راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"بریکس"

بی جنجال در پی

تغییر نظم اقتصادی

جهانی  است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

بلوک بریکس کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را گرد هم می آورد و ایجاد یک ارز ذخیره می تواند پاسخی به تحولات اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین و جایگزینی برای هژمونی دلار باشد.

جهان در حال تحولات نوین است. اکثر کشورهای جهان اکنون برای ورود به سازمان بریکس صف کشیده اند. مرگ لیبرالها نزدیک است. به نظر می رسد تحولات بین المللی، در درجه اول جنگ در اوکراین، و همچنین بازگشت چپ به برزیل، بار دیگر علاقه کشورهای نوظهور این بلوک را برانگیخته است. 13 کشور از جمله الجزایر، مصر، ایران، بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و اندونزی تمایل خود را برای پیوستن به این سازمان ابراز کرده اند. همه کشورهای عضو بریکس  گسترش این سازمان را  یک شکوفائی  مثبت می بینند. آفریقای جنوبی نیز همینطور، اما انها باید روش ها و معیارهای مناسب را پیدا کنند  .

از آنجا که کشورهای نوظهور بدنبال مسیر بهبود اقتصاد خود هستند، یک پروژه بعنوان یک جایگزین بالقوه برای هژمونی دلار در نظر گرفته می شود: "یک ارز مشترک" سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های بین کشورهای عضو بریکس  و در تسویه حساب  با سایر کشورها به طور فعال در حال افزایش است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: در حال حاضر ابتکاراتی در داخل سازمان بریکس با هدف ایجاد یک ارز واحد وجود دارد. ایالات متحده و اروپا که از کشورهای نوظهور می خواهند به نفع جنگ در اوکراین از روسیه جدا شوند، دیدگاهی مبهم نسبت به این ارز جدید، "سکه بریکس" بر اساس سبدی از ارزها دارند. اگر ادغام پولی برای پرداخت مبادلات دوجانبه آغاز شده باشد، ارز جدید همچنین می تواند به بریکس ها اجازه دهد تا خود را ازتهدیدات و تحمیلات "صندوق بین المللی پول" که ارزش آن توسط سبدی از ارزهای متشکل از دلار، یورو، یوان، ین و پوند تعیین می شود، رها کند. صندوق بین لمللی  برای بازپرداخت بدهی خارجی اختصاص یافته  که اگر یک کشور دیگر ذخایر ارز خارجی کافی نداشته باشد از آن کشور با بهره ای تضمین شده حمایت مالی کند.

این سوال برای روسیه حیاتی است که ذخایر ارزی آن در پی جنگ اوکراین مسدود شد. اما همچنین برای چین که به دنبال محافظت از خود در برابر هرگونه اقدام احتمالی توسط خزانه داری ایالات متحده و شکل دادن به نظم جهانی فارغ از قوانین وضع شده پس از جنگ جهانی دوم است. سایر کشورهای نوظهور نیز در این هدف مشترک هستند، بویژه از آنجا که زمانی که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ های خود را برای مقابله با تورم افزایش می دهد، این امر پیامدهای مستقیمی بر این کشورها  دارد که در حال حاضر بیشترین آسیب را از پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین می بینند.

 بریکس از این هم فراتر می رود. اگر ملتی بخشی از منابع طبیعی خود را برای حمایت از نظام اقتصادی جدید ذخیره کند، وزن مربوطه در سبد پولی واحد پولی جدید به همان نسبت افزایش می‌یابد که به این کشور امکان می‌دهد ذخایر پولی بیشتری داشته باشد. سرگئی گلازیف، عضو شورای مالی ملی بانک مرکزی روسیه و وزیر ادغام و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت. "موضوعی نگران کننده برای اروپا، که اکنون در تلاش است تا قدرت خود را بر نفت یا گاز طبیعی تضمین کند". گسترش بریکس چالشی برای اتحادیه اروپا است .از اکنون اتحاد بریکس با کشورهای اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) دراین زمینه ضروری میباشد. به عنوان مثال، چین می تواند از سرمایه خود برای توسعه ظرفیت های پالایش و فرآوری خود استفاده کند و شرکت های اروپایی را از سهم قابل توجهی در بازار محروم کند. در واقع، واردات نفت برای اروپا گران تر خواهد شد. اندونزی که ممکن است علاقمند به پیوستن به بریکس باشد، سال گذشته ایده ایجاد سازمانی مشابه اوپک را مطرح کرد که به فلزات کمیاب  که در فرآیند تولید باتری خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرند اختصاص داده شود. رقابت از آنجایی افزایش یافته است که در پایان سال 2022، کانادا از سه شرکت چینی خواست تا از استخراج  لیتیوم در جهان خارج شوند. در حال حاضر، اروپا بشدت به بازار چین وابسته است و تولید  سلول های باتری خودرو در  قاره اروپا وجابجایی ان از اسیا به اروپا پاسخی به سیاست حمایت گرایانه آمریکا نمی باشد.

بریکس ها تنها کسانی نیستند که به فکر جایگزینی برای هژمونی دلار هستند. این موضوع در مورد جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) نیز صدق می کند که آرژانتین و برزیل، ایده یک واحد پول مشترک، "سور" را به منظور احیای سرمایه گذاری، اشتغال در منطقه مطرح کرده اند. اقتصادهای متوالی تحت تأثیر کووید، سپس تورم مرتبط با جنگ اوکراین تضعیف شده است.  بوینس آیرس و برازیلیا با رد مدل نئولیبرالی یورو و بانک مرکزی اروپا، به دیگر کشورهای امریکای لاتین اجازه می‌دهند تا برای مبادلات خود ارز ذخیره‌ای داشته باشند." سور" با یک سیستم تسویه بین بانک های مرکزی همراه خواهد بود و جایگزین ارزهای ملی نخواهد شد.

. Les Brics, comme un pavé jeté dans l’ordre mondial | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 10 اسفند  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت