راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

راه های مارپیچ چین برای

شکستن تحریم ها علیه روسیه

ساویتسکایا- والنتین کاتاسونوف

ترجمه راه توده

  

تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه در ارتباط با به رسمیت شناختن  «دی.پی.آر» و «ال.پی.آر» توسط مسکو و عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین از یک قرنیه سرازیر می‌شوند. هر روز فهرست تحریم ها با اقدامات جدید بیشتر می شود. مسکو اعلام کرده است که قادر به ایستادگی در برابر هر گونه محدودیت و ممنوعیت در زمینه روابط تجاری و اقتصادی با جهان خارج است.

اول، با تشدید جایگزینی واردات. ثانیاً با کمک متحدان خود. برخی کشورها در اعلام موضع خود در قبال تحریم ها علیه روسیه سرعت لازم را ندارند. بلاروس، آرژانتین، کره شمالی و کوبا مخالفت خود را با مشارکت در تحریم ها اعلام کردند. برای بسیاری، اظهارات ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان مبنی بر عدم پیوستن کشورش به تحریم های مالی و اقتصادی علیه روسیه، تعجب آور بود. چین همچنین مخالف مشارکت در تحریم ها بود.

واشنگتن از قبل می دانست که واکنش پکن به درخواست پیوستن به تحریم ها علیه مسکو چه خواهد بود. بنابراین، در 3 فوریه، وزارت امور خارجه آمریکا به شرکت‌های چین و دیگر کشورها درباره تلاش برای کاهش تأثیر تحریم‌هایی که واشنگتن می‌تواند علیه مسکو در صورت ورود ارتش روسیه به اوکراین اعمال کند، هشدار داد و خاطرنشان کرد: پیامدهای تحریم‌ها «در مقیاس بزرگ» خواهد بود: «اگر روسیه فکر می‌کند که می‌تواند برخی از این پیامدها را از طریق روابط نزدیک‌ تر با جمهوری خلق چین کاهش دهد، اینطور نیست.» در نهایت، وزارت امور خارجه به مسکو هشدار داد که با فرار از دام تحریم‌های اقتصادی، می‌تواند در دام وابستگی چین بیفتد: «در واقع، این امر اقتصاد روسیه را از بسیاری جهات شکننده‌ تر خواهد کرد. این امر اقتصاد روسیه را بیشتر وابسته (به اقتصاد چین) خواهد کرد. این «دستور العملی فاجعه انگیز» برای اقتصاد روسیه است.»

تا همین اواخر تصور بر این بود که چین به تحریم های آمریکا و متحدانش علیه روسیه نمی پیوندد، بلکه یک شریک منفعل در این تحریم ها خواهد بود. این بدان معناست که شرکت‌ها و بانک‌های چینی تلاش خواهند کرد تا از تحریم‌های به اصطلاح ثانویه غرب (برای ادامه روابط تجاری و اقتصادی قبلی و مبادلات مالی با طرف‌های روسی بدون در نظر گرفتن تحریم‌های «اولیه» غرب) اجتناب کنند. هنگامی که بسته دیگری از تحریم ها علیه روسیه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعلام شد، بانک های دولتی چین شروع به مسدود کردن تراکنش های سازمان های روسی کردند و خود را کاملا در برابر تحریم های ثانویه احتمالی ایالات متحده بیمه کردند. منطق تجارت چین بسیار ساده بود: مقیاس روابط تجاری و اقتصادی (از جمله سرمایه گذاری) بین چین و ایالات متحده ده مرتبه بزرگتر از روسیه است. با تعقیب یک دلار از تجارت با روسیه، می توانید 10 دلار از تجارت با آمریکا ضرر کنید. روز گذشته، اطلاعات مربوط به تجارت چین با روسیه و ایالات متحده در پایان سال 2021 مشخص شد. گردش مالی تجارت روسیه و چین به 146.9 میلیارد دلار و تجارت ایالات متحده و چین 755.6 میلیارد دلار بالغ شد.

ضمناً، بانک‌های چینی و برخی شرکت‌ها (مثلاً آنهایی که در حمل و نقل نفتکش‌ها فعالیت می‌کنند) نیز با ملایمت از تحریم‌های غرب علیه ایران، کره شمالی و حتی مقامات هنگ‌کنگ تبعیت کردند. آنها می ترسیدند تحت تدابیر ثانویه واشنگتن قرار بگیرند.

امری است روشن، که برخی کارشناسان منطق قبلی پکن در مورد نگرش خود به تحریم‌ها علیه روسیه  را رد نکردند. رویکرد ژئوپلیتیک ممکن است بر رویکرد تجاری غالب گردد. حتی در حوزه سیاست تحریم‌ها، پکن از دفاع به سمت تهاجمی حرکت کرد. در 21 فوریه، دولت چین تصمیم گرفت تا تحریم هایی را علیه شرکت های آمریکایی به دلیل ارسال سلاح به تایوان اعمال کند.

دولت چین به منظور حفاظت از حاکمیت جمهوری خلق چین و منافع امنیتی آن، مطابق با قانون مقابله با تحریم های خارجی، تصمیم گرفت تا اقدامات متقابلی را علیه شرکت های دفاعی آمریکایی که مدتهاست درگیر بوده اند اتخاذ کند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:

پیش از این در اوایل فوریه، ایالات متحده به شرکای تجاری و اقتصادی روسیه به وضوح اعلام کرد که انعقاد قراردادها و قراردادهای جدید با "امپراتوری شیطان" بی پروایی کامل است.

در پس زمینه این فضای روانی، در 3 فوریه 2022، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) و

گازپروم قراردادی بین چین و روسیه در مورد خرید و فروش گاز طبیعی در خاور دور را امضا کردند که به یکی دیگر از دستاوردهای مهم این کشور تبدیل شد. همکاری چین و روسیه در زمینه تجارت گاز با خط لوله پس از راه اندازی خط لوله گاز شرقی چین-روسیه در دسامبر 2019. و نیز 4 فوریه، «سی.ان.پی.سی» و «روسنفت» توافقنامه اضافی در مورد عرضه نفت خام به میزان 100 میلیون تن به پالایشگاه های بخش غربی چین امضا کردند.

دیدگاه آمریکایی ها درباره واکنش احتمالی بیشتر پکن به تحریم ها علیه مسکو جالب است. در پایان ژانویه، مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی امریکا «فپری»، گزارشی را منتشر کرد:«چین به تشدید تنش نظامی احتمالی روسیه علیه اوکراین چگونه پاسخ خواهد داد»؟ غرب در مورد روسیه تمرین خواهد کرد، فناوری های خفه کردن اقتصادی یک کشور بزرگ را به کار گرفته و سپس تجربه به دست آمده را علیه چین به کار خواهد بست. فرض بدبینانه، اما نزدیک به حقیقت. جمهوری خلق چین، همانطور که از گزارش بر می آید، نمی تواند این موضوع را درک نکند، بنابراین در کنار روسیه خواهد بود. اگر غرب بتواند با تحریم‌ها به روسیه آسیب جدی وارد کند، در صورت بروز بحران در منطقه آسیا، می‌تواند از همان اهرم فشار علیه چین استفاده کند اما اگر چین به روسیه برای کاهش اثرات این تحریم‌ها کمک کند، آمریکا ابزار مهم فشار اقتصادی بر پکن را از دست خواهد داد. دولت جمهوری خلق چین می تواند به شدت اقدامات کنترل صادرات را رد کند. در این صورت، ایالات متحده باید بین بستن چشمان خود بر روی این شکاف یا تشدید و مجازات شرکت های چینی به دلیل تخلفات، یکی را انتخاب کند. چین که ادعا می کند قدرت اول جهانی است، دیگر نمی تواند شبیه کشوری باشد که تنها با مجوز واشنگتن فناوری تولید را می فروشد.

با قضاوت بر اساس اخباری که از چین می رسد، چین به تحریم های غرب علیه روسیه واکنشی نشان می دهد تقریباً مانند آنچه که در دوران ترامپ. رسانه های جهانی خاطرنشان می کنند که امید کرملین به کمک چین برای غلبه بر انزوا از سیستم مالی غرب هنوز محقق نشده است. همانطور که بلومبرگ گزارش داده است، دو بانک بزرگ دولتی در چین خدمات خرید کالاها را در فدراسیون روسیه متوقف کردند. بخش های فراساحلی بانک صنعتی و تجاری چین«آی.سی.بی.سی» به دنبال بانک های غربی، صدور اعتبار اسنادی را برای پوشش قراردادهای صادرات مواد خام از روسیه متوقف کردند. این بانک به طور کامل خرید به دلار را متوقف کرده است، اما در برخی موارد اعتبار اسنادی را برای معاملات به یوان صادر می کند. هر تراکنش مستلزم تایید مدیریت ارشد بانک است. بانک چین همچنین با تصمیم مدیریت ریسک خود، تامین مالی خرید مواد خام روسیه را محدود کرد.

گزارش دیگری از بلومبرگ (25 فوریه) می‌گوید که شرکت‌های چینی خرید نفت روسیه را که از طریق دریا از بنادر خاور دور فدراسیون روسیه ارسال می‌شد، به حالت تعلیق درآورده‌اند. به گفته کارشناسان بلومبرگ، توقف تولید ممکن است چند روز طول بکشد. به احتمال زیاد، در هفته ای که از 28 فوریه آغاز شد، دولت چین و بانک خلق چین موضع رسمی خود را در مورد تحریم های ضد روسی غرب منتشر خواهند کرد و به شرکت ها و بانک های چینی دستورالعمل های روشنی در مورد نحوه رفتار در تحریم جدید ارائه خواهند داشت. شرایط به گفته کارشناسان بلومبرگ، مقامات چینی شرکت ها و بانک های خود را در معرض تحریم های ثانویه قرار نخواهند داد، اما قرار نیست روابط تجاری و اقتصادی با روسیه را نیز محدود کنند.

به نظر آنها، یک گزینه سازش انتخاب خواهد شد: تاکید بر استفاده از «طرح های خاکستری» (به عنوان مثال، شرکت های پوسته)، فن آوری های خاص (معامله، تسویه، و غیره) و ارزهای ملی است که این امکان را فراهم می کند برای دور زدن تحریم های ضد روسیه!

 

https://sovross.ru/articles/2237/56125

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 826  - 18 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت