راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

77  درصد

 مردم آلمان

با ادامه جنگ

در اوکراین مخالفند!

یونگه ولت ـ ترجمه عسگر داوودی

 

  

گفتگوی یونگه ولت با «پاسکال لویک» دانشمند علوم سیاسی آلمان برای حفظ صلح

یونگه ولت: هشتم ماه سپتامبر در پایگاه نیروی هوائی آمریکا در شهر رامشتاین (ایالت راین لند ـ فالتز) آلمان برای دومین بار نمایندگان کشورهای عضو ناتو تحت عنوان «گروه تماس» گرد هم آمدند تا در رابطه با حمایت های باز هم بیشتری از اوکراین در مقابل «عملیات ویژه» روسیه گفتگو کنند. در این جلسه مشخصا در چه رابطه ای گفتگو شده است؟

پاسکال لویک: این نشست در وحله اول در باره کمک های نظامی ناتو به اوکراین بود و در رابطه با تحویل اسلحه و مهمات، همچنین کمک های مالی توافق شد. آموزش باز هم بیشتر نظامیان اوکراینی همچنین در خاک آلمان مورد بحث قرار گرفت و همچنین روش چگونگی تثبیت کمک های مالی به اوکراین بررسی شد.

س: رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که در این نشست تصیماتی گرفته شده است تا بدان طریق  اوکراین قادر باشد در آینده خطوط تدارکات روسیه را با سامانه‌های موشکی دوربرد متعلق به ناتو مختل یا حتی قطع کند. همچنین رسانه ها به طور گسترده مدعی اند که منابع نظامی روسیه در حال اتمام است. این نوع شایعات هدف دار با توجه به مناسبات نظامی کاملا نزدیک روسیه و چین، آیا نوعی جوسازی عوام فریبانه نیست؟

ج: این نوع شایعه سازی ها متاسفانه بخشی از فرهنگ تبلیغاتی و دروغ پراکنی جنگ است. کاملا مشخص است که روسیه کشوری بزرگ و از لحاظ نظامی مجهز و دارای منابع نظامی عظیمی است. به همین دلیل است که من معتقدم روسیه را از نظر نظامی نمی توان شکست داد مگر اینکه یک رویاروئی هسته ای احتمالی بروز کند که آن هم بررسی خاص خود را می طلبد.

س: «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده برای این نشست در رامشتاین دعوت شد. آیا این نکته قابل توجه نیست که وزیر کشور دیگری به چنین جلسه ای در خاک جمهوری فدرال آلمان دعوت می شود؟

ج: البته.علاوه براین، تاکنون این رویه هم مرسوم نبوده است که وزیر دفاع آمریکا نمایندگان کشورهای دیگر را به آلمان دعوت کند، در صورتی که این کار وظیفه «کریستین لامبرشت وزیر دفاع آلمان» است نه وظیفه وزیر خارجه آمریکا. این که وزیر دفاع آمریکا نمایندگان بیش از 40 کشور را به یک نشست ضد روسی در خاک آلمان دعوت می کند، البته نشانه ای از اهمیت «پایگاه هوایی ناتو، رامشتاین» در این جنگ است و مجموعه عملکرد چنین می نماید که آمریکا این پایگاه نظامی را قلمرو خود می داند.

س: آیا برگزاری چنین اجلاسی در خاک آلمان باعث بروز تشنج های بیشتری میان آلمان و اتحادیه اروپا و از سوئی دیگر مابین اتحادیه اروپا و روسیه نمی شود؟

ج: اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست که بخش‌هایی از محافل نظامی و سیاسی ایالات متحده مدت‌هاست در مورد تاکتیک های جلوگیری از نزدیکی روسیه و آلمان مباحثه می‌کنند. این برنامه موضوعی تاریخی است.علاوه این موضوع، هدف بخشی از سیاستمداران و نظامیان آمریکا پیروزی به هر طریق در این جنگ نیابتی است.«ست مولتون»، نماینده دموکرات کنگره، رسما و علنی این موضوع را بیان می کند. جنگی که ایالات متحده به هر قیمتی باید در آن پیروز شود. دقت در بیانات و عملکرد مسئولین ناتو نیز همین تاکتیک را با این بهانه که «این جنگ قوانین بین المللی را نقض کرده است»، اعمال می شود. از یکسو منافع سیاسی ـ اقتصادی جنگ طلب ها تامین می شود و از سوی دیگر جان انسان های بیگناه بخاطر سودجوئی آنها به خطر می افتد.

س: از قرن بیستم تاکنون چندین بار، آتش جنگ از آلمان شعله ور شده است. اقدامات فعلی دولت آلمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج: متاسفانه در نشست های اخیر، در مورد تحویل بیشتر و بیشتر سلاح های سنگین به اوکراین توافق شده است. نباید فراموش کرد که تحریم های گسترده علیه روسیه بدون تصمیم سازمان ملل اعمال شده است. «رابرت هابک» وزیر اقتصاد از حزب سبزها، پرچم تحریم را باد می دهد و آلمان را بمثابه یک «حزب جنگ اقتصادی» توصیف می کند و «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه از حزب سبزها نیز می خواهد «روسیه را ویران کند». اما آنچه بیش از همه نگران کننده است این است که جمهوری فدرال آلمان، با آموزش هرچه بیشتر نظامیان اوکراینی در خاک خود، عملا طبق تعریف های بین المللی به یکی از طرف های درگیری در این جنگ تبدیل شده است و این موضوع بشدت نگران کننده است. با توجه به تاریخ ما، درگیری مستقیم آلمان با روسیه باعث ایجاد تشنج و هراس در من می شود. ما نباید فراموش کنیم که همزمان با جنگ جهانی دوم آلمان و پس از پایان جنگ، آلمان در چه بحران اسفناکی فرو رفت. به همین دلیل هرگز جنگ نباید دوباره در خاک آلمان آغاز شود.  77درصد از آلمانی ها معتقدند که غرب باید مذاکراتی را برای پایان دادن به جنگ اوکراین آغاز کند. سیاستمداران باید به این موضوع توجه کنند و به مذاکره و دیپلماسی روی آورند.

 

https://www.jungewelt.de/artikel/434637.eskalationspolitik-die-usa-betrachten-ramstein-als-ihr-gebiet.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 850  - 30 شهریور 1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت