راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امید چپ فرانسه

به پیروزی

در مرحله دوم

انتخابات پارلمانی

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

ائتلاف جناح چپ به رهبری ژان لوک ملانشون روز یکشنبه در انتخابات مجلس فرانسه به موفقیتی چشمگیر دست یافت. این پیروزی به چپ ها  اجازه خواهد داد امانوئل ماکرون را از اکثریت مطلق  در مجلس محروم  کند.

با وجود رکورد رای ممتنع در محله های کارگری و جوانان فرانسه، که حکایت از ناامیدی آنها به تحول در حکومت است، اتحادیه جدید اکولوژیک ها و اجتماع مردمی ها (Nupes)  در دور اول انتخابات با اختلاف کمی به پیروزی رسیدند . 25.66 درصد چپ در مقابل 25.75 درصد ارا راست ها. از پنچ نماینده نیروهای چپ در مجلس  چهار نماینده  در دور اول انتخاب شدند.

ژان لوک ملانشون رهبر چپ فرانسه با اعتقاد به اینکه حزب ریاست جمهوری "شکست خورده است" از جوانان و همه محافل مردمی فرانسه خواست تا در دور دوم انتخابات مجلس فرانسه که یکشنبه آینده برگزار خواهد شد شرکت کنند تا بتوان مجلس را دراختیار گرفت و به 30 سال سیاست های  نئولیبرالیسم در فرانسه خاتمه داد. او حاکمیت ماکرون بر فرانسه را فاجعه بار خواند.

ژان لوک ملانشون همچنین از همه آنها که با توافق و اتحاد در انتخابات شرکت کردند و پیروزی چپ را ممکن ساختند تشکر کرد.

فردریک دابی، از حزب محیط زیست که در جبهه انتخاباتی چپ نقش مهمی دارد  تخمین زد نزدیک به 70٪ از آرای چپ فرانسه را جبهه ای ممکن ساخت که معروف است به "نوپس".

این اولین بار در جمهوری پنجم است که، یک رئیس جمهور تازه منتخب "مکرون" نتوانست اکثریت را در انتخابات مجلس بدست آورد.

ملانشون پس از اعلام اولین نتایج انتخابات، از مردم خواست با توجه به این نتیجه و فرصت فوق‌العاده‌ای که برای زندگی شخصی و سرنوشت میهن بدست آمده، یکشنبه آینده در انتخابات شرکت کنند. اوگفت "ما معتقدیم که همه چیز در ائتلاف انتخاباتی ممکن است" .

دبیر ملی حزب کمونیست فرانسه PCF نیز به نوبه خود گفت: "ما می توانیم پیش بینی های تبلیغاتی رسانه های راست را رد کنیم و با دفاع از افزایش قدرت خرید مردم و مخالفت با بازنشستگی در 65 سالگی، اکثریت جدیدی از مردم را بسیچ  کنیم تا زندگی مردم فرانسه را تغییر دهیم."

فابین روسل، رهبر حزب  کمونیست فرانسه در حوزه انتخاباتی خود با 34.13 درصد در برابر رقیب راستگرای خود پیروز شد.

شرایط نشان میدهد که گرچه مکرونیست ها ضعیف شده اند، اما همچنان در کمین رای مردم و بدست گرفتن مجلس هستند. نظر سنجی ها نشان میدهد از 577 کرسی در مجلس اتحاد نیروهای چپ و محیط زیست "نوپس"   275 تا 310 کرسی مجلس را در مقابل 180 به 210 بدست خواهند آورد.

برنامه نیروهای چپ عبارتست از بازنشستگی 60 سال، حداقل دستمزد  1500 یورو، توقف قیمت ها، کنترل اجاره بها، برنامه ریزی زیست محیطی.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 836  - 25 خرداد 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت