راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیدار رهبران چین و ویتنام در پکن

دوستی سوسیالیستی

همجواری برادرانه

یونگه ولت ـ عسگر داوودی

  

همکاری ها رفیقانه شدت می گیرند، تنش ها کاهش می یابند:

یک هفته پس از پایان بیستمین کنگره ملی چین (CCP) که «شی جین پینگ» را برای سومین بار بعنوان دبیر کل حزب کمونیست چین انتخاب کرد، «نگوین پو ترونگ» دبیر اول حزب کمونیست ویتنام به همراه یک هیئت سیاسی «بلندپایه» از پکن بازدید کرد. دیدار چهار روزه مقام اول رهبری ویتنام، سفرِ نسبتا مهم صدراعظم آلمان اولاف شولز (حزب سوسیال دموکرات) را که یک هفته پس از این دیدار وارد چین شد، تحت الشعاع خود قرارداد. (سفر صدر اعظم آلمان با مخالفت های شدید آمریکا و جناح راست «حزب سبزها» به رهبری وزیر خارجه فعلی آلمان «آنالنا بائربوک» مواجه شد که به بحث های متعدد متقابلی نیز منجر شد، اما بی نتیجه ماند و صدر اعظم آلمان و حزب سوسیال دموکرات آلمان در این رابطه سیاست مستقل خود را اعمال کرد. وزیر خارجه فعلی آلمان طرفدار «یوشکا فیشر» بنیانگذار جناح راست در این حزب می باشد که اکنون جناح مسلط است.م)

رهبران چین و ویتنام، در رابطه با تاریخ همکاری های دو حزب کمونیستِ منطقه آُسیای جنوب شرقی و مبارزه برای استقلال طلبی و رهائی ملی و در رابطه با کمک های ارزشمندی متقابل تاریخی با یکدیگر گفتگو کردند. همانطور که خبرگزاری دولتی ویتنام(VNA)  گزارش داده است، هر دو رهبر علاقه وافر مردم کشورهای خود را برای تشدید همکاری های متقابل در روند تجدید و مدرنیزایسون، اصلاحات و گشایش روابط سیاسی و اقتصادی متقابل اظهار داشتند. تشریک مساعی متقابل برای ادامه مسیر سوسیالیستی متناسب با وضعیت هر کشور ادامه خواهد داشت. خبرگزاری «شین هوا» چین تاکید کرد که در سال های اخیر «توافقات مهمی بمنظور توسعه روابط چین و ویتنام» صورت گرفته و در این راستا «نتایج قابل توجهی به دست آمده است.»

از سال 2016 جمهوری سوسیالیستی ویتنام بزرگترین شریک تجاری چین در جمع کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) و ششمین شریک تجاری بزرگ جهانی چین از سال 2020 می باشد همانطور که چین به مدت 18 سال متوالی بزرگترین شریک تجاری ویتنام بوده است. تجارت با چین در سال 2021 در مجموع 165,9 میلیارد دلار بوده که در اوت سال 2022 به میزان 10,8 درصد نسبت در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است. از نظر سرمایه گذاری، چین با سرمایه کل 22,42 میلیارد دلار ششمین رتبه سرمایه گذاری را در سطح جهان، در ویتنام دارد. در مبارزه با کوید-19 ، چین تا پایان سال 2021 تعداد 7,3 میلیون دوز واکسن به ویتنام اهدا و حدود 45 میلیون دوز را به صورت تجاری تحویل داده است. به گزارش رادیو دولتی «صدای ویتنام«، دبیر اول حزب کمونیست ویتنام «نگوین پو ترونگ» در اولویت قرار دادن روابط سیاست خارجی با چین تاکید کرده است.

نتیجه این دیدارچهار روزه  توافق و انعقاد  13سند بین دو کشور همسایه از جمله اسناد مربوط به «همکاری کمیسیون های رهبری دو حزب» در رابطه با روابط خارجی و امور داخلی هر دو کشور است. با توجه به مسائل اقتصادی، توافقات در مورد آداب و رسوم، کشاورزی و توسعه روستایی، بوم شناسی و زنجیره تامین و تدارکات، نیز از جمله به تصویب رسید. توافقاتی نیز در مورد مسائل فرهنگی از جمله گسترش باز هم بیشترجوامع دوستی بین دو کشور و مشارکت هانوی و پکن انجام شد.

رابطه تاریخی دو کشور اگر چه چندان هم به طور کامل بدون درد سر نیست، اما این دیدار به کاهش باز هم بیشتر تنش هایی که در سال های اخیر وجود داشته است، کمک می کند. به ویژه به موضوع ادعاهای تاریخی مالکیت هر دو طرف به «جزایر اسپراتلی» در «خلیج تونک ینگ در دریای چین جنوبی». وزیر امور خارجه ویتنام که از جمله هیئت ویتنامی سفر کننده به چین بود، استدلال می کند که اختلاف نظرها با روحیه دوستی و مطابق با قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون قانون دریاها که مصوب سال 1982 سازمان ملل متحد می باشد به طور رضایت بخشی قابل حل است. خبرگزاری دولتی ویتنام،VNA  خاطر نشان کرد که در نتیجه مذاکرات، وضعیت در خلیج باک بو که با نام ویتنامی  (tonking) نیز معروف است، اساسا پایدارمی باشد.

هیئت ویتنامی چهارشنبه دوم نوامبر با بازگشت به هانوی پایتخت جمهوری سوسیالیستی ویتنام به سفر چهار روزه خود پایان داد.

https://www.jungewelt.de/artikel/437990.sozialistische-kooperation-besuch-bei-xi-jinping.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 857  - 25 آبان 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت