راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

بخش دوم

بادی که امریکا

در سراسر جهان کاشت

حالا در امریکا درو می کند!

سایت "استولیتیا"- ترجمه آذرنگ

  

شاید واضح ترین شواهد دگرگونی عمیق در حال وقوع در جهان این باشد که کارشناسان، علیرغم جنگ های مستمر در مناطق مختلف، آنها را منبع اصلی تهدید برای ثبات جهان نمی دانند، بلکه وضعیت داخلی ایالات متحده را منشأ اصلی تهدید برای ثبات جهان می دانند.

 آمریکای شمالی .

واشنگتن با ده ها سال "بزری که پاشیده" در همه جا، در حال آماده شدن برای "درو طوفان" در کشور خود است. معلوم شد که در حالی که دیگران را با زهر نابودی مسموم می کند، خود از بخارات آن اشباع شده است. وقت آن رسیده است که حقایق قدیمی را به خاطر بسپاریم که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است و بالعکس.

بنابراین، برای اولین بار در تاریخ، شورای روابط خارجی (CFR ، یک اتاق فکر در ایالات متحده؛ که کارشناسان برجسته آمریکایی را گرد هم می‌آورد، این شورا در بررسی سالانه اولویت‌ها اعلام کرد که بزرگترین نگرانی تهدید خارجی برای منافع ایالات متحده نیست، بلکه امکان تروریسم داخلی و اعمال خشونت سیاسی در خود ایالات متحده به ویژه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری 2024.

 قابل ذکر است که این پیش بینی حتی قبل از درگیری مسلحانه بین تگزاس و مقامات فدرال بر سر محافظت از مرز در برابر هجوم مهاجران انجام شده است. همچنین مهم است که "جی. ابوت" فرماندار جمهوری خواه تگزاس توسط 26 هم حزبی دیگر خود از ایالت های دیگر حمایت می شد و برخی مانند فرماندار" اوکلاهما،" کوین استیت"، آمادگی خود را برای اعزام واحدهای گارد ملی خود برای حمایت از او ابراز کردند. "کوین استیت" مسئول تضمین نظم داخلی و نگهداری واماده سازی ذخایر نظامی است، او ممکن است در واقع ""چندین ارتش محلی باشد. چیزی مشابه قبلاً در یوگسلاوی فروپاشیده اتفاق افتاده است.که  ممکن است در تکزاس تکرار شود . "استیو ولدک" کارشناس قانون اساسی در دانشگاه تگزاس، گفت: «من فکر می‌کنم اغراق نیست اگر بگوییم پس از حذف تبعیض نژادی، شاهد چنین رویارویی مستقیمی بین ایالت و دولت فدرال نبوده‌ایم.

مشکل آمریکا این است که تقسیم بندی آن به اختلافات بر سر مسائل جداگانه بین رهبران حزب دموکرات و جمهوری خواه سرایت کرده است. ناسازگاری مردمی نیز به خط قرمز رسیده است.

تفاوت دیدگاه ها در مورد ساختار کشور بین دو حزب در همه زمینه ها در حال تبدیل شدن به یک ویژگی اساسی است. توهین ها و اتهامات متقابل به سطح بی سابقه ای رسیده است. در مقابل چشمان ما، خطوط کنفدراسیون جمهوری خواه جدید و مرکز فدرال دموکراتیک در طول جنگ داخلی 1861 - 1865 در حال شکل گیری است.

به نوبه خود، دموکرات‌ها منتظر حکم دادگاه عالی ایالات متحده در رابطه با تصمیم دادگاه‌های "کلرادو و مین "هستند که به کاندیدای جمهوری‌خواه ترامپ اجازه نمی‌دهد در انتخابات اینده ریاست حمهوری  بر اساس بند قدیمی قانون اساسی در مورد «تحریک نفرت».شورش "شرکت کند . از آنجایی که انتظار می رود بالاترین مقامی که هنوز تحت کنترل جمهوری خواهان است تصمیمات این ایالت ها را لغو کند و ایالت های اخیر قبلاً اعلام کرده اند که به مواضع قبلی خود پایبند خواهند بود. در واقع، این شورش اغاز خواهد شد، که احتمالاً تنها گام‌های بعدی جمهوری‌خواهان را برای نافرمانی از دولت بایدن سوق خواهد داد.

 روز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر 2024 توسط بسیاری به عنوان آغاز یک جنگ داخلی واقعی با خشونت و حشت وترس تلقی می شود. پرزیدنت بایدن می گوید موج فزاینده خشونت سیاسی در این کشور کار دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و حامیانش است. اما تحلیلگران افزایش تهدیدات و حملات را پدیده ای دو حزبی می دانند. مطبوعات، به عنوان مثال، واشنگتن تایمز، می نویسند که تعداد جنایات به دلایل ایدئولوژیک در ایالات متحده در حال افزایش است. امروزه، از هر چهار آمریکایی، یک نفر معتقد است خشونت به نام «نجات» کشور موجه است، دستور العمل‌هایی که تا حدی متفاوت است که متقابل هستند. نظرسنجی ها نشان می دهدکه در سال 2023  بیش از 33 درصد از جمهوری خواهان، 22 درصد از غیر حزبی ها و 13 درصد از دموکرات ها بر این باورند که «وطن پرستان» ممکن است در انتخابات آتی به خشونت متوسل شوند. در عین حال، سهم حاملان چنین دیدگاه هایی در هر سه گروه نسبت به گذشته افزایش یافت: در سال 2021، 28 درصد از جمهوری خواهان، 13 درصد از غیر حزبی ها و 7 درصد از دموکرات ها خشونت را ضروری می دانستند. کارشناسان خاطرنشان می کنند که در سال 2024 دیگر فقط جمهوری خواهان نیستند. بسیاری از دموکرات‌ها با تصور برنده شدن ترامپ دچار هیستریک می‌شوند و برخی به خشونت متوسل می‌شوند.» تحلیلگران مؤسسه مطالعات بین‌المللی چین بر این باورند که تضادهای سیاسی، شکاف‌های اجتماعی و تنش‌های نژادی در ایالات متحده افزایش می‌یابد و به یک «طلاق ملی» بین ایالت‌های خونین (جمهوری‌خواه) و آبی (دموکرات‌ها) تبدیل می‌شود. در نتیجه، در آینده، ایالات متحده به منبع هرج و مرج برای کل جهان تبدیل خواهد شد.» در آمریکای شمالی، تنش‌ها ممکن است در ارتباط با ادعاهای یکجانبه و ضعیف ایالات متحده در مورد یک میلیون کیلومتر مربع از فلات قاره، از جمله در مناطقی که روسیه، کانادا و مکزیک مدعی آن هستند، ایجاد شود. ظاهراً اهداف اصلی این اظهارات ایجاد تأثیر مطلوب بر افکار عمومی خود در دوره قبل از انتخابات و همچنین ایجاد یک جبهه نگرانی اضافی برای روسیه است. با این حال، این درگیری در حوزه دیپلماتیک باقی خواهد ماند و بعید است که به مرحله حاد برود، در درجه اول به دلیل کمبود منابع ایالات متحده برای اجرای سیاست توسعه طلبانه خود در منطقه قطب شمال.

در قاره آمریکای جنوبی، بزرگترین نگرانی سال گذشته در مورد یک همه پرسی غیرمنتظره در ونزوئلا برای به رسمیت شناختن بخش بزرگی ازمنطقه  نفت خیز در کشور همسایه گویان بود  که در واقع  قلمرو ملی ونزوئلا شناخته شده است . به ویژه، این نگرانی ابراز شد که کاراکاس سعی کند با اعلام نتایج مثبت این همه پرسی از طریق نیروی نظامی به گویان حمله کند  واین مناطق نفت خیر را اشغال کند . موضوعی که می تواند منجر به درگیری های منطقه ای با دخالت عوامل خارجی، در درجه اول ایالات متحده و بریتانیا شود. با این حال، هیچ آمادگی نظامی جدی در طرف ونزوئلا مشاهده نشد. ظاهراً این اقدام عمدتاً ماهیت سیاسی و دیپلماتیک داشت و برای تشویق ایالات متحده به لغو برخی تحریم ها علیه دولت ونزوئلا و به دست آوردن رویکرد سازنده تر از گویان برای توزیع سهمیه های فراساحلی طراحی شد.

در عین حال، در صورت بی ثباتی عمومی اوضاع در ایالات متحده به دلیل فرآیندهای در حال وقوع، نه تنها ونزوئلا که از قبل چارچوب قانونی لازم را آماده کرده است، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر در منطقه نیز ممکن است دچار مشکل شوند. این کشورها اکنون وسوسه شدند که بسیاری از مشکلات خود را با زور حل کنند. وضعیت انفجاری در اکوادور، گواتمالا و هائیتی، ناشی از جنایات افسارگسیخته، تا سطح ملی ادامه خواهد داشت، اما بدون تهدید درگیری با کشورهای همسایه

"بیمار" بزرگ جدید منطقه در سال 2024 می تواند آرژانتین باشد، که خیلی متفکرانه سیاستمدار "کارناوالکی" دیگری مانند "مایلی"،مثل  زلنسکی، را رئیس جمهور انتخاب کرد. تصادفی نیست که زلنسکی تقریبا میهمان خارجی اصلی در مراسم تحلیف رهبر تازه منتخب آرژانتین بود. تناقض وضعیت حتی قوی تر است: بر اساس بسیاری از پارامترها، بوئنوس آیرس آنقدر شریک کیف نیست که یک رقیب جدی است. به عنوان مثال، آرژانتین با پامپاهای حاصلخیز خود، همچنان یک بازیگر مهم در بازار جهانی مواد غذایی است، جایی که اوکراین به طور سیستماتیک قیمت ها را با دامپینگ محصولات کشاورزی خود کاهش می دهد. اما آنچه مهم‌تر است این است که اصلاحات آزادی‌خواهانه در مقیاس بزرگ و نسبتاً پر هرج و مرج که توسط "مایلی "طراحی شده است، بدون تزریق چند میلیارد دلاری از خارج، که زلنسکی نیز بر آن تکیه می‌کند، غیرممکن نیست. دشوار است که بگوییم کدام یک از "برادران " جدید برای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی عزیزتر خواهند بود. به احتمال زیاد، نه مایلی و نه زلنسکی. تورم شدید در آرژانتین در زمان مایلی، که امیدوار بود کمک زیادی از ایالات متحده داشته باشد، اما بعید است که آن را دریافت کند، در حال حاضر دو برابر شده است و یک اعتصاب سراسری در راه است. در خیابان ها ناامیدی کامل وجود دارد. آرژانتین در ورطه یک بحران حاد فرو می رود که ناگزیر منجر به خشونت سیاسی خواهد شد. نشانه ای وجود دارد که قبلاً بارها تأیید شده است: جایی که زلنسکی می آید، مشکلات شروع می شود. به طور کلی، وضعیت قاره آمریکا در سال 2024 و همچنین در جهان، تا حد زیادی به توسعه وضعیت داخلی ایالات متحده بستگی دارد. سوال بزرگ این است که آیا غوطه ور شدن آنها در نگرانی های خود تنش عمومی را کاهش می دهد؟ واشنگتن بارها تمایل خود را برای حل مشکلات داخلی با انحراف توجه به جبهه های خارجی نشان داده است. این خطر امروز هم زیاد است

----------------

بخش اول:

https://www.rahetudeh.com/rahetude/2023/febrye/917/azarang.html

.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 918  - 25 بهمن 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت