راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با سفر رئیس جمهور کوبا به مسکو

دورخیز کوبا

برای گسترش

روابط جهانی

یونگه ولت ـ عسگر داوودی

  

روز شنبه نوزدهم ماه نوامبررئيس جمهوری کوبا «ميگل دياز کانل» به همراه هیئتی وارد مسکو شد. در این سفر رئیس جمهور کوبا با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز دیدار داشت.این دیدار پس از سفر او به الجزیره انجام شد. هدف از این  دیدار ها، گسترش روابط اقتصادی با الجزیره، روسیه، چین و ترکیه اعلام شده است. رسانه های کوبا هفته گذشته اعلام کردند مذاکرات عمدتا در مورد همکاری در بخش انرژی خواهد بود تا از این طریق وضعیت برق و تامین سوخت در کوبا بهبود پیدا کند.

 

پس ازآتش سوزی درمخازن سوخت شهر بندری «ماتانزاس» کوبا و ویرانی های ناشی از طوفان ایان، تعطیلی گردشگری به دلیل شیوع کرونا و تنگ تر شدن حلقه محاصره بی رحمانه آمریکا علیه مردم این جزیره در زمان ریاست جمهوری بایدن، کوبا تلاش می کند پیامدهای عقب ماندگی های اقتصادی ناشی از این وقایع را به حداقل برساند. ترکیب هیئت کوبایی اهمیت و امیدواری هاوانا را به این سفر نشان می دهد. آقای «دیاز-کانل» با «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه، «ریکاردو کابریساس رویز» معاون نخست وزیر و «آلخاندرو گیل فرناندز» که وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کوبا می باشد و همچنین وزرای تجارت و سرمایه گذاری خارجی، «رودریگو مالمیرکا» و انرژی و معدن، «ویسنته د لا او لوی» از جمله این هیئت کوبا می باشند.

در دور دوم گفتگوها، کميسيونی برای همکاری های اقتصادی و علمی- فنی دو کشور قبلا، روز جمعه در مسکو در باره امکانات گسترش همکاری ها در حوزه های تجاری، اقتصادی، اعتباری، مالی و بانکی بحث کرده بود. اجرای طرح های اولویت دار در زمینه های صنعت، علم، حمل و نقل، آموزش، کشاورزی، بهداشت عمومی و دیجیتالی سازی، فرهنگ، گردشگری و ورزش نیز مورد کاوش قرار گرفته است.

در عین حال «سرگئی چرامین» وزیر تجارت خارجی روسیه و فرماندار هاوانا، «رینیالدو گارسیا زاپاتا»، همزمان با ورود هیئت کوبائی به مسکو، در پایتخت کوبا تفاهم نامه ای امضا کردند که شامل همکاری نزدیک شهرهای مسکو و هاوانا در زمینه های فرهنگ، آموزش، شهرسازی، بهداشت و گردشگری می باشد. «آندری گاسکوف» سفیر روسیه در کوبا در جریان بازدید از سی و هشتمین نمایشگاه بین المللی تجارت هاوانا روابط دوجانبه را «استراتژیک و با پتانسیل توسعه فوق العاده» توصیف کرد. «دیاز کانل» که - پس از سفرهایی در سال های 2018 و 2019 - برای سومین بار در سفری که تا روز سه شنبه برنامه ریزی شده است، در مسکو به سر می برد، می گوید: خلقهای روسیه و کوبا به طور سنتی با «پیوندهای دوستی، احترام متقابل و همبستگی حمایتی» مرتبط هستند.

پیش از این، یک هیئت کوبایی توانسته بود چندین قرارداد متقابل همکاری با روسیه امضا کند که به ویژه برای این جزیره سودمند بوده است.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر نیز در رابطه با دیدار این هیئت کوبائی از کشورش روز پنجشنبه اعلام کرد، کشورش می خواهد برای تولید برق یک نیروگاه خورشیدی در کوبا بسازد. همچنین توافقات در زمینه تامین سوخت و همکاری در تولید دارو، واکسن و تولید شکر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. رئیس جمهور کوبا نیز اعلام کرد که 150 تن از بازرگانان الجزایری در سال آینده فرصت های سرمایه گذاری در این جزیره را بررسی خواهند کرد.

در پایان دیدار هیئت کوبائی «برونو رودریگز»، وزیر امور خارجه، بیش از همه از الجزایر به خاطر حمایت اش در مبارزه با محاصره اقتصادی، تجاری و مالی اعمال شده توسط آمریکا علیه مردم این جزیره به مدت بیش از 60 سال تشکر کرد. به عنوان نمونه، دیپلمات ارشد هاوانا به «لغو و یا برنامه ریزی مجدد بدهی های ما به الجزیره، اهدای یک نیروگاه فتوولتایک و حمایت از تامین انرژی کوبا» اشاره کرد.

از اواسط هفته جاری با ادامه سفر هیئت کوبائی، مذاکرات با سطح بالاتری در ترکيه و چين در دستور کار قرار دارد. در آنجا نیز «در مورد مسائل بسیار مهم مرتبط با کوبا» مذاکره به عمل خواهد آمد. این جمله کلی و تا حدودی مبهم را «دیاز-کانل» عنوان کرد. دیدار پیش روی این هیئت بلند پایه سیاسی کوبائی از چین مهم ارزیابی شده است!

 

https://www.jungewelt.de/artikel/439142.wirtschaftliche-beziehungen-strom-f%C3%BCr-kuba.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 858  - 2 آذر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت