راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تایوان به

بمب ساعت شمار

تبدیل شده است

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

با  دومین فروش تسلیحات امریکا به "تایپه" از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید عملا واشنگتن با آتش بازی می کند. این آتش افروزی نشان می دهد که چگونه جزیره تایوان به یکی از آوردگاه های کلیدی مقابله امریکا با ظهور چین تبدیل شده است.

آیا جنگ اوکراین قرار است تحت الشعاع تایوان قرار گیرد؟ بدون شک از نظر استراتژیست های آمریکایی جزیره تایوان  برای آنها اهمیت استراتژیک و اقتصادی بیشتری در مقایسه با اوکراین دارد.

 پس از سفر "نانسی پلوسی"، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان در ماه اوت، واشنگتن 2 سپتامبر، تهدید جدیدی را مطرح و فروش سلاح به تایپه را به مبلغ 1.1 میلیارد دلار تایید کرد. این دومین معامله از این نوع از زمان ورود  جو بایدن به کاخ سفید است.

یک روز پس از انکه  تایوان یک پهپاد تجاری ناشناس را در حریم فضایی خود منهدم کرد و یک سری مانورهای نظامی چین از جمله شلیک موشک بر فراز پایتخت تایپه بحران وارد مرحله تازه ای شد. در 28 آگوست، دو کشتی جنگی ایالات متحده در حال عبور وارد تنگه تایوان شدند و خطر ایجاد یک حادثه نظامی غیرقابل برگشت را با چین بوجود اوردند. اگر فروش تسلیحات جدید امریکا به تایوان به تصویب نمایندگان کنگره برسد، روابط بین دو کشور بدتر نیز خواهد شد.

"لیو پنگیو"، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت: برای آنکه فروش تسلیحاتی جدید روابط با ایالات متحده و چین بیش از این تیره نشود و ثبات در تنگه تایوان بیش از این درخطر قرار نگیرد، بهتر است واشنگتن از این کمک های تسلیحاتی خود داری کند. امریکا و تایوان به اخطارهای پکن بی توجه هستند و روابط  دیپلماتیک دو کشور در هفته های اخیر تیره تر شده است، از جمله از نظر تحریم های تجاری اعمال شده توسط پکن، اولین شریک اقتصادی تایوان. با این حال، این اقدامات تلافی جویانه نباید به تراشه های الکترونیکی که از تایوان به چین صادر میشود مربوط شود: تایوان اولین تولید کننده  تراشه های الکترونیکی در جهان است  و چین به این تراشه ها نیازمند است.

از نظر قانونی، پکن معتقد است که فروش تسلیحات با سه بیانیه مشترک چین و آمریکا که بر اساس آن واشنگتن وجود چین واحدی که تایوان بخشی از آن است را به رسمیت می شناسد، در تضاد است. در این زمینه، دولت جمهوری خلق چین تنها نماینده قانونی است. با این وجود، از دیدگاه ایالات متحده، طبق "قانون روابط با تایوان" مورخ 1979، حفظ روابط با تایپه را با وجود رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد که سرزمین اصلی چین را به عنوان تنها جمهوری خلق چین  به رسمیت می شناسد، ممکن می سازد. از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، که محور استراتژیک را به سمت آسیا هدایت کرد، حتی اگر به معنای کنار گذاشتن خاورمیانه باشد، تایوان به یکی از ابزارهای مهار نفوذ چین تبدیل شده است. بنابراین شی جین پینگ تا کجا می تواند پیش برود؟ رهبر جمهوری خلق چین در سال 2021 تصریح کرد: حل مسئله تایوان و دستیابی به اتحاد مجدد کامل سرزمین مادری، مأموریت های تاریخی تزلزل ناپذیر حزب کمونیست چین و آرمان مشترک مردم چین است. در ماه ژوئن، وزارت دفاع چین اعلام کرد که اگر تایوان اعلام استقلال کند، پکن در "شروع جنگ، به هر قیمتی که باشد" تردید نخواهد کرد. پیوستن تایوان به چین، پس از هنگ کنگ و ماکائو، موجودیت تاریخی چین را کامل می کند. موجودیتی که چین از زمان جنگ تریاک در قرن نوزدهم در پی آنست. جنگی که سرانجام آن به خاتمه اعتیاد گسترده چینی ها به تریاک انجامید.

صدمین سالگرد جمهوری خلق در سال 2049 افق وحدت چین را ترسیم کرد. گفته می شود که افسران ارشد ارتش چین اعتقاد دارند که ارتش آزادیبخش خلق چین هم اکنون باید برای پیوستن تایوان به چین وارد عمل شود و توصیه به حمله نظامی می کنند. بر خلاف نظر افسران ارشد چین "شی جین پینگ" همچنان بر هدف "اتحاد مجدد مسالمت آمیز" تاکید می کند. از سوی دیگر تایوان با داشتن دولت مستقل، ارتش، واحد پولی، پاسپورت، پرچم و تمام ویژگی های یک دولت مستقل را دارد. رئیس جمهور تایوان، اغلب توسط پکن هشدار می گیرد که نباید مسئله ملی را به ابزاری برای جدائی از چین تبدیل کند اما او با غوطه ور شدن در دام امریکا به طور روز افزون هشدارهای چین را نادیده می گیرد و همین پافشاری بحران را برگشت ناپذیر کرده است!

. Taïwan. Washington pointe ses armes sur la Chine et joue avec le feu | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 848  - 16 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت