راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کشف ستادهای امریکائی

جنگ بیولوژیک در اوکراین

نویسنده: والنتین کاتاسانوف

ترجمه: الناز گرجی

 

در 24 فوریه نشریه محافظه کار "اکسپوز" مقاله‌ای را منتشر کرد با این سئوال: «آیا اختلاف و رقابت مابین رژیم اوکراین و دولت روسیه بیش از آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد وجود دارد که به درگیری نظامی ختم شده است؟» بلی وجود دارد. نکته جال توجه این است که یک تهدید بسیار جدی برای زندگی و سلامت مردم فدراسیون روسیه مدتهاست درخاک اوکراین در حال انجام است. ما در مورد آزمایشگاه های بیولوژیک - نظامی آمریکا صحبت می کنیم. و با این واقعیت دولت روسیه حق داشت و دارد تا بر اساس منافع امنیتی کشور و مردم خود عملیات نظامی لازم را انجام دهد.

در مجموع، حدود 400 آزمایشگاه تحت مدیریت و کنترل پنتاگون در سراسر جهان، در ایالات متحده و فراتر از آن، کشورهای ثالث مورد نظر پنتاگون، آزمایشگاه های مجهز و عمدتا در حالت مخفی سلاح های بیولوژیکی را تولید، آزمایش و توسعه میدهند. آنها حدود 13000 دانشمند را استخدام کرده اند که مشغول ایجاد گونه هایی از پاتوژن های قاتل جنگی (میکروب ها و ویروس ها) هستند که در مقابل واکسن ها نیز مقاوم هستند. این موضوع به ویژه توسط فرانسیس بویل، پروفسور حقوق بین الملل در دانشگاه ایلینویز در شامپین (ایالات متحده آمریکا) نویسنده قانون علیه تروریسم بیولوژیکی گزارش شده است.

به گفته بویل، طی بیست سال گذشته، ایالات متحده حدود 100 میلیارد دلار برای توسعه سلاح های جنگ بیولوژیکی هزینه کرده است. وی می‌گوید: «در واقع، اکنون ما یک صنعت تهاجمی سلاح‌های بیولوژیکی داریم که کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و قانون « ضد تروریسم سلاح‌های بیولوژیکی 1989»را نقض می‌کند. آزمایشگاه ها تهدیدی برای افرادی هستند که حتی در فواصل زیادی از آنها زندگی می کنند. تحقیقات «آمریکای امروز» نشان داد که بین سالهای 2006 تا 2013 حادثه پیش بینی نشده و نقض ایمنی در 200 آزمایشگاه زیستی نظامی در سراسر ایالات متحده رخ داده است.

موارد زیادی از گم شدن "ویال" باکتری های بیماری زا و همچنین فرار موش های آزمایشگاهی آلوده به ویروس های کشنده نیز وجود داشته است. زباله های تولید شده در آزمایشگاه ها مراحل سخت  ضدعفونی های لازم را انجام نداده و به محل دفن زباله و شبکه های فاضلاب سرازیر شده اند. تحقیقات نشان داده که نظارت بر آزمایشگاه‌های بیولوژیکی «بطور ناقص و سلیقه ای» است. و حتی زمانی که «حادترین نقض های امنیتی» در آنها رخ داده، تنظیم کننده های فدرال آن را مخفی نگه داشته اند.

پنتاگون و دپارتمان‌های پزشکی - نظامی آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر نقض قانون «بوآتا»ی امریکا و فرار از این قانون در کشور خود که برای جلوگیری از خطرات نشت احتمالی عوامل بیماری زا مراحل و تمهیدات سختی را می طلبد، سیاست انتقال آزمایشگاه‌ها به خارج از آمریکا را در پیش گرفته اند. و در واقع مردمان دیگر کشورها را در معرض این نوع خطرات قرار می دهند.

ایالات متحده آزمایشگاه های زیستی را در 25 کشور در سراسر جهان ایجاد کرده است: در خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوب شرقی. در قلمرو جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی و ازبکستان قرار دارند. روسیه به معنای واقعی کلمه توسط آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکایی محاصره شده است. ما در مورد این موضوع بحث می کنیم که بلوک ناتو به مرزهای غربی فدراسیون روسیه (استقرار موشک، هوانوردی، خودروهای زرهی و غیره) نزدیک شده است و آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا نیز بخشی از ناتو هستند که مردم و کشور ما را تهدید می کنند، نه فقط از غرب، بلکه از جنوب هم. درست است که آمریکایی ها جهت گیری نظامی تحقیقات در این گونه آزمایشگاه ها را انکار می کنند، اما سیاست مخفی کاری در آزمایشگاه های «غیرنظامی» موجود در این مکان ها در مهمترین تاسیسات نظامی قابل قیاس است و هیچ گونه گزارش و اطلاعات درستی در مورد کار این آزمایشگاه ها، حتی برای مسئولین و رهبران  بر سر کار همان کشورهای میزبان هم داده نمیشود.

به گفته کارشناسان، آزمایشگاه‌ها در ارمنستان و اوکراین از بزرگترین تهدید ها در فضای پسا شوروی هستند. در سایر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، مقامات و مسئولین پزشکی محلی با این زمایشگاه ها در ارتباطند  ولی در ارمنستان (12 آزمایشگاه) و اوکراین بیش از  (15 آزمایشگاه)  وجود دارد که فقط خود آمریکایی حق رفت و آمد به آنها را دارند و از کم و کیف ماجرا در این اماکن اطلاعاتی و گزارش مدونی وجود ندارد.

در ماه مه 2021،  کنفرانسی در شهر بیشکک قرقیزستان تحت نام « ایستگاههای بهداشتی پنتاگون در سیستم آزمایشگاه های زیستی» برگزار شد. در این مراسم نمایندگانی از سازمان های دولتی از روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل حضور داشتند. این کنفرانس توسط ایوان کوپیل، روزنامه نگار و کارشناس سازمان های عمومی دفاع عادلانه افتتاح شد. او گفت: «در طول زمان فعالیت آزمایشگاه‌ها در اوکراین و ارمنستان، زیست‌شناسان آمریکایی هیچ دستاورد علمی را به طور عمومی نشان نداده‌اند و نتایج تحقیقات آنها در هیچ کجا در منابع باز منتشر نشده است. و علاوه بر این در طول همه‌ گیری ویروس کرونا، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است در نتیجه نشت ویروس از فعالیت های این آزمایشگاه‌ باشد، شروع شد. باید اضافه کرد که تقریباً همه هزینه های این فعالیت ها از بودجه وزارت دفاع ایالات متحده تأمین می‌شوند.

میتوان به این مسأله اضافه کرد که اوکراین از این نظر برای ما خطرناک تر از ارمنستان است، زیرا برخی از آزمایشگاه های آن بسیار نزدیکتر به مرزهای  فدراسیون روسیه احداث شده اند.

امروزه با اطمینان در مورد آزمایشگاه هایی که در شهر های اوکراین مانند: ادسا، وینیتسا، اوژگورود، لویوف (سه تا)، خارکف، کیف ( سه آزمایشگاه)، خرسون، ترنوپیل، دنپروپتروفسک و همچنین در نزدیکی لوهانسک و مرز کریمه قرار دارند، شناسایی شده است. البته اینها فقط آزمایشگاه‌هایی هستند که در بهار 2020 توسط ایالات متحده اعلام شده و به رسمیت شناخته شده و فهرست شده‌اند. احتمالا تعداد بیشتر با فعالیت های حساس تر و مخفی تر که اعلام نکرده باشند وجود دارند.

تا آن زمان (سرویس امنیتی اوکراین) در پاسخ به درخواست های نمایندگان "ورخونا رادا" (مجلس نمایندگان اوکراین) حضور آزمایشگاهای بیولوژیکی خارجی در خاک اوکراین را رد می کرد.

در سال 2005، توافق نامه ای بین پنتاگون و وزارت بهداشت اوکراین در مورد همکاری در زمینه تحقیقات بیولوژیکی امضا شد. در سال 2013، احزاب اپوزیسیون موفق شدند از طریق مجلس نمایندگان اوکراین تصمیمی برای پایان دادن به چنین «همکاری» را بگیرند، اما کودتای دولتی در کیف در فوریه 2014 مانع از اجرای این تصمیم شد و «همکاری» ادامه یافت.

در خارکف، جایی که یکی از آزمایشگاه‌های مرجع پنتاگون قرار دارد، 20 سرباز اوکراینی بر اثر آنفولانزای خوکی در ژانویه 2016 در انجا جان باختند و 200 نفر دیگر در بیمارستان بستری شدند.

عفونت شروع به گسترش به مناطق دیگر کرد، تا مارس همان سال 364 نفر بر اثر آنفولانزای خوکی در اوکراین جان باختند.... و متعاقب آن شیوع تب آفریقائی خوکی عادی شد. در سال 2019، شیوع بیماری «از نظر علائم مشابه طاعون» به ثبت رسید. بعد از آن روسیه به شدت کنترل مرز با اوکراین را تشدید کرد. کار در این مکانها از یک لحاظ همین خطرات و احتمالات هم هست که در صورت بروز حوادث جدی، خود ایالات متحده از آن دور خواهد بود. از این گذشته، دخالت پنتاگون در کار آزمایشگاه ها مستقیم نیست، وزارت دفاع ایالات متحده از طریق مجریان خصوصی که از بودجه ایالات متحده پول دریافت می کنند، عمل می کنند!

من تصور می کنم که در مراحل خاصی از عملیات نظامی ویژه نیروهای مسلح روسیه که در حال حاضر در اوکراین در حال انجام است، متخصصانی فعالیت خواهند کرد که با در نظر گرفتن تمام اقدامات احتیاطی، این نوع به اصطلاح «مین ها» را نیز «پاکسازی می کنند».

https://www.sovross.ru/articles/2236/56101

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 826  - 18 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت