکا فراموش کند رقابت استراتژیکی که با چین دارد و به همین دلیل رئیس جمهور امریکا "بایدن" بلافاصله گفت که دو حزب دمکرات و جمهوریخواه امریکا یک سیاست واحد را در برابر چین دارند.

در پایان ماه مه، جو بایدن شرکای  خود، درائتلاف غیررسمی که ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند را گرد هم آورد گفت که این چهار کشور مشترکا نسبت به هرگونه تغییر در «وضعیت موجود در منطقه آسیای دور» واکنش نشان خواهند داد.

تلاش امریکا برای تبدیل این چهار کشور به یک ناتوی آسیائی مجهز به سلاح هسته ای دیگر امر پنهانی نیست. تلاشی که پیوسته واکنش تند چین را بدنبال داشته است. همانگونه که در باره اوکراین روسیه واکنش نشان داد.

امریکا در ارتباط با سیاست دو گانه که در باره تایوان دارد دچار ابهام استراتژیک است. از یک طرف عدم به رسمیت شناختن دیپلماتیک تایوان که قانونا متعلق به چین است و از طرف دیگر، کمک نظامی به تایوان. این درحالی است که امریکا تاکنون مدعی عدم تعهد به اقدامات نظامی در آسیای دور بوده است، گرچه سربازان آمریکایی به مدت یک سال بی سر و صدا ارتش تایوان را آموزش داده اند .

ایا این  برای شروع یک اقدام هماهنگ علیه چین کافی است؟ در این میان مقامات تایوان نیز جنگ در اوکراین را فرصتی برای خود یافته اند تا از چین فاصله بگیرند. وزیر امور خارجه تایوان، در همین ارتباط و با اشاره به نقش امریکا در اوکراین از ضرورت دفاع دموکراسی ها در مواجهه با اقتدارگرایی (چین) سخن گفت. رئیس دیپلماسی، تایوان مقاومت اوکراین را مثال زد، بویژه مقاومت نظامی را. او گفت "به اوکراینی ها نگاه کنید، آنها از سلاح های شخصی کوچک برای مقابله با دشمن بزرگ استفاده می کنند و من فکر می کنم این چیزی است که می توانیم از آن بیاموزیم. در واقع، ما برای آن آماده می‌شویم، اما باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم. وقتی رئیس جمهور زلنسکی موفق می شود خارج از مرزهای اوکراین نیرو بسیج کند، چرا تایوان نتواند؟"

این اظهار نظرها تایوان را به میدان جنگ آینده می کشاند. اکنون به نظر می رسد که تایپه می خواهد نقش ژاندارم را در رقابت چین و آمریکا برعهده بگیرد. آمریکایی‌ها مدت‌هاست استراتژی موسوم به «خارپشتی» را تئوریزه کرده‌اند که هدف آن تبدیل یک جزیره به قلمروی بیش از حد مسلح است که حمله دشمن "چین" را برای همیشه در هم بشکند!

. Asie. Taïwan « tire les leçons » de la guerre en Ukraine | L'Humanité

 (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 836  - 25 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت