راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سالگرد 25 سالگی

رابطه استراتژیک

میان چین و روسیه

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

یوری آفونین، یکی از معاونین رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه، روز 20 فوریه، با شرکت در برنامه تلویزیونی کانال 1 روسیه، گفت: گنادی زیوگانف و حزب کمونیست فدراسیون روسیه بیش از 25 سال پیش، همکاری استراتژیک بین روسیه و جمهوری خلق چین را پایه گذاری کردند.

موضوع بحث در این برنامه، اتهامات جدید غرب علیه چین بود که در این روزها رسانه های غربی فعالانه دو «خبر» زیر را تکرار می کنند:

- چین قصد دارد زرادخانه هسته ای خود را به طور چشمگیری افزایش دهد

- شرکت های چینی، ابزارهای نظامی روسیه را تامین می کنند!

یوری آفونین، در پاسخ گفت: این اتهامات همچنان به یک کمپین تبلیغاتی ضد چینی تبدیل شده است که با هیستری درباره بالون های هواشناسی چینی که گفته می شود برای جاسوسی علیه ایالات متحده استفاده می شده، آغاز شد. جای تعجب نیست که تبلیغات ضد چینی در غرب تهاجمی می شود. دلیل آن هم، چین سوسیالیستی است که اکنون مانع اصلی بر سر راه امپریالیسم غرب، برای ادامه سلطه جهانی است.

در این رابطه، باید به چند واقعیت اشاره کرد. از جمله این که جمهوری خلق چین، در حال حاضر از نظر اقتصادی، از ایالات متحده پیشی گرفته است. اگر تولید ناخالص داخلی این کشور را با در نظر گرفتن برابری قدرت خرید محاسبه کنیم، روشن می‌شود که اقتصاد چین در حال حاضر 24 درصد بالا تر از اقتصاد آمریکاست. در عین حال، آهنگ رشد اقتصاد چین، بسیار پر شتاب تر از اقتصاد آمریکا شده است. جمهوری خلق چین، بزرگترین شریک تجاری اکثر کشورهای جهان است. بیشتر کشورهای آمریکای لاتین که واشنگتن آنجا را برای 200 سال حیاط خلوت خود می دانست، در حال حاضر تجارت بیشتری با چین دارند تا با ایالات متحده. چین، بعنوان یک واقعیت، موازنه اصلی جهان در برابر بلوک امپریالیستی غرب است.
مسئله بسیار مهم دیگر اینست که، جمهوری خلق چین، یک مدل توسعه اقتصادی به جهان ارائه کرده است که جایگزینی برای مدل غرب سرمایه داری می باشد. چین یک کشور سوسیالیستی است و با سرعت توسعه خود، نشان می دهد که این مدل کارآمد تر و منصفانه تر از مدل غربی است.

اغلب در تلویزیون ما، بحث در باره ماهیت سیستم اجتماعی چین است. برخی از شرکت کنندگان، با اشاره به حضور بخش خصوصی و بازار در آن کشور، سعی می‌ کنند ویژگی سوسیالیستی آن کشور را زیر سوال ببرند. اما باید توجه کرد که مهم‌ ترین بخش های اقتصاد چین، در اختیار دولت است. چین، حدود 200 میلیون تن نفت و بیش از 200 میلیارد متر مکعب گاز تولید می کند که تقریباً تمام این تولیدات توسط سه شرکت دولتی انجام می شود. همچنین لازم است بدانیم چگونه یک صنعت اساسی مانند صنعت برق که در این کشور ایجاد شده و بزرگترین تولید کننده انرژی برق در جهان می باشد، در اختیار شرکت های دولتی است. تولیدات برق در چین، دو برابر بیشتر از ایالات متحده و 8 برابر روسیه است. حال این تفاوت را با صنعت برق روسیه مقایسه کنید که به لطف بذل و بخشش های «چوبایس» و دیگر عناصر لیبرال، بین ده‌ ها شرکت عمدتاً خصوصی تقسیم شده است. این دستاورد، دقیقاً بر اساس نقش اقتصادی تعیین کننده حاکمیت سوسیالیستی چین است. یعنی مدل مشابهی که توسط حزب کمونیست روسیه، برای کشور ما ارائه شده است.

آنچه موجب نگرانی و هراس غرب می شود، دستاوردهای عظیم چین مدرن و همچنین گسترش روابط آن با روسیه است. از این روی حملات تبلیغاتی عموما و به طور دائم علیه چین انجام می شود. باید نگاه دقیق‌ تری به اتهامات جدید علیه چین داشته باشیم. پکن متهم است که قصد دارد زرادخانه های هسته ای خود را توسعه دهد. اما منبع این «خبر» چه کسی و کجا است؟ آژانس خبری ژاپنی «کیودو» که «منابع خود» را  مراجع ناشناس ارجاع معرفی می کند. یعنی اصلا مدرکی وجود ندارد. بیایید نگاهی به ارقام ارائه شده توسط این آژانس بیندازیم. این منبع ادعا می‌ کند که تا صدمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، در سال 2027، تعداد کلاهک‌های اتمی چین، به 550 واحد افزایش خواهد یافت (بر اساس منابع روشن، جمهوری خلق چین 350 کلاهک استراتژیک دارد) و پیش‌ بینی می‌شود، تا سال 2035  این تعداد در زراد خانه‌های چین به 900 واحد برسد. حتی اگر یک لحظه فرض کنیم که این ارقام صحیح باشند، آنها از چه چیزی صحبت می کنند؟ بنا به دلایلی، رسانه های غربی در ارتباط با این موضوع در نظر نمی آورند که ایالات متحده هم اکنون حدود 1800 کلاهک هسته ای در پرتابگرهای استراتژیک خود آماده دارد، یعنی 5 برابر بیشتر از چین. حتی اگر تعداد کلاهک های هسته ای چینی، تا سال 2035 به 900 کلاهک هم برسد، 2 برابر کمتر از آمریکا خواهد بود. پس چرا چین، به عنوان یک تهدید برای جهان تبلیغ می شود؟ مبلغان غربی که به زبان‌های مختلف صحبت می کنند، به سادگی حقایق را وارونه جلوه می دهند. بله، چین امروز کارهای زیادی برای توسعه نیروهای مسلح خود انجام می دهد، اما برخلاف ایالات متحده، به دیگر کشور ها حمله نظامی نمی کندو جزیره تایوان، بخشی از خاک این کشور است که در نهایت به چین باز خواهد گشت، اما به احتمال زیاد حل این موضوع با روشی مسالمت آمیز خواهد بود.

ضمنا چرا این سلاح های چینی در جایی پیدا نمی شوند؟ نیروهای مسلح اوکراین حتی یک فاکت یا یک قطعه فیلم ضبط شده که در آن این سلاح ها دیده شود را نشان نداده اند.

من تائید می کنم که مقیاس همکاری بین چین و روسیه، حقیقتا به سرعت در حال رشد است، اما این یک همکاری اقتصادی دوستانه و صلح آمیز است. در سال 2022، تجارت بین کشورهای ما به میزان 29 درصد رشد کرد. علاوه بر این، نه تنها صادرات روسیه به چین 43 در صد، بلکه واردات به روسیه از چین 13 درصد افزایش یافته است. این بدان معناست که بسیاری از کالاها و فناوری های صنعتی که روسیه، قبلاً از غرب دریافت می کرد، اکنون با محصولات چینی جایگزین شده است. نکته اصلی این است که ما نه تنها کالاهای غربی را با کالاهای چینی جایگزین می کنیم، بلکه از همکاری با چین برای ایجاد پتانسیل صنعتی و فناوری خود در روسیه بهره خواهیم گرفت.

شکست روسیه، در مبارزه کنونی با غرب برای چین، یک امر غیرقابل پذیرش است. پکن به خوبی می‌داند که هدف امپریالیسم غرب، نابودی فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین است. کمونیست های روسیه و شخصاً گنادی آندریویچ زیوگانف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه، بیش از 25 سال پیش پایه و اساس یک همکاری مشترک استراتژیک با چین را پایه گذاری کردند. در ژوئن سال 1997، توافقنامه همکاری بین دو حزب کمونیست فدراسیون روسیه و حزب کمونیست چین امضا شد که از آن زمان به تکرار تمدید شده است. تماس های شخصی "شی جین پینگ" و "گنادی زیوگانف"، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، آنها زمانی که رفیق شی، دبیر اول کمیته شهری شانگهای حزب کمونیست چین بود، با هم ملاقات داشتند. آنچه کمونیست های روسی قبلاً در آن زمان فهمیده بودند، امروز برای همه عیان گشته و قابل درک است یعنی گسترش همکاری با چین سوسیالیستی برای روسیه از اهمیت اساسی و در عین حال حیاتی برخوردار است.

 

https://www.rline.tv/news/2023-02-20-yuriy-afonin-gennadiy-zyuganov-i-kprf-nachali-zakladyvat-osnovy-dlya-strategicheskogo-partnerstva-ro/

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 871  - 10 اسفند  1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت