راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تحریم ها علیه روسیه

بی نتیجه است!

ترجمه وتدوین- بهمن دوستدار

 

 

نویسنده کتاب "هیل" ناامیدی بایدن را در تلاش هایش برای اعمال فشار نظامی به نمایش می گذارد.

تحریم های بی سابقه غرب به رهبری آمریکا علیه روسیه به امید نابودی اقتصاد روسیه اعمال شد. اما در واقع تحریم ها یک شمشیر دولبه است: آنها به روسیه آسیب می رسانند، اما هزینه های جدی را هم تحمیل کنندگان باید تحمل کنند.

غرب در واقع در تله افتاده زیرا جنگ اوکراین به افزایش قیمت جهانی مواد خام و انرژی و در نتیجه افزایش درآمد مسکو می انجامد.، حتی با وجود کاهش صادرات انرژی. قیمت های جهانی بالاتر می رود و منجر به شتاب تورم می انجامد و حتی به مشکلات سیاسی در داخل کشورهای تحریم کننده می انجامد.

پارادوکس دیگری را در نظر بگیریم: با اینکه شریان های مالی روسیه از شریان های مالی جهان قطع شده، روبل این کشور همچنان رو به رشد است.

در همین حال، تورم افسارگسیخته و اختلال در زنجیره تامین در کشورهای غربی، سود شرکت‌های غرب را تهدید می‌کند، در حالی که افزایش نرخ‌های بهره، ظاهراً برای مهار تورم، وضعیت وخیم‌کننده‌ای را برای مصرف‌ کنندگان بیشتر می کند.

بر اساس گزارش اندیشکده انرژی و تحقیقات هوای پاک در فنلاند، کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌اند، درآمدهای سوخت‌های فسیلی این کشور را در دو ماه اول عملیات ویژه روسیه در اوکراین در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته تقریباً دو برابر کرده‌اند که 62 میلیارد یورو برآورد شده است. واقعیت این است که روسیه از نظر منابع طبیعی ثروتمندترین کشور جهان است. این کشور یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی، اورانیوم، نیکل، نفت، زغال سنگ، آلومینیوم، مس، گندم، کودها و فلزات خاکی کمیاب مانند پالادیوم است که حتی از طلا نیز ارزشمندتر است و عمدتاً در انواع کاتالیزورها استفاده می شود.

غرب با استفاده از طیف کامل "سلاح های اقتصادی "خود به دنبال ایجاد "شوک" در روسیه بود، و تاکید دارد که تحریم ها نوعی جنگ است.

جنگ هر روز نتاریج جدیدی به ارمغان می آورد. جنگی جلوگیری از آن در توان اوکراین نیست. ضمنا یک جنگ سرد جدید تمام عیار بین واشنگتن، اروپا و مسکو بوجود آمده است.

در آمریکا در مورد اینکه آیا تحریم‌ها می‌توانند روسیه را تضعیف کنند و اینکه آیا کمک نظامی به اوکراین واقعاً می‌تواند ارتش روسیه را در طولانی ‌مدت شکست بدهد، بحث کمی وجود دارد. ضمنا اگر در مسکو به جای یک کشور تضعیف شده، واکنش ناسیونالیستی تشدید شود چه؟

اما تحریم‌ها، که عصر جدیدی از یکجانبه ‌گرایی به رهبری ایالات متحده را آغاز بوجود آورد، احتمالاً باعث تضعیف ساختار مالی جهانی خواهد شد. تحریم‌های گسترده، نگرانی‌های جهانی را در مورد بالا بردن هزینه های نظامی را در کشورهای اقمار امریکا بوجود خواهد آورد. این کشورها جسارت عبور از خط قرمز آمریکا را ندارند. همچنین انگیزه‌های جدیدی برای کشورهای غیر غربی بوجود می آید تا سیستم‌های مالی موازی را بررسی کنند. چین نه تنها این روند را رهبری خواهد کرد، بلکه به احتمال زیاد به برنده واقعی درگیری بین روسیه و ناتو تبدیل خواهد شد. همانطور که خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو که حالا وزیر خارجه اسپانیا شده، پیش بینی کرد، غرب چاره ای جز مذاکره با ولادیمیر پوتین برای پایان دادن به درگیری نخواهد داشت.

چنین مذاکراتی برای توقف ویرانی اوکراین و نجات اروپا از پرداخت بهای بالاتر حیاتی است!

 

https://thehill.com

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 831  - 21 اردیبهشت 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت