راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنرانی

گنادی زوگانف

در مجلس روسیه

تلویزیون - حزب کمونیست روسیه

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

روز پنج‌ شنبه 10 مارس گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه و رئیس فراکسیون این حزب در  مجلس دوماًی فدرال، در یک جلسه اضطراری، با خطاب و هشدار به نمایندگان، وضعیت روسیه و شرایط جهانی را اینگونه ارزیابی کرد:

 

همکاران محترم!

 

ما همگی در یک دوران بسیار دشوار و خطرناکی به سر می بریم. در چنین شرایطی درک عمیق مشکلات، وحدت و انسجام جامعه و اراده سیاسی قوی الزام آور است و گریزی از آن نیست.

ما توانستیم با اراده سیاسی مناسب و به اتفاق آرا پیشنهاد به رسمیت شناختن جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک و دفاع از عملیات نظامی- سیاسی را به تصویب برسانیم. ما با تلاش همدیگر توانستیم تصویب اولین قوانین جهت تضمین ثبات در کشور و حمایت اجتماعی از هموطنان خود، برای کودکان، زنان، سالمندان و تولید در زمینه‌های مختلف را انجام دهیم.

با تأسف باید بگویم این احساس در من وجود دارد که حزب در قدرت (روسیه واحد) وضعیتی را که ما در آن قرار داریم کاملاً درک نمی‌ کند و به استحکام جامعه کمر همت نمی بندد.

من کرارا از همین تریبون خطاب به شما گفته‌ ام که زمان زیادی است که جنگ ترکیبی علیه کشور ما آغاز شده است. در حال حاضر به اشکال جدیدی از تحریم های کامل و به یک عملیات نظامی- سیاسی پیچیده وارد شده ایم. هر کاری از دستمان برآید باید انجام دهیم تا برادران و خواهران اکراینی ما احساس کنند که ما برای تسلط و تسخیر اوکراین به میدان نیامده‌ ایم بلکه وظیفه ما برای نجات آن‌ها از نازیسم، باندرا و فاشیسم- این شیطانی ترین و ضد بشری ترین پدیده‌ ای که روی زمین است می باشد.

در یک مرحله زمانی هیتلر، برای تسخیر کشور ما خیز برداشت تا همه شهروندان را یا برده خود کند و یا به قتل برساند. من با ایدئولوژی هیتلر، از طریق کتاب او که در سال 1925 به نام « نبرد من» نوشته شده بود و در آن همه را محکوم می‌کرد آشنا شده و شوکه شدم. باندرا ها این شرور ترین و نفرت انگیز ترین سگ‌های هار نیروهای اس اس توسط هیتلر، تعلیم داده و حمایت می شدند. در برنامه هیتلر، قرار بود 65 در صد جمعیت (اتحاد شوروی) پاکسازی شوند. ساکنان شهرها یا نابود شوند و یا به سیبری و دور دست ها تبعید گردند. کریمه قرار بود برای آلمانی ها به مکانی برای استراحت، کشت و کار، باغ و سبزیجات تبدیل گردد.

 آمریکایی ها و انگلوساکسون ها این میراث داران هیتلر، خود را ارباب کره زمین می دانند. آن‌ها به ما و حزب کمونسیت و مردم جمهوری خلق چین علناً اعلام جنگ داده اند. آنها نازیسم جدید و باندراها را پرورش دادند و مانند سگ‌های هار، در اکراین از قلاده رها کرده اند.

 این در حالی است که چنین نیروهای ضد بشری هم اکنون در اکراین مستقر شده‌ اند و کودکان، زنان، افراد مسن، شهرها و نیروگاه های هسته ای را برای نیل به اهداف ضد بشری خود به گروگان گرفته اند. حال شما متوجه هستید که ما با چه کسانی طرف هستیم؟ امروز بحث و گفتگوی ما حل این مشکل است، یعنی موضوع بقای تمدن و تاریخ روسیه.

من بارها به اشکال مختلف به شما یاد آوری کردم که سلاح های هسته ای چیست و این نیروهای پلید چگونه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. لابراتوار های بیولوژیکی آن‌ها در چه حدی است و سرانجام اینکه چگونه ما توسط آن‌ها به محاصره درآمده ایم! من روی نقشه توانسته بودم 15 لابراتوار را مشخص کنم و حالا معلوم شده تنها در اکراین 30 لابراتوار وجود دارد و انواع بیماری‌هایی که می‌دانید، در آنجا کشت و توسعه می یابند. اضافه براین تعدادی لابراتوار در گرجستان و 9 لابراتوار و شاید هم بیشتر در قزاقستان شناسایی شده است. ما برای حل چنین معضل پیچیده و اساسی باید وارد میدان شویم. من از طریق این تریبون از شما مصرانه می‌خواهم به درخواست های ما گوش فرا داده و توجه کنید.

در چشم انداز کنونی، ما دو گزینه بیشتر نداریم. عده‌ ای بر این نظر هستند و شتاب‌ زده می‌گویند، بیایید و فوراً قرار داد صلح ببندیم! سؤال اساسی اینجا است، ما با چه کسی می‌توانیم قرار داد امضا کنیم؟ من موردی را نمی‌شناسم که نازیها- باندراها، تا به حال حتی به یک توافقنامه امضا شده عمل کرده باشند. خیلی ها در طول جنگ جهانی اول سعی کردند با فاشیست ها، زبان مشترک پیدا کنند اما نتیجه‌ ای حاصل نشد. آنها 20   سال بعد جنگ دوم جهانی را آغاز کردند و بشریت برای رهایی از طاعون فاشیسم و نازیسم 71 میلیون کشته داد که 27 میلیون از این رقم هموطنان ما بودند. پس بیایید تصمیم قاطع بگیریم! راه حل اجرای آن نیز غیر نظامی کردن کامل اکراین و نجات آن‌هاست، ضمن اینکه بقای تاریخی ما هم به همین امر مربوط می شود. در نهایت، باید هر گونه اقدامی را انجام دهیم تا عملیات نظامی- سیاسی ما مورد حمایت خلق های روسیه و مردم اکراین قرار بگیرد. یعنی داشتن پشت جبهه ای قوی و اطمینان بخش.

ما باید از گذشته ها درس‌های لازمه را بگیریم. در کشور ما ابتدا خائنانی مانند یلتسین مست، رهبری کشور را به دست گرفتند. آن‌ها مرزهایی را بوجود آوردند که هرگز در گذشته وجود نداشت. واقعیت این است که ما در حال حاضر از هر طرف محاصره شده‌ ایم، انواع و اقسام میکرب ها و باکتری ها، سلاح های شیمیایی و هسته ای در اکراین به دست آمده و همه در معرض تهدید قرار دارند. ما نشستیم و گفتیم همه چیز مرتب است. در حالی که این‌ طور نبود و نیست! امروز ما به کمک حد اکثری (مردم خود) نیازمندیم و این نیاز، نقش کلیدی در تعیین یک سیاست کاملاً متفاوت داخلی برای ما دارد.

بهبود وضعیت روسیه در عرصه بین‌المللی، در ارتباط مستقیم است با تغییر در جهت بهبود وضعیت داخلی کشور. در این زمینه ما تجارب بسیارغنی و کارآمدی داریم. با پیروزی انقلاب اکتبر، لنین و استالین در آغاز جنگ های داخلی دو شهر مهم مسکو و سن پترزبورگ و کارخانه اسلحه سازی«تولا» را تحت کنترل داشتند و سرانجام کل آنتانت، و عوامل داخلی آن‌ها از کشور ما رانده شدند. چرا؟ زیرا لنین و استالین با روی آوری به مردم و اعلام این که: «وطن سوسیالیستی در خطر است!» وارد عمل شد. در همان زمان 86 هزار افسر تزاری برای خدمت به صف ارتش سرخ پیوستند. امروز نیز روسیه مجدداً به مخاطره افتاده است و ما باید از همه توانایی‌های کشور و خلق های روسیه بهره بگیریم.

برخی هراسان و شتابزده فریاد می‌زنند، همه دنیا در یک صف ما را تحریم کرده اند. باید پذیرفت که این تحریم ها توسط انگلوساکسون ها اعمال شد. موضوعی است قابل رؤیت که اروپا به خود آمده است. آلمان ها با تحریم موافق نیستند و مکرون ( رئیس جمهور فرانسه)، می‌گوید نیازی به تحریم روسیه نیست. مجار ها و بلغارها نیز با تحریم ها مخالفت کرده اند. ما هنوز می‌توانیم از طریق خط پارلمانی با هوشیاری در عرصه جهانی فعالیت کنیم. تمام آسیا به جز ژاپن و تا حدودی کره جنوبی با تحریم ها مخالفت کرده اند. پس بیایید روابط بین‌المللی واقعاً امیدوار کننده ای را برای خود فراهم سازیم! ما هنوز فرصت های زیادی برای فعالیت در زمینه‌های مختلفی داریم.

در ارتباط با برنامه‌های اجتماعی، بارها از این تریبون به شما گفته ام: صنعت هوانوردی، اقتصاد کشاورزی و روستایی، زیر ساخت های اساسی، نیروهای محرکه و لکوموتیو اقتصاد می باشند. زمان اتحاد شوروی، ما 15 کارخانه برتر هواپیما سازی داشتیم و 30 نوع هواپیما تولید می‌کردیم که حتی یک پیچ آن هم از خارج وارد نمی شد. صنعت هوانوردی اتحاد شوروی در جهان بی‌ نظیر بود. معضل کنونی این است که به چه ترتیب می‌توانیم این صنعت را بازسازی کنیم. هر چند اگر قبلاً به پیشنهاد های من گوش فرا داده شده بود نگران تحریم هایی کنونی نبودیم و به راحتی می توانستیم به آن‌ها دهن کجی کنیم. در ارتباط با فن آوری الکترونیک نیز همین مسئله صدق می کند. 

اجازه می‌خواهم یک بار دیگر در اینجا یاد آوری کنم: آواخر دهه 90 ، یعنی سال 1998 من و یوگنی پریماکوف، ماسلیوکوف و گراشچنکو، هر روزه جلسه چهار نفره داشتیم. در آن زمان هر بشکه نفت 12 دلار بود و امروز 120 دلار است. ذخایر طلا و ارز کمتر از 8 میلیارد دلار بود و در حال حاضر 640 میلیارد دلار که البته نیمی از آن در بانک های خارجی به گروگان گرفته شده است. بدین صورت امروز ما نسبت به آن سال شرایط بمراتب مساعد تری برای بهبود و تثبیت وضعیت اقتصدی- اجتماعی خود داریم.

در آن زمان ما اجازه ندادیم تعرفه های مشترک گازوئیل و بنزین افزایش یابند، خروج ارز، بانک ها و تورم را کنترل کردیم. برای هر مؤسسه تولیدی بودجه و فن آوری خاص و نرخ دستمزد مشخص تعیین می شد. به همین مناسبت همه شرکت ها و زیر ساخت ها شروع به فعالیت کردند. تنها صنعت، در عرض یک سال 24 در صد رشد داشت. سپس شرکت های گوناگون مردمی ایجاد کردیم که از دولت بودجه ای دریافت نمی‌کردند اما بهترین محصولات تولید می شد...

من شما را به ساوخوز( مزرعه) نمونه لنین، دعوت می‌کنم تا شاهد باشید چگونه ماموران شما جهت سنگ اندازی در کار این مؤسسه به دور آن می چرخند! تا به حال چندین دادگاه برای باز پس گیری آن (از طرف الیگارش های وابسته به دولت) و از آن جمله دیروز دو جلسه دادگاه داشتیم. آیا واقعاً شما نمی‌توانید از اقدام ماموران خود( مانند سگ‌های ولگرد به دور این مؤسسه می چرخند) که جهت نابود کردن یکی از بهترین شرکت های تولیدی کشور می باشد جلو گیری کنید؟ من به شما هشدار می‌ دهم ما با همه توان از چنین مؤسسات و از مزرعه لنین، دفاع خواهیم کرد. شما خود بوجود آورنده مشکلات داخلی هستید که امیدوارم دست از لجاجت و کار شکنی بردارید. بسیار روشن و شفاف میگویم! متأسفانه آن‌ها نمی‌خواهند در امر اعتلای کشور قدم به جلو بگذارند! ما با رئیس جمهور توافق کردیم و همه موارد موانع راه را مشخص و امضا کردیم و به عنوان دستور به همه ابلاغ شد اما به عنوان نمونه، وروبیوف، فرماندار مسکو و عضو حزب روسیه واحد، از اجرای این دستورات طفره می‌ رود و انگار گوشی برای شنوایی ندارد…

سر انجام کار این است که ما باید روی ایده‌های اساسی کار کنیم. این روزها رئیس جمهور از همه جوانب تحت فشار قرار دارد. ما باید از نیروهایی که از کشور و هستی ما دفاع می‌کنند حمایت کنیم و آتش بیار معرکه نباشیم.

من یک بار دیگر تکرار می‌کنم که ما آماده انجام بیرون آوردن کشور خود و اکراین از پیچیدگی های شرایط فعلی و دفاع از تمدن روسیه هستیم. از حزب روسیه واحد می‌خواهم دست همدلی و همبستگی ما را بفشارد چرا که همگی سر نشین یک کشتی می باشیم.

https://www.rline.tv/news/2022-03-10-gennadiy-zyuganov-neobkhodimo-splotitsya-vo-imya-nashego-obshchego-budushchego

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 827  - 25 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت