راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتا و جنگ به نیابت

مصر و اتیوپی در سودان!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

نبرد میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع که با یک کودتا آغاز شده از میان غیرنظامیان قربانی می گیرد. فتحی الفضل، سخنگوی حزب کمونیست سودان (PCS) معتقد است که هر یک از این دو گروه نظامی دارای روابط و حمایت های منطقه ای هستند. تنش از چند ماه پیش بالا گرفته بود و هیچ‌کدام نمی‌خواستند امتیازات خود را از دست بدهند، اما روی یک چیز توافق داشتند: به حاشیه راندن نمایندگان مدنی، که در عین حال منشأ جنبش اعتراضی بود. جنبشی که در سال 2018 به رژیم عمرالبشیر پایان داد.

کمیته مرکزی پزشکان سودانی گزارش داد که از آغاز درگیری‌ها تاکنون چند صد نفر کشته شده اند

اومانیته با فتحی الفضل مصاحبه ای کرده که می خوانید:

- وضعیت در خارطوم چگونه است؟

فتحی الفضل: درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش منظم، چه در پایتخت و چه در شمال ‌پایتخت و بویژه درشهر  Merow، یعنی جایی که پایگاه نظامی مصر در آنجا قرار دارد و نیروهای مصری فرودگاه آن را کنترل می‌کنند، یا حتی در بندر سودان، بسیار شدید است. در سایر نقاط کشور، اوضاع به همان اندازه که در دارفور وخیم است، در آنجا هم وخیم گزارش شده است. در این میان بیش از همه غیرنظامیان هستند که بیشترین قربانی را میدهند: ژنرال‌ها  حاضر به مصالحه با هم نیستند. در خارطوم پل های ارتباطی قطع شده اند. ما حتی نمی توانیم به شهر "اومدورمان" برسیم. مردم خیلی کمی در خیابان دیده می شوند. آب و برق در چندین منطقه از پایتخت به دلیل درگیری قطع شده است. از آنجایی که مردم نمی توانند بیرون بروند، نمی توانند مواد غذائی لازم را هم تهیه کنند.

اومانیته: چگونه به چنین رویارویی بین ارتش و FSR رسیدیم؟

فتحی الفضل: ما به عنوان حزب کمونیست سودان مدت زیادی است که درباره وخامت اوضاع هشدار داده ایم. در پایان سال گذشته ارتش با ده‌ها تن از رهبران غیرنظامی قرارداد را منعقد کرد که در آن ژنرال‌ها قول دادند بخش بزرگی از قدرت سیاسی خود را تحویل بدهند. بحث هایی که تحت فشار انگلستان، ایالات متحده، نروژ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام شد، آینده ای نداشت. آنچه امروز در سودان اتفاق می افتد پیامد کودتای نافرجام اکتبر 2021 است. هدف ایجاد یک مشارکت جدید بین دو نیروی مسلح اصلی از یک سو و غیرنظامیانی بود که توسط نیروهای آزادی و تغییر (FLC) نمایندگی می‌شوند. این مشارکت نمی تواند صورت گیرد، زیرا دعوای اصلی بین همه این نیروها بر سر قدرت و اقتدار است. هیچیک از طرفین در واقع آماده سازش نیست. علیرغم فشارهای منطقه ای و بین المللی بر تمامی این نیروها که شاهد بوده ایم، تناقضات برطرف نشده است. ژنرالها تا کشور را به نابودی کامل نرسانند دست بردار نیستند. این دقیقاً همان چیزی است که در حال رخ دادن است. واضح است که درگیری ها وقتی به پایان میرسد که کنترل دولت و اقتداردر کشور را یکی از طرفین بدست آورد که البته در نهایت به معنای کنترل ثروت کشور است. در یک طرف ژنرال های ارتش منظم قرار دارند که شرکت های صنعتی و تجاری را کنترل می کنند و از سوی دیگر، نیروهای پشتیبانی سریع که به منابع طبیعی از جمله طلا دسترسی دارند. نیروهای پشتیبانی سریع با گروه شبه نظامی "واگنر" روسی در ارتباط هستند، در حالی که ارتش سودان روابط تجاری با ژنرال های مصری دارد. مصری ها هم وارد شهر "ورواووا" شده اند و بخشی از نیروی هوایی خود را برای انجام مانور با نیروی هوایی سودان در آنجا مستقر کرده اند. هدف جنگ کنترل سدی بر روی رود نیل به نام سد "رنسانس بزرگ" است که توسط اتیوپی ساخته شده است (که می تواند آب مصر و سودان را تامین کند). نیروهای پشتیبانی سریع به همراه فرمانده خود، "همدی"، به نیروهای مصری در Merowe حمله کردند. خواه این برنامه ریزی شده باشد یا نه، "همدی" را به طور موثر در اردوگاه اتیوپی قرار می دهد. اگر به آنچه در این کشور در حال حاضر اتفاق می افتد نگاه کنید، در خارطوم و همچنین در جاهای دیگر، به نظر می رسد یک جنگ نیابتی بین مصر و اتیوپی جریان یافته است.

اومانیته: چگونه می خواهید برای رساندن صدای مدنی اقدام کنید؟

فتحی الفضل: ما باید به سازماندهی مردم برای ادامه مبارزه و رسیدن به اهداف انقلابی که درگام اول البشیر را سرنگون کرد ادامه بدهیم. خواسته اصلی ما در حال حاضر آتش بس فوری، خروج ارتش و شبه نظامیان از شهرها، روستاها و مناطق مسکونی است. ما معتقدیم  که انحلال همه شبه نظامیان و اصلاح یک ارتش ملی متحد و حرفه ای ضروری است. ارتش باید به پادگانها بازگردد. این تنها راه خاتمه کودتا و استقرار قدرت واقعی مردمی و دموکراتیک در کشور است!

. Au Soudan, « une guerre par procuration entre l’Égypte et l’Éthiopie » | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 877  -  6 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت