راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گام های بلند برزیل

برای نزدیکی بیشتر به چین!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

لولا داسیلوا رئیس جمهور چپ گرای کشور 250 میلیونی برزیل به چین سفر کرده و با رئیس جمهور چین دیدار و مذاکره کرد.

در جریان سفر رئیس جمهور برزیل به چین، دو نهاد چینی و برزیلی برای انجام معاملات ارزی به ارزهای ملی خود تاکید کردند. این سفر همچنین فرصتی برای نامزدی "دیلما روسف" به ریاست بانک بریکس بود. خانم باچله یک دوره رئیس جمهور شیلی، پس از حکومت دیکتاتوری ژنرال پینوشه بود و سپس رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شد.

شی جین پینگ هنگام دیدار با لولا، وی را  "دوست قدیمی مردم چین" معرفی کرد  - عنوانی که به شخصیت های مختلفی مانند نلسون ماندلا و پوتین داده شده بود.

 رئیس جمهور برزیل که در 12 آوریل برای یک سفر چهار روزه وارد پکن شد، چندین هفته است که برای ایجاد یک گروه صلح به منظور دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره در مورد اوکراین تلاش می کند. او از مقامات چین در خواست کرد که تلاش های خود را در این زمینه افزایش دهند .

با اشاره به اینکه طرح ده ماده ای رئیس جمهور اوکراین "زلنسکی"، بیش از همه با افزایش کمک های نظامی همراه بود. لولا چین را در حالی ترک کرد که از نقش کشورهای غربی در جنگ اوکراین انتقاد کرد و گفت: ایالات متحده باید تشویق به جنگ را متوقف کند و مذاکرات صلح را آغاز کند. اتحادیه اروپا باید صحبت در مورد صلح را آغاز کند. «شروع جنگ تصمیم یک کشور است. اما بیرون رفتن از جنگ، تصمیم دو نفر!»

 این دیدار شامل یک مؤلفه اقتصادی مهم برای استقرار نظم جهانی جدید بود و آن رهایی از هژمونی ایالات متحده بود. لولا برنامه‌های تعدیل ساختاری صندوق بین‌المللی پول را محکوم کرد و گفت «هیچ رهبری نمی‌تواند با چاقو بر روی  گلویش کار کند، زیرا بدهکار است. ریاضت اقتصادی "خفه کردن اقتصاد کشورهایی مانند آرژانتین" است.»

از طرف دیگر، لولا در این سفر "دیلما روسف" را بعنوان نامزد بانک توسعه جدید "NBD" معرفی کرد.، خانم روسف یک اقتصاددان برزیلی است که پیشتر رئیس جمهور برزیل بود. بنیانگذاران سازمان بریکس عبارتند از برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، که مقر آن در شانگهای است. از آنجایی که گروه کشورهای نوظهور به دنبال مسیر بهبود اقتصاد  خود هستند، یک پروژه به عنوان یک جایگزین بالقوه برای هژمونی دلار در نظر است. یک ارز ذخیره رایج، برای مثال سکه بریکس، بر اساس سبدی از ارزها. لولا دراین سفرگفت: «چرا باید همه کشورها مجبور به تجارت بر اساس دلار باشند؟ چه کسی تصمیم گرفت که دلار ارز (مرجع) باشد؟»

 در این مورد، دو بانک چینی و برزیلی برای انجام معاملات ارزی تعیین شده اند که به صادرکننده این امکان را می دهد که پرداخت ها را با ارز ملی خود انجام دهند و به ارز خود دریافت کنند.

در این سفر  لولا در شانگهای از مرکز تحقیقاتی غول فناوری پیشرفته "هوآوی" بازدید کرد که از رقابت تکنولوژیک در خاک ایالات متحده منع شده است. رئیس جمهور برزیل قبل از پرواز به طرف کشورهای خلیج فارس و بویژه امارات متحده عربی، 15 موافقتنامه همکاری بین دانشگاه ها و شرکت ها برای توسعه انرژی های تجدید پذیر را امضاء کرده و بر آغاز مرحله ای نوین در روابط دوستانه با چین تاکید کرد. او گفت: "ما هیچ انتخاب سیاسی و یا انتخاب ایدئولوژیکی نداریم، ما یک انتخاب با منافع ملی داریم. منافع مردم برزیل، منافع صنعت ملی، منافع حاکمیت ما."

." Lula da Silva et Xi Jinping veulent s’émanciper du roi dollar | L'Humanité

(humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 876  - 30 فروردین 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت