راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سال 2024

سال رهبری

امریکا برجهان

نخواهد بود!

سایت استولتیا- ترجمه آذرنگ

  

 به طور سنتی، پیش‌بینی‌های متعددی در ابتدای هرسال در مورد اینکه جهان چگونه خواهد بود می‌شود که همه آنها کاملاً هشداردهنده هستند.

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و بنیانگذار "اسپیس ایکس"، ثروتمندترین فرد روی کره زمین (220 میلیارد دلار) در شبکه اجتماعی X*، پیش بینی می کند: «درسال 2024 غرب پس از چهار سال دیوانگی، دیوانه تر خواهد بود.»

بر اساس برخی تخمین ها، تعداد درگیری های داغ احتمالی در این سیاره بالاترین میزان از سال 1946 است. تعداد قابل توجهی از کارشناسان غربی ریشه این شر را در این واقعیت می دانند که "یک مبارزه خونین جهانی برای غنائم امپراتوری آمریکا آغاز شده است. رقبا آن را نیش می زنند و کشورهای اقماری ضعیف را هدف قرار می دهند." آنها می گویند که مخالفان آمریکا متقاعد شده اند که این کشور پتانسیل لجستیکی یا ثبات سیاسی داخلی کافی برای حفظ نظم تحمیلی خود بر جهان را ندارد.

موضوع اصلی سال 2024 گسترش بیش از حد امپراتوری جدید "چین" خواهد بود که به پایان سلطه جهانی ایالات متحده سرعت می بخشد. از دریای سرخ تا دونباس، از جنگل‌های آمریکای جنوبی تا خاور دور، سرویس‌های امنیتی آمریکا دیوانه‌وار در حال آتش‌افروختن  محلی هستند که تهدیدی برای تبدیل شدن به یک آتش سوزی در سراسر جهان است.

با این حال، اگر مخالفتی با "شوق  بیش از حد امپراتوری" (اصطلاح پل کندی) و زوال ایالات متحده وجود نداشته باشد، این ادعا که آنها هستند که از خود دفاع می کنند و "آتش را خاموش می کنند" باعث اختلاف نظر قاطع می شود. در چنین بیانی از مشکل، به وضوح یک فراخوان اساسی برای صلح وجود دارد - عدم مداخله در "بازگرداندن نظم" توسط ایالات متحده. در واقع، وقتی به هر درگیری جدی در دنیای مدرن نگاه می‌کنیم، به وضوح می‌توان مداخله مخرب واشنگتن را مشاهده کرد که در تعقیب قدرت گریزان خود است. هرج و مرج گسترده در کشورها می‌کارد، اما دیگر نمی‌تواند آن را به هیچ نتیجه‌ای قابل قبول خود برساند.

حفظ وضعیت موجود در عرصه بین المللی ایده اصلی تقریباً تمام برنامه های اقدام غرب در پیش بینی های سال 2024 است. با این حال، هیچ کس هنوز موفق نشده است که پویایی جهان را متوقف کند، زیرا مبتنی بر فرآیندهای عینی اساسی است. قدرت‌های دیگر در حال تبدیل شدن به «لوکوموتیوهای رشد» اقتصاد کره زمین هستند، در درجه اول چین، هند و تعدادی دیگر، از جمله روسیه، علی‌رغم محدودیت‌های اعمال شده بر آن.

 بخش غیرغربی بشریت هم از نظر مادی و هم از نظر ذهنی به بلوغ رسیده است تا از نگاه کردن به غرب به عنوان مربی ابدی خود که به همه  چیزی او مدیون هستند، دست بردارد. این کشورها آماده هستند که امریکا را  فقط مانند دیگران ببینند، یک شرکت کننده برابر در روابط بین الملل بدون عادات استعماری نو و تلاش برای حل مشکلات اقتصادی خود به هزینه دیگران. «کالسکه گذشته» که توسط «میلیارد طلایی» هدایت می‌شود، نه تنها دور است، بلکه اصلاً به جایی نمی‌رسد.

رویداد سیاسی مرکزی اکثریت جهانی در سال 2024 بدون شک نشست "بریکس" در "کازان "خواهد بود که برای اکتبر برنامه ریزی شده است. در آن، این گروه، علاوه بر پنج کشوری که نام خود را به آن داده اند (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، باید رسماً به پنج عضو جدید بپیوندد - مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. ششمین عضو تایید شده قرار بود آرژانتین باشد، اما "دشمن خواب نیست." در زمان رئیس جمهور جدید Millea که توسط آمریکایی ها پرورش یافته بود ، او از این افتخار ورود به "بریکس" امتناع کرد، اما بلافاصله در یک بحران داخلی شدید قرار گرفت که در آن هیچ کس عجله خاصی برای حمایت از او ندارد. بوئنس آیرس ممکن است قبل از اکتبر نظر خود را تغییر دهد. در هر صورت، فهرست کسانی که مایل به پیوستن به بریکس هستند در حال حاضر بیش از 30 کشور است. موضوع اجلاس "کازان" کاملاً مرتبط و گویا خواهد بود: «تقویت چندجانبه گرایی به خاطر عدالت در توسعه و امنیت جهانی.»

نشریه چینی انگلیسی زبان گلوبال تایمز،  بی دلیل نیست که  استدلال می کند که در سال 2024 نفوذ و تسلط غرب به طور کلی، و همچنین در مناطق بحرانی، چه در درگیری روسیه-اوکراین یا اسرائیل-فلسطین، کاهش خواهد یافت. اما جنگ ادامه خواهد داشت. اکنون واشنگتن باید خود را با واقعیت جدیدی وفق دهد: «کشورها در جنوب جهانی در حال بالغ‌تر شدن هستند و استقلال بیشتری در تصمیم‌گیری به دست می‌آورند». سیاستگذاران آمریکایی که به دیکته کردن اصطلاحات به کشورهای سراسر جهان عادت دارند و انتظار دارند رویدادها حول محور منافع ایالات متحده بچرخد، باید خود را با این تغییرات جدید تطبیق دهند. در غیر این صورت، وقتی رسانه ها نتایج سال 2024 را جمع بندی می کنند، برای ایالات متحده "ممکن است دردناک تر خواهد باشد."

گروه بزرگی از کشورهایی که دیکته‌های واشنگتن را به چالش می‌کشند به‌عنوان جنوب جهانی که وارد قاموس سیاسی مدرن شده‌اند، البته از نظر جغرافیایی، همه تنوع آن را پوشش نمی‌دهد. دقیق تر است که در مورد حضور سه قدرت اصلی صحبت کنیم، در شمال، روسیه، که از قدرت فزاینده ای در صفوف خود برخوردار است. بیان مادی این پیکربندی مسیر چندوجهی شمال- جنوب است که در سال 2024 باید ظرفیت خود را در تمام طول خود به میزان قابل توجهی افزایش دهد. خود غرب آنقدر همگن نیست که آنگلوساکسون‌ها، که حق صحبت از طرف آن را به خود داده‌اند، با افزایش بحران در این اردوگاه، ممکن است "گسستگی" ایجاد شود و اردوگاه غرب بسیاری را شگفت زده کند. به عنوان مثال چینی ها از این زاویه به سفر اخیر ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به چین و هند نگاه می کنند. بر اساس برآوردهای آنها، در طول این سفر، مکرون چندان نگران ترویج یک موضع مشترک غربی در دستور کار جهانی نبود، بلکه نگران دورنمای مشارکت پاریس در پروژه های جنوب بود. گلوبال تایمز سخنان شارل دوگل، رهبر سابق فرانسه را به یاد می آورد: «می توانید مطمئن باشید که آمریکایی ها تمام کارهای احمقانه ای را که فکرش را بکنند انجام خواهند داد، به علاوه چند مورد دیگر که غیرقابل تصور است.» امروز گفته های او بیش از هر زمان دیگری تایید شده است. اول از همه، ایالات متحده به طور همزمان جنگ نیابتی را با یک قدرت هسته ای، روسیه، جنگ تجاری و فناوری با غول صنعتی چین و یک جنگ بالقوه فاجعه بار در خاورمیانه به راه انداخته است. ایالات متحده با چسبیدن ناامیدانه به لحظه دست نیافتنی تک قطبی، متحدان و شرکای خود مانند فرانسه و هند را نیز که در تلاش برای خودمختاری استراتژیک هستند، بیگانه می کند.

اکونومیست بریتانیایی که یک شماره کامل خود را به پیش بینی های سال 2024 اختصاص داده است، از برگزاری انتخابات ملی در بیش از 70 کشور جهان که بیش از نیمی از جمعیت جهان را پوشش می دهند، به عنوان عامل دیگری که ثبات را به خطر می اندازد، یاد می کند. آراء از بریتانیا به بنگلادش، از هند به اندونزی کشیده خواهد شد. با این حال، آنچه به نظر می رسد باید سالی پیروزمند برای دموکراسی باشد، در واقع برعکس خواهد شد. بسیاری از انتخابات دقیقاً حاکمان "غیر لیبرال" (بخوانید: نه طرفدار غرب) را تقویت خواهند کرد. البته مهم ترین رقابت، یعنی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چنان «سمی و قطبی» خواهد بود که بر کل سیاست جهانی سایه افکنده است. در بحبوحه درگیری‌ها از اوکراین تا خاورمیانه، بریتانیایی‌ها بر این باورند که "جهت آینده آمریکا - و همراه با آن نظم جهانی که رهبری آمریکا تاکنون از آن حمایت کرده است - در خطر خواهد بود."

 در واقع، این جهان نیست که از تیرگی عقل که ایلان ماسک از آن صحبت می کند، بیمار است، بلکه فقط جهان است که در حال بهبودی است. آمریکا بیمار است."سندرم" آنچه برای آنها اتفاق می افتد، که بسیاری  از آن می لرزند، به خوبی شناخته شده است. همه امپراتوری های دوره انحطاط همیشه به دنبال توقف روند اجتناب ناپذیر تاریخ بوده اند و برای این منظور به منابعی که هنوز در اختیار دارند متوسل شده اند. دسیسه ها، دستکاری ها، باج گیری ها و دامن زدن به درگیری های گسترده بر اساس اصل "تفرقه بینداز و حکومت کن" توسط آمریکایی ها اختراع نشد، بلکه آنها بودند که آنها را به سطح مطلق رساندند و تمام نفوذ اطلاعات مدرن وفن اوری هارادر خدمت آنها قرار دادند. با این حال، با قدرت کلی، وضعیت پیچیده تر است. یک پیش‌بینی نسبتاً معتدل در مورد احتمال وقوع یک درگیری نظامی جهانی در اوایل سال 2024 دقیقاً این است که کسی که با صدای بلند دیگران را به دامن زدن به آتش‌ها متهم می‌کند، اما در واقع خودش اتش افروخته جنگها را به راه می‌اندازد، در واقعیت برای یک درگیری بزرگ جهانی آماده نیست. و این بهترین خبر برای بشریت است. واشنگتن منابع اولیه کافی برای یک جنگ بزرگ را ندارد. روند کلی در سیاست او، ظاهراً ادامه تاکتیک های «فرسودگی دشمن» در پیرامون خود خواهد بود - اوکراین برای روسیه، مشکل جزایر - از تایوان تا مجمع الجزایر اسپراتلی برای چین، حملات به مواضع ایران در کشورهای مختلف خاورمیانه، اما نه حمله به خود ایران و غیره. سال 2024 به هیچ وجه آسان نخواهد بود و روسیه را می طلبد که حداکثر توجه را روی مشکلات امنیتی خود متمرکز کند.

 

. Поля битвы-2024 / Политика (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 917  - 18 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت