راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ سایبری

فاشیست ها

در اوکراین!

سویاتوسلاو کنیازوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

  

"مرا هک کرده بودند. اکنون قابل دسترس است". این جملات در این روزها  در صفحه «و کنتاکته» («و کانتکته» یک سرویس شبکه اجتماعی معروف در میان کاربران اروپایی روس‌زبان در سراسر جهان است.) این شبکه اجتماعی در بین مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، مولداوی، بلاروس بسیار مشهور است. مترجم «اولگا» معلمی از «یاروسلاول» این را نوشته بود. فقط این بار، هکرها بر خلاف معمول، از طرف قربانی خود نخواستند که دوستانش چند هزار روبل به آنها باج بدهند، بلکه از آکانت او در بخش نظرات درمورد پستها به انجمن های آنلاین معروف فیلم هایی با توهین به ارتش روسیه و داستان هایی در مورد "متجاوزان روسی" در اوکراین ارسال کردند.

«اولگا» - سازمان دهنده اقدامات نظامی- میهن پرستانه شهرخود، از نگاه طرفداران «باندرا» در اوکراین که بدنبال او پرسه می زنند- دشمن است. در این میان  در روزهای اخیر هر چند دقیقه یک بار گزارش هایی مبنی بر هک شدن صفحات روسی «و کنتاکته» منتشر می شود. هک، تنها تکنیکی نیست که توسط نیروهای سایبری اوکراینی استفاده می شود. برای نمونه، کسی بنام «سرگئی» فعالیت شدیدی را در جامعه اینترنتی معروف کریمه راه اندازی کرده بود. او مقامات روسیه را به نقض آزادی بیان متهم می کند، زندگی در اوکراین تحت رژیم فعلی را ستایش می کند، مخاطبان خود را متقاعد می کند (اگر چیزی پیدا کند) که تبلیغات روسیه دروغ است و در اوکراین نازیسم وجود ندارد و هیچ کس زبان روسی را ممنوع نمی کند. این فرد به همه می گوید که او اهل کریمه است، اما هر از گاهی در مورد دولت اوکراین – که از واژه "ما" استفاده می کند، پرت و پلاهایی را می گوید. در این میان، «سرگئی» "کریمه ای" 41 ساله در شبکه «دوستان»- فقط یک نفر است و صفحه او فقط شش ماه پیش ایجاد شده بود. از اواسط سال 2021، ثبت انبوه آکانت های شبه روسی در «و کنتاکته»  آغاز شد که گویا هم در خود فدراسیون روسیه و هم در خارج از آن ساکن هستند. اغلب این صفحات یا بسته هستند و یا پر از عکس های بی معنی از گربه ها و از مناظری زیبا که از "زندگی شبکه ای" صاحبان آنها تقلید می کنند.

چرا بزرگسالانی که سال ها بدون شبکه های اجتماعی بوده اند ناگهان برای ثبت آکانت های «و کنتاکته» عجله کردند؟ سخن درمورد  به اصطلاح «فارم های ربات» است، که در عین حال  بسیار قدرتمند هستند. اخیراً رشد فعالیت آنها در بخش روسی اینترنت با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، بویژه در گروه های غیرسیاسی با بالاترین امتیاز در شبکه های اجتماعی. برای نمونه، در گروه های طنز. در برخی موارد، ربات‌های کیف وابستگی خود را پنهان نمی‌کنند و بعنوان اعتراض از املای اوکراینی در نام خود استفاده می‌کنند، اما در این میان، سؤالاتی در مورد نحوه دسترسی آنها به شبکه‌های اجتماعی که رسماً در اوکراین ممنوع شده بودند، نادیده گرفته می شد. در ابتدای سال 2022، فعالیت ربات های اوکراینی حتی بالاتر رفت. در 16 فوریه، رسانه های کی یف فراخوانی را برای به اصطلاح مرکز هماهنگی امنیت سایبری ملی منتشر کردند. تهیه کنندگان فراخوان ها اوکراینی ها را برای "پیوستن به نیروهای سایبری" دعوت کردند. آنها قول دادند که همه را بدون استثنا بپذیرند. این موسسه را بطور ویژه در یک مکان عمومی - در مرکز کنگره و نمایشگاه «پارکوی» در کیف – جابجا کردند. مرکز هماهنگی در بیانیه ای اعلام کرد: «متخصصان صلاحیت افرادی که مایل هستند را تعیین می کنند و به نهادهای امنیت سایبری حاضر در اینجا هدایت می شوند.

به گفته روزنامه نگاران اوکراینی، قرار بود مرکز امنیت سایبری با وزارت دفاع، نیروهای مسلح اوکراین، سرویس امنیتی اوکراین و سازمان های اطلاعاتی همکاری کند. مهارت نیروهای سایبری هنوز از آنچه که مطلوب باید باشد دور است. در سایه فعالیت هکرها، مطالبی در مورد کار در روسیه از 72 مرکز اطلاعات و عملیات روانی، که تابع نیروهای عملیات ویژه اوکراین است در شبکه ها درز کرد. این موسسه  در سال 2018 «اخبار ساختگی» در مورد «صدها جسد» در آتش سوزی در مرکز تجاری «کمروف» یخش کرد. و در 22 فوریه 2022، گروهی از هکرهای«برگینیا» اسناد 72مرکز اطلاعات و عملیات روانی را در مورد عملیات ویژه با نام های رمز "وولودیا"، "تروبله"، "ماسکراده"، "گنومه" و "فئوفان" ، که هدف آن تضعیف اعتماد مردم روسیه به رهبری نظامی- سیاسی روسیه و بی ثبات کردن اوضاع در این کشور بود، بصورت رایگان در دسترس قرار دادند. در 19 فوریه 2022، از صفحه خوش سیمای "الیزابت آلکسیووا" (گویا پزشکی از سواستوپل)، پیامی جعلی در جامعه اینترنتی معروف کریمه پخش شد مبنی بر اینکه تورم در «سواستوپل» ظاهراً در ژانویه سال جاری به 05/11 درصد رسیده است. این پیام البته توسط هیچ منبعی پشتیبانی نشد. صفحه «الیزابت» تنها حدود یک سال پیش ایجاد شده بود و به جز بازپست های گروه های محلی معروف، دارای هیچ داده ای نیست. گروهی از مفسران با صفحات بسته، که همین چند ماه پیش ایجاد شده بودند، بلافاصله از پست های «الیزابت» در مورد "تورم" حمایت کردند. «الیزابت» به پرسش ها در مورد منبع اطلاعات پاسخ نداد و پس از 24 فوریه، هنگامی که عملیات نظامی ویژه در اوکراین آغاز شد، این "دختر" دیگر آنلاین نیست. هزاران نمونه از این دست وجود دارند. «آکساندر بورنیاکوف» معاون وزیر تحول و نوآوری دیجیتالی اوکراین اخیراً با افتخار اظهار داشت: «اوکراین اولین کشوری است که ارتش فناوری اطلاعات را در جهان ایجاد می کند». افزایش بی سابقه ای در تعداد ربات های اوکراینی در سال 2021 رخ داد و حقایق عملیات اطلاعاتی در مقیاس بزرگ 72 مرکز اطلاعات و عملیات روانی برای بی ثبات کردن اوضاع سیاسی داخلی فدراسیون روسیه در آغازسال 2022 فاش شدند. با توجه به اینکه فعال شدن عملیات ویژه معمولاً پیش از براه انداختن جنگ است، می توان با اطمینان گفت که رژیم کیف برای حمله به جمهوری های «دونباس» و «کریمه» آماده می شد، اما عملیات ویژه روسیه امکان داد تا پیش دستی کرده و از تلفات سنگین جلوگیری کند. پس از دوره کوتاه سردرگمی نیروهای اوکراینی جبهه اطلاعات بار دیگر دست به تهاجم زده اند. آنها در مورد "تلفات روسیه"، "مقاومت مردم"، در مورد «پیروزی» نیروهای مسلح اوکراین مطالب جعلی منتشر می کنند. "عربده جویان" اوکراینی که در پشت صفحات معلمان «یاروسلاول» و پزشکان «سواستوپل» پنهان شده اند، به طور سیستماتیک به شعور و اذهان روس ها حمله می کنند.

https://www.fondsk.ru/news/2022/03/13/nacistskie-boty-atakujut-s-ukrainy-55768.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 827  - 25 اسفند 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت