راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

درس هائی

که ایران می تواند

از ج. بلاروس بگیرد!

روزنامه پراودا

ترجمه- نعمت بوستانی

  

تحریم های همه جانبه غرب، علیه جمهوری بلاروس، اقتصاد این کشور را به جستجوی همه جانبه راه های جایگزینی واردات و صادرات سوق داده است. با وجود مشکلات عینی، تلاش به سوی پیشرفت با موفقیت ادامه دارد. همانطور که تجربه کارخانه مکانیکی مینسک به نام  «و.اویلف» و شرکت های «هلدینگ» BelOMO نشان داد بن بستی وجود ندارد و گره‌های توسعه باز شدنی است.

به گفته مدیر کل هلدینگ، امروز، حجم تولید رو به افزایش است و عقب افتادگی حقوق کارمندان و کارگران وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: همه شرکت ها، تولید با ثباتی دارند و با سود دهی کار می کنند و شاخص های تعدیل شده را جبران می کنند.

در حال حاضر65 درصد از محصولات BelOMO صادر می شود که نیمی از آن به کشورهای خارجی است.  یکی از پروژه هایی که جای امیدواری بسیار دارد ایجاد ساخت سیستم ترمزهای ABS و EBS برای ماشین های سنگین است. تولیدات از این دست، بخصوص در روسیه تقاضای بالایی دارند. سابق بر این ما باید با نمونه‌های غربی رقابت می‌ کردیم که از این نظر میدان برای این نوع تولیدات گسترش یافته است.

پروژه تولید سیستم های ترمز جایگزین وارداتی ABS و EBS برای خودروها و تریلرها برای نیاز شرکت های بلاروس و روسیه بیشترشده است. جهت توسعه تولیدات از این دست، پیش‌ بینی می شود که ساخت نمونه دستگاه هایی برای وسایل نقلیه سنگین، اتوبوس، واگن برقی و ماشین آلات کشاورزی نیز در نظر گرفته شده است.
این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری اولین آزمایشات سیستم
ABS را آغاز کند. سیستم EBS یک سال دیگر آماده می شود. منابع مالی این پروژه ها توسط صاحبان سهام شرکت ها و قرض از بانک های دولتی تأمین می شود.
توسعه این پروژه ها با همکاری و شراکت روسیه، که روی حجم سرمایه گذاری ها و میزان رشد تولید می‌باشد مورد توافق قرار گرفته است.

باید توجه داشت که هلدینگ، مشکلات خاصی دارد که باید حل شود. ساختار هلدینگ، در ارتباط با شرکت بزرگ «زنیت» است که زمانی مارک های محبوب دوربین ها را تولید می کرد که امروزه با تجهیزات پیشرفته  جایگزین شده اند.

 اخیراً الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور از این موسسات بازدید کرد. در این دیدار، به رئیس جمهور اطمینان داده شد که در زمینه اپتیک و مکانیک، فناوری های داخلی کشورما، همچنان در سطح بالای جهانی قرار دارند. در شرایط حاضر، موضوع رقابت در بخش الکترونیک مطرح است.

هلدینگ، توجه ویژه ای به ایجاد امکانات تولیدی در شهرهای کوچک دارد. بدین ترتیب، امکان جدیدی به کارخانه زنیت، در شهر «ویلیکا» داده می شود و تولید در شهر «روگاچو»، آغاز می گردد.

محصول اصلی شرکت «و.اویلف» مینسک، تولیدات نوری است. رئیس جمهور در باره نحوه پیشرفت های جدید در زمینه «اپتوالکترونیک» و چشم انداز توسعه بیشتر قرار گرفت. از نوآوری های صنعت دفاعی یک مجتمع سیار، برای نظارت بر وضعیت، یک مجتمع رادار نوری، دستگاه های شناسایی و غیره نیز توجه داده شد.

در این رابطه آ. لوکاشنکو، تاکید کرد: «پول باید در حوزه هایی سرمایه گذاری شود که امکان توسعه تکنیک، سود آوری و برگشت پول آنها عملی باشد. ما باید با توجه به وضعیت خود، چنین امری را امکان‌ پذیر کرده و در سطح جهانی به حد رقابت برسانیم».

در شرایط فعلی بیش از 20 برنامه در زمینه جایگزینی واردات با روسیه در حال گفتگو و اجرا در دست داریم. رئیس جمهور اطمینان دارد که روند کار باید حوزه هایی را که قبلاً زمینه های خاصی داشته است پوشش بدهد.
در باره پروژه های جدید در مقیاس بزرگ، برای 3-5 سال آینده فرصت کافی خواهد بود. به عنوان مثال، شرکت BelNPP. (نیروگاه اتمی تولید برق بلاروس) است که یک صنعت کاملاً جدید در کشور ایجاد شده و در صورت لزوم، متخصصان داخلی ما با داشتن مهارت های لازم، می توانند در ساخت تاسیسات مشابه در خارج از کشور مشارکت و اقدام کنند.

نمونه موفق دیگری از یک پروژه در مقیاس بزرگ، شرکت ملی «بیوتکنولوژی» بلاروس، در نزدیکی مینسک است. به گفته رئیس جمهور، در جهان تنها چهار کشور می توانند محصولات مشابه را تولید کنند. باید توجه داشت که این پروژه با همکاری جمهوری خلق چین امکان پذیر شد که جای سپاسگذاری از آن‌ها دارد.

رئیس جمهور، با مرکز تولید ماشین‌های متنوع با کارایی و دقت بالا آشنا گردید و از آنچه مشاهده کرد ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت این کارخانه یک محل تولید فوق العاده است که در آن یک صنعتگر ساده و یک آکادمیسین، کنار یکدیگر در یک همکاری خلاقانه کار می کنند.

الکساندر گریگورویچ، خاطرنشان کرد، با وجود تحریم های غرب، محصولات شرکت های بلاروس از جمله هلدینگ BelOMO همچنان در جهان مورد تقاضا می باشند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: تنها مشکل این است که زنجیره‌های لجستیکی عمدتاً برای پرداخت هزینه محصولات تحویلی قطع شده است ولی ما، این مشکل را در اسرع وقت حل خواهیم کرد.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/97-31300-25-sentyabrya-2022-goda/ne-khuzhe-

zarubezhnykh-analogov/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 848  - 16 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت