راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بیستمین کنگره

حزب کمونیست چین

پیش به سوی توسعه

وحدت ملی

و دفاع از کشور!

ترجمه و تدوین- آذرنگ

 

  

بیستمین کنگره حزب کمونیست چین از 16 اکتبر به مدت سه روز برگزار شد. این کنگره برنامه توسعه سالهای آینده چین را تعیین کرد و رهبر کنونی حزب و درعین حال رئیس جمهور چین در سمت خود ابقاء شد و شایعات دیوانه کننده ای که آمریکا بدان دامن زده بود خاتمه یافت. از جمله این که رئیس‌جمهور"شی جین پینگ" قربانی یک کودتای نظامی شده و پروازها بر فراز پکن نشانه این کودتاست.

2296 نماینده از سراسر چین در این کنگره حضور یافتند تا رهنمودهای اصلی سیاسی و اقتصادی برای پنج سال آینده را بررسی و تصویب کنند که چنین نیز شد. برای اولین بار از زمان درگذشت مائو تسه تونگ رهبر انقلاب چین در سال 1976، رئیس جمهور شی جین پینگ برای سومین دوره رئیس جمهور چین انتخاب شد. محدودیت دوره ریاست جمهوری در قانون اساسی چین 10 سال است و این طرحی است که در دوران معمار روسیه نوین "دنگ شیائوپینگ" پیشنهاد شده بود.

شی جین پینگ رهبری حزب را در وضعیتی بحرانی در سال 2012 بدست گرفت و مبارزه با بی اعتباری که به دلیل سطح بالای فساد در حزب جاری شده بود را آغاز کرد. همین بی اعتباری و فساد از عوامل ایجاد نابرابری های اجتماعی شده بود." بارتلمی کورمون" پژوهشگر دانشگاه کاتولیک لیل، معتقد است که در ده سال گذشته، مبارزه با "تجمل گرایی، فرمالیسم و بوروکراسی"، از جمله در ارتش آزادیبخش خلق چین با قاطعیت دنبال شد و جناح های اصلی حزب (شانگهای، شاهزادگان سرخ و لیگ جوانان) نفوذ خود را در حزب از دست دادند. شی جین پینگ موفق شد در سراسر کشور به فراکسیون بازی های حزبی و تبدیل آنها به قدرت های محلی خاتمه بدهد و راهی بسیار دشوار را در پر جمعیت ترین کشور جهان طی کند. عملکرد شی جین پینگ الهام گرفته از «لنینیسم مشورتی» است. او توانست با چالش‌هایی که ایالات متحده در زمینه رقابت استراتژیک و نظامی برای مهار قدرت چین ایجاد می‌کند،  مقابله کند و درعین حال ناسیونالیسم را در چین تقویت کند. این تلاش او با حمایت مردمی قوی برخوردار شد و به همین دلیل حزب کمونیست توانست اقدامات اجتماعی عمومی را به نفع مردم عملی کند و استانداردهای زندگی را تحت عنوان «شکوفایی مشترک» پیش برده و ثبات سیاسی را در کشور قطعی کند. شی جین پینگ در 16 آگوست در لیائونینگ (شمال شرقی)، طی سفری که به توسعه اختصاص داشت، تاکید کرد: «ما هرگز اجازه نمی دهیم ملت رنگ عوض کند». دو موضوع  "حزب و مردم" در ارتباط نزدیک با هم هستند. او توانست در طول چهل سال، 800 میلیون چینی را از فقر نجات بدهد. خود وی در آغاز سال 2021 اعلام کرد: به تلاش مشترک مردم و حزب، کشور ما در مبارزه با فقر به پیروزی همه جانبه دست یافته است. نزدیک به 100 میلیون روستایی، 128000 روستا در 832 شهرستان از فقر شدید خارج شده اند. این یک معجزه انسانی است که تاریخ آن را به یاد خواهد آورد. هیچ کشوری نمی تواند در این مدت کوتاه به چنین عملکردی دست یابد. بویژه که در تمام این دوران جهان درگیر تنش های پیاپی بوده است. از جمله ویروس کووید که چین توانست آن را کنترل کند. در همین دوران بیکاری جوانان (19.6٪) و خطر انفجار حباب املاک و مستغلات کنترل شد. چین توانست بحران هنگ کنگ و تحریک مسلمانان اویغور توسط غرب را نیز کنترل کند و وجهه چین را فراتر ازمرزهای آن کشور ببرد. جنگ در اوکراین، چین را مجبور کرده نقشه مسیرهای تجارت ابریشم را بازبینی کند، تا فرصت ها و نفوذ را در کشورهایی که از آن عبور می کنند تضمین کند.

در 6 سپتامبر، کمیسیون تعمیق اصلاحات جامع بر ضرورت تقویت استقلال فناوری تاکید کرد. کنگره ماهیت "اصلاحات" و "تحولات" را برای سالهای آینده تعیین کرد، زیرا جنگ تجاری که توسط ایالات متحده و متحدانش به راه افتاده، ارسال تراشه های "پوس الکترونیک" ساخت تایوان به چین را هدف گرفته است. مانعی که خلاف توسعه است و می تواند سبقت گرفتن در این زمینه را از ایالات متحده به تاخیر بیندازد.

چین و حزب کمونیست در کنگره اخیر عزم خود را برای بازگرداندن بخش‌های جدا شده کشور اعلام کرد همانگونه که حاکمیت چین بر هنگ کنگ و ماکائو را تثبیت کرد و این اتفاق در مورد تایوان نیز روی خواهد داد.

رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی افتتاحیه کنگره گفت: چین به کنترل همه ‌جانبه هنگ‌کنگ دست یافته و آن را از «هرج و مرج» به «حکومتداری» تبدیل کرده است. پکن قاطعانه مبارزه بزرگی را علیه جدایی‌طلبی و مداخله در تایوان در پیش دارد. در مورد تایوان نیز ما «مصمم» هستیم. او خطاب به حاضران در «تالار بزرگ خلق» در پکن گفت: بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، در لحظه حساسی تشکیل شده است، زمانی که کل حزب و مردم از همه اقوام در حال آغاز سفر جدیدی برای ساختن همه‌جانبه یک کشور سوسیالیستی مدرن و حرکت به سوی هدف صد ساله دوم هستند. چین «مردم و زندگی آنها» را در اولویت قرار داده و در هنگام مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ مورد تحسین بین‌المللی قرار گرفت. چین در بالاترین سطح از ایمنی و سلامت مردم محافظت کرده و در هماهنگی پیشگیری و کنترل همه‌گیری و توسعه اجتماعی و اقتصادی به نتایج مثبت قابل توجهی دست یافت. چین از اقتصاد خصوصی حمایت می‌کند و به بازار اجازه می‌دهد در تخصیص منابع نقش داشته باشد. هدف پکن رشد اقتصادی با کیفیت بالاست و پنج سال آینده برای ایجاد یک قدرت سوسیالیستی مدرن بسیار مهم خواهد بود. ما باید یک سیستم اقتصادی بازار سوسیالیستی در سطح بالا بسازیم. سیستم مالکیت عمومی را باید تحکیم کنیم و توسعه بدهیم، توسعه اقتصاد خصوصی را بی‌امان تشویق و حمایت کنیم، نقش تعیین‌کننده بازار را در تخصیص منابع به طور کامل بازی کنیم و برای نقش دولت عملکرد بهتری داشته باشیم؛ سرکوب فساد «خطرات نهفته جدی» را در حزب کمونیست و ارتش از بین برده است. حزب و دولت باید روی ارتش آزادیبخش چین سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند. در ارتباط با تایوان ما استفاده از قوه قهریه را برای تحت کنترل درآوردن جزیره خودگردان تایوان رد نمی کنیم.  چین باید ایجاد یک ارتش در کلاس جهانی را تسریع کند و توانایی خود را برای فراهم کردن قابلیت بازدارندگی استراتژیک تقویت کند و تا ۲۰۲۷ به این هدف برسد. اتحاد مجدد قطعا محقق خواهد شد. مساله تایوان باید به دست مردم چین حل و فصل شود. ما به تلاش برای دورنمای اتحاد صلح‌آمیز با بیشترین صداقت و بیشترین تلاش‌ها پایبند خواهیم ماند، اما هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهیم بود و این گزینه را برای انجام همه اقدامات لازم محفوظ می‌دانیم. تقویت توانایی‌های استراتژیک چین برای حفاظت از حاکمیت کشور، امنیت و توسعه ضروری است. بهبود مکانیسم‌های مبارزه با تحریم‌ها، مداخلات خارجی و صلاحیت فراسرزمینی ضروری است!

 

 20e Congrès du PCC : l'heure des choix pour les dirigeants chinois | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 853  - 27 مهر 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت