راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ژاپن و آلمان
سنگر امریکا
در جنگ نیابتی
با چین و روسیه شده اند

یونگه ولت- ترجمه عسگر داوودی
 

  

هیئتی از نمایندگان مجلس آلمان  از ایالات متحده دیدار کردند. «سویم داغدلن» نمایندگان عضو حزب چپ در مجلس آلمان از جمله سفر کنندگان در این هیئت بود. روزنامه «یونگه ولت» در این رابطه با او گفتگو کرده است.

یونگه ولت: شما با هیئتی از اعضای مجلس آلمان از ایالات متحده دیدار داشتید، هدف از سفر هیئت نمایندگان مجلس آلمان به آمریکا چه بود؟

سویم داغلن: این سفر برای تبادل نظر با نمایندگان کنگره، نمایندگان دولت و جامعه مدنی ایالات متحده پیش بینی شده بود. صرف نظر از حفظ مواضع هر نماینده نسبت به سیستم اجتماعی و سیاست خارجی ایالات متحده، چنین دیدارها و گفتگوهائی البته مهم است. اتفاقاً این امر در مورد مبادلات نظری با نمایندگان سایر کشورها نیز صدق می کند، صرف نظر از اینکه آنها نیز مانند ایالات متحده، جنگ هایی را به راه می اندازند که قوانین بین المللی را نقض می کند یا به طور سیستماتیک حقوق بشر را نقض می کند.

س: اختلاف آمریکا با چین نیز از جمله موارد مورد مذاکره بود؟

ج: بله. هدف اصلی هیئت از این سفر مذاکره و هماهنگی دررابطه با جنگ تجاری و اقتصادی ایالات متحده علیه چین بود. ایالات متحده مدتی است تلاش می کند تا به هر قیمتی که شده، از افول خود به عنوان یک قدرت جهانی و صعود چین به عنوان یک قدرت هم وزن جلوگیری کند. هدف این است که دولت آلمان نیز باید در این رویارویی در کنار آمریکا باشد. هدف ایالات متحده این است که سیاستمداران آلمانی را نیز به استراتژی جدایی از چین جلب کند که به عقیده من این همکاری برای آلمان به منزله یک خودکشی صنعتی است. جنگ اقتصادی علیه روسیه نمونه ای زیانبار و مشخصی از چنین بحران اقتصادی ـ صنعتی علیه مردم آلمان است. می توان تصور کرد که همکاری در تحریم ها علیه چین چگونه می تواند برای آلمان فاجعه بار باشد.

س: از طرف میزبان، مطالباتی در رابطه با روسیه و اوکراین نیز مطرح شد؟

ج :بله. ایالات متحده از ارسال انواع سلاح ها توسط دولت آلمان به اوکراین بشدت خرسند بود اما مسئله این است که این نوع حمایت ها برای مردم آلمان بشدت زیان آور است. تورم موجود در آلمان نتیجه عکس العمل دولت روسیه علیه تحریم های غرب بر ضد روسیه است. تحریم علیه تحریم. کمبود انرژی باعث بالا رفتن هزینه های تولید شده در غرب  است و بدنبال آن قیمت کالا افزایش می یابد. هزینه این تورم از جیب مردم پرداخت می شود. با ادامه این وضع فقر قریب الوقوعی در انتظار جامعه آلمان است. سوال این است که جامعه آلمان تا چه مدتی می تواند این تورم افسار گسیخته را تحمل کند؟ هزینه تحویل سلاح به اوکراین از پول مالیات مردم آلمان تامین می شود، پولی که در اصل باید برای آبادانی کشور هزینه شود و این در شرایطی است که دولت آلمان بدهی هنگفتی به بانک ها دارد.

در تشکیلات سیاسی آمریکا این اتفاق نظر وجود دارد که روسیه و چین دشمنانی هستند که باید شکست بخورند. همانطور که «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد، ایالات متحده مایل به تضعیف دائمی روسیه است. بنابراین، اوکراین باید در این جنگ نیابتی مسلح شود تا به قول «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، «پیروزی برای آمریکا حاصل شود». همانطور که ایالات متحده می کوشد تا ژاپن را در مقابل چین علم کند، آلمان نیز به تمایل آمریکا باید نقش یک کشور خط مقدم در مقابله با روسیه را ایفاء کند.

س: هیئت شما از پنسیلوانیا نیز دیدار داشت، آیا در آنجا توانستید با وضعیت و چگونگی روش های انتخاباتی آمریکا آشنا شوید؟ حوزه های انتخاباتی در آنجا چه تفاوت هائی با حوزه های انتخاباتی آلمان دارند؟

ج: آنچه در وحله اول مشاهده می شود، این است که مردم آنجا نیز زیر انفجار قیمت مواد غذایی و انرژی ناله می کنند. تورم آمریکا به بالاترین سطح خود در 40 سال اخیر رسیده است. در سیستم اقتصادی که به روش بازار آزاد و کاملا خصوصی اداره می شود، اثرات بحران البته چشمگیر و فاجعه بار است. در شرایط فعلی بوضوع مشاهده می شود که جمهوری خواهان مبارزات انتخاباتی خود را با مسائل اقتصادی گره زده اند، در حالی که دموکرات ها مدعی دفاع از حق سقط جنین و دموکراسی می باشند.

س: آیا فرصتی داشتید تا با سازمان های چپ نیز مذاکراتی داشته باشید؟

ج: در این سفر، من با اعضاء «جنبش ضد نظامیگری Code Pink » و همچنین گروه «حمایت از افشاگران» و نمایندگان «جنبش همبستگی با جولیان آسانژ» ملاقات کردم. متاسفانه «آسانژ» روزنامه نگار و بنیانگذار «ویکی لیکس» در آمریکا بر اساس قانون کهنه جاسوسی دوران جنگ جهانی اول و به دلیل افشای جنایات جنگی ایالات متحده در عراق و افغانستان متهم شده است. این واقعیت که مجلس آلمان برای اولین بار در ماه ژوئیه آزار و شکنجه سیاسی «جولیان آسانژ» را به عنوان حمله به آزادی مطبوعات محکوم کرده و از دولت فدرال خواسته است تا برای آزادی آسانژ و عدم استرداد او تلاش کند، در بین اعضاء جنبش همبستگی با «جولیان آسانژ» موردی نسبتا ناشناخته بود. آنها پس از شنیدن سرنوشت «جوليان آسانژ» از طریق من بشدت متحیر شدند. ما با هم بحث کردیم که چگونه می توان روش حمایتی نمایندگان مجلس آلمان را در ایالات متحده نیز اعمال کرد تا از این طریق ادعا های دولت ایالات متحده را تا حد ممکن در این رابطه به عقب راند. برای آزادی «جولیان» به یک کمپین بزرگ فوری در ایالات متحده نیاز است.

------------------------------

یونگه ولت تاریخ دیدار هیئت نمایندگان مجلس آلمان از آمریکا را ذکر نکرده است.

https://www.jungewelt.de/artikel/434826.abgeordnete-in-den-usa-die-us-seite-hat-panzerlieferungen-angemahnt.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 852  - 20 مهر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت