راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگرانی مردم

کشورهای بالتیک

از ادامه تحریم روسیه

روزنامه روسی "وزگلاید"

نویسنده: استانیسلاو لشچنکو

ترجمه راه توده

 

حوادث اوکراین به این واقعیت منجر شده است که ساکنان کشورهای بالتیک کمربند خود را باید محکم تر ببندند. قطع روابط اقتصادی با روسیه باعث افزایش قیمت انرژی در کوتاه مدت شد و این خود علتی خواهد شد که بسیاری از مردم منطقه با از دست دادن شغل و حرفه خود جامعه را با فقر و بیکاری مواجه شوند. هیچ کس حتی نمی تواند حجم زیان های آینده را پیش بینی کند - کارشناسان تنها اعلام میکنند که اوضاع جالبی نخواهد بود.

در ابتدای هفته جاری، مارتیش کازاکس، رئیس بانک لتونی، گفت که تحریم های اعمال شده توسط جامعه غربی علیه روسیه تأثیر دردناکی بر اقتصاد جمهوری لتونی خواهد داشت. به ویژه، او افزایش قیمت انرژی و قیمت مواد غذایی را پیش بینی کرد - زیرا روسیه و اوکراین از تولیدکنندگان مهم غلات در بازار جهانی هستند.

هیچ تحریمی وجود ندارد که تنها به یک طرف آسیب برساند. در نتیجه، تورم در لتونی احتمالاً برای مدت طولانی‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد بیشتر خواهد بود و محدودیت‌ها و افزایش قیمت‌ها رشد اقتصادی را کاهش خواهد داد. کازاک توضیح داد که هنوز خیلی زود است که در این مورد بشود با اعداد و ارقام صحبت کرد.

به نوبه خود، رئیس دانشکده بازرگانی، مدیریت و اقتصاد دانشگاه لتونی "گونزاس برزینس" خاطرنشان می کند که حدود 6-8٪ از کل صادرات ما با روسیه بوده و حجم واردات هم تقریباً به همان حجم. اکنون شرکت هایی که با روسیه همکاری می کنند و پرداخت ها را حتی به روبل انجام می دهند، مشکلات بسیار زیادی خواهند داشت. برزینس ادعا می کند که لتونی برخی از انواع فلزات، شیشه برای پنجره های دو جداره (که تقریباً همه از روسیه می‌آمد) و همچنین کودهای معدنی از فدراسیون روسیه دریافت می‌شد. گوندرز برزینس اذعان کرد: «شرکت‌های فعال در این بخش‌ها با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

روزنامه‌نگار اقتصادی مستقر در ریگا، اولگا کنیازوا، توضیح می‌دهد که در سال 2021 روسیه در میان شرکای صادراتی لتونی در جایگاه پنجم قرار داشت. سال گذشته، لتونی کالاهایی به ارزش 1.2 میلیارد یورو به روسیه صادر کرد و کالاهایی به ارزش 1.8 میلیارد یورو از روسیه وارد کرد. لتونی محصولات غذایی، تجهیزات الکتریکی و محصولات شیمیایی را عرضه می کرد، در حالی که بیشتر کودهای معدنی و محصولات فلزی خریداری می کرد. سازندگان میگویند که 50 درصد از نیاز محصولات فولادی از  روسیه وارد می شد.

حداقل چیزی که شاهد آن خواهیم بود افزایش بیشتر قیمت سوخت، گاز و برق است. برخی از محصولات غذایی نیز افزایش قیمت خواهند داشت، زیرا می دانیم که اوکراین و روسیه صادرکنندگان بزرگ غلات هستند و این شرایط جنگی می تواند بر این صادرات تأثیر بگذارد و بر این اساس حتی قیمت جهانی برخی محصولات را افزایش خواهد داد.

در لیتوانی، نایب رئیس کنفدراسیون تجارت محلی، ماریوس دوبنیکواس، گفت که کارآفرینان لیتوانی در آینده نزدیک به دلیل تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه حدود 300 میلیون یورو ضرر خواهند کرد. این کارآفرین تاکید کرد که این یک "چالش برای شرکت هایی" خواهد بود که کالا به روسیه عرضه می کردند. «اما خبر خوب این است که لیتوانی در سال 2014، اتکا خود به روسیه را کمتر کرد و توانست بازارهایی را در کشورهای دیگر غرب پیدا کند.»

در استونی، کشاورزان شکایت دارند که دیگر نمی توانند کودهای معدنی، تراکتور و خوراک دام را از طریق کانال های معمول خریداری کنند. «تقریباً دو سوم کودهایی که ما استفاده می کنیم از روسیه و از اوکراین تأمین می شد. رومیت، رئیس مدیره اتاق کشاورزی و بازرگانی استونی توضیح داد که ما مقدار زیادی خوراک برای دام به عنوان مثال، کیک کلزا، از کشورهایی که تحریم شده اند، وارد می کنیم.»

به گفته وی، در روزهای اخیر قیمت ها در بورس غلات افزایش یافته است. سیرموس گفت: "و به نظر می رسد که ما باید این واقعیت را در نظر بگیریم که قیمت عوامل تولید افزایش می یابد، قیمت مواد اولیه افزایش می یابد، همه اینها در نهایت بر کشاورزی و صنایع غذایی ما و همچنین مصرف کنندگان تاثیر می گذارد."

این نوع اعمال تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه تاکنون در تاریخ اخیر بی‌سابقه بوده است. به نظر می آمد که لتونی تنها یک نوع واردات از روسیه داشته است - گاز که از طریق خط لوله گاز به تاسیسات ذخیره‌سازی گاز اینچوکالنس (نزدیک ریگا) پمپ می‌شود. از زمان شوروی این خط وجود داشته است. در 2 مارس، در جلسه کمیسیون توسعه بلند مدت، نماینده وزارت اقتصاد، گفت که لتونی یک گزینه جایگزین برای واردات گاز از طریق یک پایانه در لیتوانی دارد.

با این حال گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) از طریق دریا به آنجا ارسال می شود - و هزینه آن برای لتونی بسیار بیشتر از روسیه خواهد بود.

"البته کنار گذاشتن کامل گاز در کوتاه مدت غیرممکن و غیر منطقی است. بدون کنار گذاشتن کامل گاز، باید به دنبال فرصت هایی در اشکال جایگزین انرژی باشیم... اروپا 30 تا 40 درصد به گاز روسیه وابسته است. لتونی - حتی بیشتر" به هر حال، در لتونی، تزریق به تأسیسات ذخیره‌سازی گاز اینچوکالنز زودهنگام شروع شد، زیرا معمولا فصل گرما در ماه مه شروع می شود. اما با توجه به تمام جنبه های ژئوپلیتیکی، بازرگانان ممکن است نیاز به آماده شدن به موقع برای فصل زمستان آینده را درک کرده باشند. در مجموع، گاز در حال حاضر بیشتر از مقدار به اینچوکالنز پمپ می شود.

وزارت اقتصاد می گوید "ال.پی.جی" را می توان از ایالات متحده، قطر یا نروژ خریداری کرد.

اولگا کنیازوا تعجب می کند: اگر روسیه ناگهان شیر گاز را ببندد چه اتفاقی می افتد؟ لتونی اکنون در حال پر کردن انبار گاز "اینکو کالانس" است تا در برابر چنین مشکلاتی بیمه شود. در تابستان مصرف گاز کاهش می یابد، اما سوال اینجاست که پاییز و زمستان آینده چه خواهد شد؟ قیمت گاز چقدر خواهد بود؟ من فکر می کنم این یک سوال بسیار مهم است و دولت اکنون باید این موضوع را به عنوان اولویت اصلی قرار دهد - هر کاری ممکن است انجام دهد تا بخش انرژی به اندازه کافی متنوع باشد. پانل های خورشیدی، آسیاب های بادی، انرژی هسته ای، گاز مایع - همه اینها در اصل مورد بحث هستند، اما به نتیجه ملموسی هنوز منجر نشده است. اکنون در زمستان همه ما دیوانه قبوض گرمایشی هستیم. اما اگر ناگهان مجبور شویم گاز را سه برابر گرانتر از الان بخریم، زمستان را با دلتنگی به یاد خواهیم آورد.

در همان زمان، قیمت سوخت خودرو در حال رشد است. قیمتها در حال رسیدن به سطح رکورد جدیدی هستند "من تعجب می کنم که قیمت هر لیتر بنزین چند باید باشد که مردم از اتومبیل بتوانند استفاده کنند؟ سه یورو؟ پنج یورو؟ 10 یورو؟ به نظر می رسد رشد بیکاری با شدت در راه است (در آن لحظه زمانی که همه چیز با پرچم ها اجرا می شود و تنها با احساسات زندگی می کنند)، اما شاید ارزش فکر کردن در مورد کاهش مالیات غیر مستقیم و معرفی غرامت جهانی؟ رودیون دنیسوو

روزنامه نگار استونی می گوید: من فقط می ترسم که چیزی جز دشواری ها برای نوشتن وجود نداشته باشد و محرومیت ها. همه چیز را میشود با آمار حمل و نقل سنجید: اگر شاخص های "راه آهن لتونی" را در نظر بگیرید، 61.2 ٪ و این در روسیه 27 درصد افزایش یافت. در حال حاضر، به گفته کارشناسان، حجم ترافیک و حمل و نقل، میتواند 90٪ سقوط کند. در "راه آهن لتونی"، حتی در حال حاضر، پس از اخراج کارکنان در سال های گذشته، حدود هفت هزار نفر کار می کنند. محل کار آنها تحت تهدید است.

در عین حال، مقامات محلی نه تنها سعی نمی کنند مقیاس فاجعه های قریب الوقوع را کاهش دهند، بلکه برعکس، باعث افزایش بحران میشوند. به طور خاص، لتونی، همراه با کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، امکان محدود کردن حمل دریایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حمل و نقل روسیه را در

نظر میگیرد. با این حال، حتی قبل از معرفی تحریم های جدید، وزیر حمل و نقل، از نمایندگان کارآفرینان خواستار کاهش همکاری با شرکت های روسی می شود و این درخواست را به وضوح اعلام می کند.

در لتونی، پیشنهاد «گیرتس رونگاینیس» بانکدار سروصدا زیادی به پا کرد. او توصیه میکند که خطوط راه آهن منتهی لتونی به روسیه باید کاملاً برچیده شود. با یادآوری اینکه 90 درصد از محموله های حمل شده توسط راه آهن لتونی روسی بوده است، افزود: واضح است که همه محموله هایی که از روسیه می آیند باید به صفر برسند. به گفته وی «عکس العمل روسیه بسیار فراتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کردیم»، لتونی باید گام‌های خارق‌العاده‌ای بردارد. در این شرایط، راه آهن باید تخریب شود. بانکدار معتقد است که هر چه زودتر بهتر. سردرگمی در بخش مالی نیز مشاهده می شود. اکنون ما باید مراقب آن دسته از شرکت های لتونی باشیم که نوعی روابط تجاری با روسیه و بلاروس دارند.

لیست صنایعی که تحت تحریم قرار گرفتند در 140 صفحه با تمام توضیحات و استثنائات نوشته شده است. یک مثال ساده: این شرکت در لتونی جوراب می بافد و برای صادرات به روسیه می فرستد. به نظر می رسد یک مسیر کاملا صلح آمیز است. اما از نظر تئوری می توان از این جوراب ها برای نیازهای ارتش روسیه استفاده کرد. از کجا می توانید بفهمید که آیا می توانید به تجارت خود ادامه دهید؟ کانون بانک های تجاری گفته که این را خودتان باید حدس بزنید. می توانید این سوال را از بانک خود بپرسید، اما در حال حاضر هیچ منبعی برای چنین مشاوره ای وجود ندارد. ممکن است پاسخ دهند، ممکن است ندهند. اما انتقال پول متوقف خواهد شد، "اولگا کنیازوا" هشدار می دهد: شبکه های تجاری فعال در بالتیک به سرعت از شر محصولات روسیه و بلاروس خلاص می شوند و آنها را از فروش خارج می کنند. در عین حال، همانطور که ساکنان محلی خاطرنشان می کنند، نمک، ماهی و جوش شیرین به سرعت در مغازه ها ناپدید می شوند. سال گذشته همین لتونی یکی از خریداران اصلی غلات روسیه شد که جایگزینی آن بسیار دشوار خواهد بود. با این حال، کارشناسان محلی در تلاش هستند تا به مردم اطمینان دهند. در مورد فلزات، محصولات شیمیایی که در کشاورزی استفاده می شود، جایگزینی دشوار خواهد بود. با سایر کالاها در فروشگاه ها، چنین مشکلاتی وجود نخواهد داشت - حجم آنها چندان قابل توجه نیست. بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای در روز اول اعلام کردند که کالاهای روسی را نمی فروشند. بنابراین، اینجا فقط در چند بخش دشوار خواهد بود. جانیس اندیز رئیس اتاق بازرگانی و صنعت لتونی، تأکید می کند که ما فقط باید بفهمیم که چگونه می توان همان چیزها را از کشورهای دیگر وارد کنیم، با وجود این واقعیت که قیمت آنها بالاتر خواهد بود!

 

http://m.vz.ru/world/2022/3/3/114

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 826  - 18 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت