راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در یک جنگ اتمی

نه از "تاک"

و نه از "تاک نشان"

نشانی باقی نمی ماند

راشا تودی

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

 اخیراً وزارت دفاع سوئد، در وبسایت خود اعلام کرد، رزمایش نظامی بین المللی با حضور کشورهای عضو ناتو، به نام «آرورا 23» از روز 17 آوریل آغاز و تا 11 ماه مه در این کشور ادامه خواهد داشت. این وزارت خانه افزود، این بزرگترین تمرینات نظامی در نوع خود طی 25 سال گذشته در سوئد است.
در این رزمایش، حدود 26 هزار نیروی نظامی از کشورهای عضو ناتو شرکت خواهند کرد. هدف از این رزمایش در استکهلم، گسترش مقابله با حمله مسلحانه به سوئد اعلام شده است. تحلیلگران بر این نظرند که مانورهای «آرورا 23» عمدتاً برای آمادگی مقابله با روسیه است، با وجود این واقعیت، سوئد آشکارا در باره این موضوع سخنی به میان نمی آورد.

مانورهای مزبور در هوا، زمین و دریا انجام خواهد شد. پروازها با جت های جنگنده، هلیکوپتر و انواع دیگر هواپیماها، از چندین پایگاه مختلف و فرودگاه های غیرنظامی این کشور به اجرا در خواهند آمد. در عین حال، منطقه اصلی آموزش پرواز در قسمت های جنوبی و مرکزی سوئد قرار دارد. بنا بر اظهارات مقامات ارتش، این مانورها برای افزایش توان دفاعی این کشور طراحی شده است.

در این رابطه، سرهنگ هنریک لارسون، مسئول برنامه‌ ریزی این مانور نظامی اعلام کرد، ارتش سوئد، به همراه دیگر کشورهای عضو ناتو، در رزمایش دفاعی «آرورا 23» شرکت خواهند کرد تا قدرت دفاعی کلی این کشور و توانایی امنیت آن افزایش یابد.

باید به یاد آورد که توافقنامه همکاری و ائتلاف نظامی بین ناتو و سوئد، در سال 2016 منعقد شد. این  قرارداد اجازه می دهد تا در صورت لزوم، نیروهای این سازمان نظامی وارد خاک این کشور شود.
شایان ذکر است که این ائتلاف، قبلاً در سال 2017  تمرینات «آرورا 17»، را برگزار کرد و سپس آنرا به عنوان بزرگترین مانور در دهه های اخیر معرفی کردند.»

 

بخشی از ائتلاف ضد روسیه!


تحلیلگران سیاسی بر این نظر هستند که سوئد، در گذشته تلاش های ناموفقی را برای پیوستن رسمی به این ائتلاف انجام داده است، در حالی که همواره در تمرینات گسترده ای با کشورهای ناتو(همینطور همکاری در جنگ ها)  شرکت داشته است.

روز 18 ماه مای 2022، سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو درخواست رسمی دادند. بنابراین، دو کشور وضعیت (ظاهرا) بی طرفی را که برای چندین دهه حفظ کرده بودند، به کناری نهادند.

با این حال، ترکیه با پذیرش این کشورها و رسمیت دادن به ورود به ناتو، مخالفت کرد. آنکارا، موضع خود را با این واقعیت توضیح داد که این کشورها از ترکیه در مبارزه با حزب کارگران کردستان این کشور و سازمان فتح الله گولن، که مقامات ترکیه آنها را تروریستی می دانند، حمایت نمی کنند.

طی مذاکراتی که بین طرفین انجام شد، فنلاند و ترکیه، توانستند اختلافات خود را حل کنند و پس از آن فنلاند، روز 4 آوریل 2023 رسماً به ناتو پیوست. با این حال، گفتگوی مشابه بین استکهلم و آنکارا، به نتیجه نرسید و مقامات ترکیه همچنان مانع از پیوستن سوئد، به این ائتلاف می باشد.

با این وجود، سوئد مانند گذشته در تمرینات ناتو مشارکت فعال دارد. طی دو سال گذشته استکهلم، در مانورهای متوالی، چهار مرتبه در ماه های مختلف سال 2022 و دو مرتبه در سال 2021 و موارد دیگر آموزشی شرکت کرده است.

به گفته میخائیل الکساندروف، کارشناس مسائل سیاسی روسیه،، مشارکت فعال سوئد، در ناتو، عملاً این کشور را به عضویت این سازمان درآورده است. در این شرایط، ورود رسمی استکهلم به این ائتلاف تنها یک امر صوری خواهد بود.

سوئد، در حال حاضر کاملاً به ناتو نزدیک شده است، این کشور بخشی از ائتلاف غربی ضد روسیه است.  صرف نظر از عضویت یا عدم عضویت در ائتلاف، استکهلم، همچنان در ائتلاف ناتو بوده و خواهد بود. بنابراین، برای ما تفاوت زیادی وجود ندارد که آیا آنها به این اتحاد بپیوندند یا نه.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود، پیوستن سوئد به ناتو، بیشتر از آنکه برای استکهلم، اهمیت داشته باشد، مورد نیاز واشنگتن است. زیرا که یک برنامه ضد روسی و در درجه اول مورد توجه ایالات متحده است، چرا که ما با گنجاندن اوکراین، در این ائتلاف مخالفیم. از سوی دیگر، ایالات متحده می خواهد نشان دهد که آنها قصد ندارند نگرانی های ما را در نظر بگیرند و به گسترش ناتو ادامه خواهند داد. البته در طول تمرینات، روسیه را به عنوان یک دشمن در نظر می گیرند. درست است، اما مشخص نیست که روسیه چگونه می‌تواند به سوئد حمله کند.

وادیم کوزیولین، رئیس مرکز مطالعات جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه، نیز با الکساندروف، هم نظر است.

وی می گوید، شکی نیست که آنها روسیه را در مانورها دشمن می دانند. علاوه بر این، نیروهای مسلح سوئد، همواره خود را برای «دفع حمله» از طرف روسیه آماده کرده بود.

کارشناسان همچنین اشاره می کنند که در ماه های اخیر، فعالیت ناتو در نزدیکی مرزهای فدراسیون روسیه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اتحاد ناتو، نه تنها در مناطق مختلف تمرین می کند، بلکه گروه بندی نیروهای خود را در کشورهای بالتیک و لهستان نیز افزایش می دهد.

ما شاهد تجمع نیرو های ناتو، در نزدیکی خود هستیم: زیرساخت ها در حال آماده سازی و مقرها در حال باز سازی هستند، تمرین‌های نظامی بدون وقفه برگزار می شود.

 وادیم کوزیولین، در این خصوص گفت، هیچ کس دیگر سند توافق وین، مبنی بر قوانینی که برای اطلاع طرف مقابل در باره تمرین ها و سایر مقررات مربوط به فعالیت های نظامی در اروپا مشخص می‌کند را رعایت نمی کند.

میخائیل الکساندروف، نیز خاطرنشان می کند که فعالیت ناتو، در بدو امر، سر مرزهای بلاروس و منطقه کالینینگراد، همچنین در دریای بالتیک متمرکز است.

در عین حال، این کارشناس فعالیت های ائتلاف را بی معنی می داند، زیرا هرگونه درگیری مستقیم بین ناتو و فدراسیون روسیه به معنای جنگ هسته ای است که در آن پیروزی طرفین غیرممکن است.
آنها فقط پول و امکانات هدر می دهند تا با تمرین‌های نظامی، برای ما هراس ایجاد کنند. در صورت جنگ با ناتو، روسیه در جواب می تواند از سلاح هسته ای استفاده کند. و پس از آن مهم نیست که نام و شمار چند کشور در اتحادیه آتلانتیک شمالی ثبت شده باشد.

 

 

https://russian.rt.com/world/article/1137298-shveciya-ucheniya-aurora-23

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 877  -  6 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت