راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ژنرال چینی

به چه تفاهمی

در ایران دست یافت؟

«یلنا پانینا» مدیر موسسه راهبردی روسترات

ترجمه- کیوان خسروی

  

ژنرال «وی فنگه» وزیر دفاع ملی چین به تهران سفر کرد. آنطور که خبرگزاری های دولتی ایران و چین گزارش می دهند، طرفین درباره «تحولات اخیر بین المللی و منطقه ای، گسترش روابط راهبردی و همکاری های دفاعی و امنیتی و همچنین راه های افزایش سطح تعامل بین نیروهای مسلح دو کشور» گفتگو کردند. در بیانیه‌های رسمی اشاره شد که پکن و تهران آماده‌اند مشترکاً «در برابر چالش‌ها مقاومت و با خطرات مقابله کنند، از منافع متقابل محافظت، صلح منطقه‌ای و جهانی را حمایت و حفظ کنند».

گذشته از این، بویژه «استفاده فعال از مکانیسم های تعامل، ارتقای همکاری های عمل گرایانه و کمک به ارتقای سطح روابط دوجانبه بین ارتش ها» مورد تاکید قرار گرفت. طرف ایرانی بشدت از سیاست آمریکا که مخالف «همکاری استراتژیک ایران و چین» است، انتقاد کرد. دیدار وزیر دفاع ملی چین از ایران رویدادی گذرا نیست. این دیدار همه نشانه های خاص خود را دارد. اولاً، این دیدار در اوضاع  متشنج روابط غرب و شرق انجام شد که در مرکز آنها بحران اوکراین قرار گرفته است. ثانیاً، پکن و تهران شروع به آشکار کردن برخی جزئیات از توافقنامه همکاری 25 ساله کردند که در 27 مارس 2021 در تهران بین دو کشور امضا شده است. در این قرارداد پکن متعهد شد 400 میلیارد دلار در ازای عرضه ثابت نفت، درایران سرمایه گذاری کند. از این نظر، چین ضمن درک شتاب آمریکا برای امضای توافق هسته ای با ایران و آغاز روند لغو تحریم ها پپشبینانه عمل کرد. به نظر می رسد دلیل سایه دار شدن دیدار ژنرال «وی فنگه» از ​​تهران، حل موضوع ضمانت های حفظ عرضه نفت ایران باشد که برای اقتصاد چین ضروری است. اما تاکنون صحبتی از اتحاد سخت ضد آمریکایی بین پکن و تهران نشده است. هر کدام از این دو کشور منافع خود را دنبال می کنند استراتژی خود را ادامه داده و درباره آن درعالی ترین سطوح دفاعی و سیاست خارجی همکاری می کنند. به عقیده رهبران دو کشور چین امروز در شرایطی متفاوت با شرایط روسیه قرار گرفته است، گرچه چین نیز در انتظار تحریم های جهانی و حتی اقدامات نظامی خود را آماده می کند. این درگیری می تواند بر سر آینده تایوان آغاز شود. از این رو، این احساس قوی وجود دارد که مقامات چینی می‌خواهند همه گزینه ها را تدارک ببینید. از جمله و بویژه در باره دریافت نفت از ایران.

نه تهران و نه چین حاضر نیستند در این زمینه تسلیم فشارهایی ‌شوند که قطعاً از سوی ایالات متحده آمریکا و غرب اعمال خواهد شد. چالشی که به روسیه تحمیل شده است و شاید آینده بصورتی جدی‌تر علیه چین از سوی ایالات متحده آمریکا آغاز شود.

ایران در موقعیت دشواری قرار دارد: مناسبات با غرب زیر فشار ایالات متحده آمریکا قرار دارد اما  از شرق این مناسبات بسرعت در حال رشد است. در چنین شرایطی، یک سوال معقول پیش روی مقامات ایرانی مطرح می شود: مدار چه کسی را باید دنبال کرد؟ چین البته می‌داند که حفظ اتحاد با ایران تنها در سطح همکاری بین سازمانهای نظامی و تنها در تجارت دوجانبه نیست بلکه منابع انرژی نیز مورد نظر است. دشوار خواهد بود. مهم، سرمایه گذاری در ایران است که این کشور شدیدا به آن نیازمند است. گزینه های دیگر توسعه همکاری ها در مثلث ایران، چین و روسیه است. این امر به هر حال، می تواند به یک پشتوانه و یک سیستم امنیت ساز در خاورمیانه تبدیل شده و به شکل گیری جهان چند قطبی کمک کند.

https://russtrat.ru/poziciya-eleny-paninoy/28-aprelya-2022-1238-10131

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 831  - 21 اردیبهشت 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت