راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا از پایان جنگ دوم

بدنبال تحریک اوکراین علیه روسیه بود!

ولادیمیر مالیشیف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

 

  

نشریه آمریکایی «پُلیتیکو» در مقاله مفسر خود «کیسی میشل» با عنوان «عملیات مخفی سیا برای حمایت از استقلال اوکراین»، درباره «استراتژی جدید» ایالات متحده آمریکا در قبال روسیه و اوکراین می نویسد. نویسنده مقاله اشاره می کند که: «ایالات متحده آمریکا باید یک استراتژی جدید در رابطه با نه تنها اوکراین، بلکه در کل با روسیه تدوین کند. ما خطوط سیاست جدیدی را می بینیم که در برگیرنده تحریم های همه جانبه ای است که برای تضعیف توسعه طلبی روسیه و پشتیبانی مسلحانه دایمی از اوکراین طراحی شده است. اما این امر روی هم رفته تنها یک تاکتیک است... و استراتژی گسترده تر هنوز شکل نگرفته است».

در این مقاله به ویژه در مورد عملیات سازمان سیا در اوکراین با هدف تحریک یک قیام پس از پایان جنگ کبیر میهنی انجام شد. این عملیات «رد ساکس»  Red Sox - جوراب سرخ» نام داشت و برای گسیل گروه های خرابکار به مناطق غربی اوکراین شوروی که از میان افراد گروه «باندرا» که به اردوگاه آوارگان در اروپا نقل مکان یافته بودند، سربازگیری می شد. کماندوهای آموزش دیده توسط آمریکایی ها می بایست به جمع آوری و انتقال اطلاعات و از همه مهم تر دامن زدن به جنبش های ناسیونالیستی در اوکراین، بلاروس، لهستان و کشورهای بالتیک بپردازند. «هدف این بود که به واشنگتن ایده ای از برنامه های مسکو در اروپای شرقی داده شود و در صورت امکان، به تجزیه امپراتوری شوروی کمک شود. طی  نیم قرن برای این امور، ده ها عامل عملیاتی [آمریکایی] در این پروژه شرکت داشتند. این عملیات به یکی از "بزرگترین عملیات مخفی" ایالات متحده آمریکا در اروپای پس از جنگ تبدیل شد. عنصر مرکزی و اصلی عملیات سازماندهی یک شورش خونین در اوکراین بود. با این وجود، «پُلیتیکو» گزارش می دهد که، مخصوصا در اوکراین سازمان سیا با یکی از « شکست‌های قطعی خود در سال‌های جنگ سرد روبرو شد... به جای آنکه بتواند شورش و بلوایی را برانگیزد، حدود سه چهارم از ماموران آموزش دیده آن ناپدید شده و از بین رفتند... بسیاری از ماموران که بیش از چند ساعت در محل حضور نداشتند، بلافاصله دستگیر و سپس تیرباران شدند.... مسکو یکی از مهمترین عملیات مخفی آمریکا در اروپا را مختل کرد... هیچ چیزی در این ماموریت چند ساله با موفقیت انجام نپذیرفت». آنطور که «کیسی میشل» می نویسد، در واشنگتن در آن زمان متوجه شدند  که بخش عمده ای از عوامل و جاسوسان گسیل شده مستقیماً در جنایات نازی ها در اوکراین دست داشتند، «بسیاری از آنها کارهای کثیفی را برای نازی ها انجام داده بودند».

یکی از رؤسای سرویس اطلاعاتی سازمان سیا در شرق اروپا به یاد می آورد: «شما مردم را به مناطق تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی - لهستان، اوکراین یا جاهای دیگر - می فرستید با این تفکر که آنها گروه های مقاومت ایجاد خواهند کرد ... اما غیرممکن است که این گروه ها بتوانند تحت سیستم امنیتی شوروی دوام بیاورند... این یک توهم است... شما فقط مردم را بسوی مرگ می فرستید».

نشریه «پُلیتیکو» ضمن احتمال دادن اینکه اطلاعات در مورد جاسوس شوروی «کیم فلیبی» را خبر داده، خاطر نشان می کند که: پس از نسل‌ها، هنوز دقیقاً مشخص نیست که « کا.گ.ب» چگونه به این برنامه مخفی آمریکایی نفوذ کرد. آنطور که یک مورخ آمریکایی اشاره کرده، «در تحلیل نهایی، تلاش های سازمان سیا برای نفوذ به پرده آهنین با کمک عوامل اوکراینی ناموفق و غم انگیز بود». نویسنده مقاله در نشریه «پُلیتیکو» ضمن پرداختن به گشت و گفتمان تاریخی به وضعیت امروز می نویسد: « اکنون واضح است که بازگشتی به وضع پیشین  وجود نخواهد داشت... به نظر می رسد که یک خط تقسیم کننده جدید دوباره بخشی از کشور را جدا خواهد کرد. پرده آهنین جدید فروریخته است... همه اینها به این معنی است که آمریکا باید یک استراتژی جدید نه تنها در رابطه با اوکراین، بلکه در کل رابطه با روسیه تدوین کند و در اینجا «کیسی میشل» بازگشت به تاکتیک های شکست خورده حمایت از "شورشیان" را در آن مناطق اوکراین پیشنهاد می کند که او مطمئن است بسوی روسیه حرکت خواهد کرد. در این میان، این آمریکایی یک فاکت جالب را ارائه می کند: «از 35 تلاش ایالات متحده آمریکا برای تسلیح مخفیانه مخالفان خارجی در طول جنگ سرد، تنها در چهار مورد موفق شدند متحدان ایالات متحده آمریکا به قدرت برسند». و در دنباله نشریه«پُلیتیکو» اصلاح تجربه پیشین را پیشنهاد می‌کند: «در اواخر دهه 1940 و اوایل سالهای دهه 1950... هیچ نیروی نظامی غربی قصد نداشت برای کمک به شورشیان اوکراینی برای مقابله با نیروهای شوروی وارد شود. اما اکنون یک بازیگر جدید نمایان شده است: ارتش اوکراین، که به خوبی خود را معرفی و برای این امر از حمایت غرب استفاده کرد... این عاملی تعیین کننده برای کیف است تا در نهایت امر از چنگ امپراتوری مسکو بیرون بیاید. از این رو، کمک های مادی غرب به ارتش اوکراین نمی تواند متوقف شود».

https://www.fondsk.ru/news/2022/05/12/politico-o-tajnoj-operacii-cru-na-ukraine-56172.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 832  - 28 اردیبهشت 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت