راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 826

جنگ اوکراین و تحریم روسیه

پایان امپراطوری امریکاست!

  

کوه تحریم های روسیه تا این لحظه موش زائیده و کشورهای غربی یکی پس از دیگری از زیان هایی که تحریم به خود آنها وارد می کند سخن می گویند. کمر تحریم ها ابتدا در آنجا شکست که نیمی از جمعیت و اقتصاد جهان و کشورهایی مانند چین، هند، برزیل، افریقای جنوبی، پاکستان، مکزیک و حتی ترکیه و اسراییل رسما اعلام کردند که با تحریم ها همراهی نمی کنند. در مرحله بعد رییس جمهور روسیه در پاسخ به تهدیدهای غرب اعلام کرد که شرکت های نفت و گاز فعلا تولید خود را به حال تعلیق درآورند. بدنبال این فرمان بود که اوضاع بسرعت تغییر کرد. در آمریکا یک روز پس از آنکه اعلام شد " نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ممنوعیت واردات نفت و گاز از روسیه را کلید زد" جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که "جو بایدن هنوز برای تحریم صادرات نفتی روسیه تصمیم نگرفته است."

در اروپا نیز پس از جهش سه برابری قیمت گاز در سه هفته "اولاف شولتز" صدراعظم آلمان شعارهای قبلی خود را پس گرفت و در یک بیانیه اعلام کرد: تحریم انرژی روسیه امکان‌پذیر نیست... واردات انرژی از روسیه برای زندگی روزمره اروپایی‌ها «ضروری» است. تامین انرژی اروپا برای تولید گرما، حمل و نقل، تولید برق و استفاده صنعت در حال حاضر به هیچ طریقی نمی تواند تضمین شود."

در ایتالیا نیز به دنبال افزایش بهای بنزین به بیش از دو یورو در لیتر، ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا تحریم روسیه را به آینده حواله و اعلام کرد: "در حال مذاکره با رئیس کمیسیون اروپا برای متنوع‌سازی منابع انرژی در اروپا و کاهش وابستگی به گاز روسیه هستیم. من با امیر قطر درباره افزایش همکاری در زمینه‌های انرژی بین دو کشور گفت‌وگو کردم."

نخست وزیر هلند مارک روته نیز به همتاهای آمریکایی، آلمانی و ایتالیایی خود پیوست و گفت:

"اشتباه نکنید. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تحریم‌های انرژی خطرات غیرقابل کنترلی را در مورد عرضه انرژی در اروپا، فراتر از مرزهای آن و حتی در اوکراین ایجاد کند. به همین دلیل است که ما نیاز داریم که شرکت‌هایمان به همکاری با بخش انرژی روسیه ادامه دهند."

این عقب نشینی کشورهای اروپایی همزمان با آن بود که در روسیه اعلام شد که آن کشور فهرست "کشورهای غیردوست" را تصویب و اعلام کرده است که شامل آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا، انگلیس و ژاپن است."

از سوی دیگر منابع غربی می گویند که تحریم های روسیه نه تنها به اقتصاد خود اروپا و آمریکا آسیب می زند و زمینه را برای شورش ها و تظاهرات خیابانی در آن کشورها فراهم می کند بلکه می تواند سلطه دلار را در درازمدت تضعیف کند. فارن افیرز که دیدگاه های محافل وابسته به وزارت خارجه آمریکا را بازتاب می دهد تحریم های روسیه را "تله اقتصادی جدید برای آمریکا" معرفی می کند و تاکید می کند که "روسیه با دفاع از خود در برابر تحریم ها ممکن است تسلط دلار را تضعیف کند. عامل نزدیکی اقتصادی روسیه و چین را نباید نادیده گرفت. بانک مرکزی روسیه به ارزش 44 میلیارد دلار، یوان ذخیره کرده است."

فارن افرز نتیجه می گیرد که "ایالات متحده بار دیگر به دام افتاده است: بایدن با هر ابزاری که می‌خواهد با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به اوکراین کمک کند، مطمئناً جنبش دلارزدایی را تسریع خواهد کرد، که در درازمدت اساساً رهبری جهانی ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد." در واقع می دانیم که پایان تسلط دلار به عنوان ارز جهانی به معنای پایان امپراتوری آمریکا خواهد بود و یکی از دلایل اصلی فشار گسترش ناتو به شرق و مرزهای روسیه و کوشش برای ایجاد درگیری یا حمله اتمی به آن از طریق اوکراین همین مقابله با حذف دلار از مبادلات اقتصادی روسیه با چین و کشورهای بریکس است.

به همه اینها این واقعیت افزوده می شود که سایه جنگ اتمی یا تهدید جنگ اتمی در آمریکا می تواند کل بورس و وال استریت را به فروپاشی بکشاند. اقتصاد آمریکا بیش از هر زمان دیگر به یک اقتصاد غیرتولیدی و کازینویی و قمارخانه ای تبدیل شده که قدرت آن مبتنی بر تولید ارزشهای واقعی نیست بلکه متکی بر جذب سرمایه های مالی و دوشیدن شیره اقتصاد دیگر کشورهاست. تهدید یا خطر جنگ می تواند به سرعت به خروج سرمایه ها از آن کشور و فروپاشی اقتصادی آن منجر شود. به همین دلیل است که جو بایدن رییس جمهور آمریکا درسخنان خود مدام از اینکه نمی تواند با روسیه وارد جنگ شود سخن می گوید تا آرامش را بر بازارهای بورس حفظ کند. ولی این سخنان بازتاب منفی در کشورهای ناتو و اوکراین باقی می گذارد و این یکی دیگر از تضادهای شرایط جنگی کنونی است!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 826  - 18 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت