راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نشست خبری وزیر خارجه چین

اتحاد ناگسستنی

چین و روسیه

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

وزیر امور خارجه چین "وانگ یی" در طول سخنرانی سالانه خود به بسیاری از مسائل دیپلماتیک، از جمله جنگ در اوکراین و غزه، منطقه ای که به صلح در انجا امیدوار بود، پرداخت. برای این منظور، چین خواستار اصلاح سازمان ملل است تا فضای بیشتری به کشورهای در حال توسعه بدهد. او ناکامی در پایان دادن به این فاجعه را تراژدی شرم آور برای بشریت اعلام کرد.

 وزیر امور خارجه چین که ظاهرا گزینه ای برای ریاست جمهوری و رهبری حزب کمونیست چین پس از شی جین پینگ است در نشست خبری خود در حاشیه اجلاس سالانه پارلمان چین، بر تمایل پکن برای برگزاری کنفرانس صلح برای دستیابی به راه حل دو کشوری تاکید کرد.

 

"وانگ یی" استدلال می‌کند که جنگ اسرائیل در غزه و «سایر چالش‌های سال‌های اخیر» باید «بعنوان هشداری مکرر در مورد تقویت سازمان ملل متحد باشد». او با تاکید بر اینکه دیگر اکثریت خاموش در جهان نداریم خواهان اصلاحات در سازمان ملل شد.

در حالی که نفوذ "بریکس" بتدریج جانشین قدرت های غربی می شود، ایا چین در حال اتخاذ موضع رهبری کشورهای در حال توسعه است؟

چین در حالی از اصلاحات سازمان ملل سخن میگوید ماه ها به دلیل وتوهای متوالی ایالات متحده در مورد درخواست برای آتش بس در نوار غزه این سازمان و شورای امنیت آن فلج بوده اند.

"وانگ یی" اذعان داشت که روابط بین چین و امریکا از حالت خصومت خارج شده، و سفر"شی جین پینگ" به سانفرانسیسکو در نوامبر گذشته نشانه این امر است. اما علیرغم این خوش بینی ظاهری وزیر خارجه چین "ایالات متحده تاکتیک های مختلفی را برای مقابله با چین اتخاذ کرده است" از جمله تحریم های اقتصادی.

مسئله مهم دیگر استقلال جزیره تایوان  و یا پیوستن آن به چین است. چین مدعی آن است که تایوان به طور فزاینده ای به متحد آمریکایی نزدیک شده است. این درحالی است که پکن خواهان «اتحاد مجدد و مسالمت آمیز چین و تایوان است».

وزیر خارجه چین سپس در مورد منطقه دریای چین جنوبی که به شدت مورد مناقشه کشورهای مختلف آسیایی است گفت که چین با ویتنام و فیلیپین،  بر سر جزایر"اسپراتلی" در حال گفتگوست و به کشورهای خارجی توصیه کرد که نقش اخلالگران در این منطقه را بازی نکنند.

وزیر امور خارجه سپس از روسیه صحبت کرد و ضمن تبریک به  پوتین بخاطر ایجاد پیوند میان چین و روسیه گفت: اکنون روابط چین با روسیه ای که درگیر جنگ در اوکراین است به "سطح بالایی" رسیده است. او تایید کرد که روسیه می‌تواند روی حمایت چین حساب کند.

 چین پس از خروج سازندگان اتومبیلهای اروپایی از روسیه مدیریت شرکت های اتومبیل سازی اروپائی در روسیه را برعهده گرفت و برای مقابله با تحریم روسیه به خریدار بزرگ گاز آن کشور تبدیل شد.

بانک‌های روسی اکنون  بجای سیستم پرداخت "سوئیفت" از سیستم پرداخت  CIPS  چین استفاده می کنند. بنابراین روسیه می تواند تحریم های اعمال شده توسط غرب را دور بزند.

در مورد قاره آفریقا که چین و روسیه به طور فزاینده ای در این قاره مستقر شده اند. رئیس دیپلماسی چین از "نیروهای خارجی که خواست های خود را به کشورهای این قاره تحمیل کردند" و ثباتی را برای آفریقا دشوار کرده اند انتقاد کرد و افزود: ما دوشادوش هم علیه امپریالیسم و استعمار جنگیدیم  و می جنگیم.  گهواره بشریت بخشی جدایی ناپذیر از "ابتکار کمربند و جاده" چین است. Guerre en Ukraine et à Gaza, pourquoi Pékin se veut médiateur du monde ? - L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 922  - 23 اسفند 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت