راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

معاون اول حزب کمونیست روسیه:

روسیه، امروز

علیه امپریالیسم

در اوکراین می جنگد

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

"یوری آفونین"، معاون اول دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه، روز ششم ماه مارس، در بحث وضعیت جهان امروز، در برنامه کانال اول روسیه شرکت کرد.

اولین موضوع مورد بحث، بیانیه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، درباره درگیری‌های نظامی در اوکراین بود و این که اخیرا رئیس دولت آلمان متذکر شده، ما به حمایت نظامی خود از  رژیم کیف ادامه خواهیم داد و چنانچه روسیه، خواهان صلح باشد باید نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.

یوری آفونین، با اشاره به بیانیه شولتز، گفت: غربی ها از یک سو درخواست های ریاکارانه برای مذاکرات صلح را مطرح می کنند و از سوی دیگر، شرایطی برای شروع مذاکرات می گذارند که  برای روسیه، کاملا غیر ممکن است. آنها از ما می خواهند تا نیروهای نظامی خود را از اوکراین خارج کنیم، با وجود این واقعیت که دونباس و کریمه به قلمرو روسیه پیوسته اند. در واقع ما باید روی نتایج همه پرسی سال های 2014 و 2022 که در آن ساکنان کریمه، سواستوپل، مناطق جمهوری های خلقی لوگانسک و دونتسک، خرسون و زاپروژیه، با اکثریت قاطع آراء ساکنان، به پیوستن به روسیه رأی دادند متمرکز شویم. آنها از ما می‌خواهند تا قانون اساسی خود را که در آن این مناطق به عنوان بخشی از فدراسیون روسیه به ثبت رسیده است را زیر پا بگذاریم. معنی چنین درخواستی این است که این سرزمین ها و ساکنان آن را به عنوان شرط اولیه برای شروع مذاکرات، به دست نازی های حاکم در اوکراین بسپاریم. در حالی که عملاً این یک پیشنهاد برای مذاکره نیست، بلکه یک اولتیماتوم است. البته روسیه هرگز زیر بار اولتیماتوم های غرب نخواهد رفت.

در عین حال، ادامه وضعیت موجود برای سیاست فعلی دولت آلمان، یک فاجعه واقعی است، زیرا این کشور، به دلایل عینی، بیشترین علاقه را به توقف سریع درگیری‌ها دارد، هم در گیری های نظامی و هم جنگ اقتصادی علیه روسیه. بنابراین، آنچه صدراعظم آلمان، مطرح میکند کاملاً با منافع آلمان در تضاد است. جای تعجب نیست که در دهه های اخیر شولتز، به نا محبوب‌ ترین رئیس دولت آلمان تبدیل شده است.

در باره رای پارلمان فنلاند به ورود این کشور به سازمان ناتو هم باید بگویم که  فنلاند تقریباً به مدت 80 سال روابط تجاری و اقتصادی بسیار سودآوری با اتحاد جماهیر شوروی و فدراسیون روسیه داشته است. مسلما تجدید نظر در این روابط و اتخاذ موضع ضد روسی فنلاند، شلیک به پای خود است و بیشترین آسیب را آنها متحمل خواهند شد. علاوه بر این، فنلاند را هیچ نیرویی تهدید نمی کند، حال باید به این موضوع فکر کند که چگونه مرز هزار کیلومتری با روسیه را مستحکم خواهد کرد که مستلزم تحمل هزینه های سنگین نظامی است و طبعا افزایش بار سنگین مالیاتی بر دوش مردم عادی فنلاند گذاشته خواهد شد.

در ادامه سفر رئیس جمهور بلاروس به چین مطرح شد که "آفونین" گفت: این دیدار به وضوح نشان می دهد که غرب نتوانست به انزوای جهانی بلاروس دست یابد، همان‌طور که در باره روسیه نیز نتوانست. رهبر جمهوری مردمی بلاروس، یکی از رهبران دنیای پیش رفته و مدرن امروز، در چین، با افتخار مورد استقبال مقامات آن کشور قرار گرفت. گردش مالی بین بلاروس و چین، به سرعت در حال رشد است: این گردش مالی، در سال 2022 ، 33٪ افزایش یافت و عرضه مواد غذایی بلاروس به چین، تا 40٪ افزایش را نشان می دهد. شکی نیست که در نتیجه این سفر، توافقات جدیدی امضا رسید که همکاری بلاروس و چین را به سطح بالاتری خواهد رساند. البته این دیدار پیامدهای سیاسی جدی نیز به همراه داشت، بویژه در ارتباط با عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین.

امروز مبارزه ای جدی جهت تغییر مدل تک قطبی نظم جهانی جریان دارد. این موضوع در حالی دست خوش دگر گونی است که برای بسیاری از کشورها، روسیه در حال تبدیل شدن به نماد مبارزه با امپریالیسم غربی است. تا همین اواخر، بسیاری از کشورها در مخالفت با هژمونی غرب، از خود تردید نشان می دادند و بر این نظر بودند که نمی توان جهان تک قطبی را تغییر داد. اما امروز شاهدیم که روسیه و چین سوسیالیستی، آغازگر دگرگونی نظام روابط بین‌الملل می باشند. به همین مناسبت، بسیاری از کشورها در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، اقدام به تجدید نظر در سیاست های خود کرده اند. البته غرب همچنان برای حفظ سلطه خود مبارزه و تلاش می کند. در همین راستا، سفر آفریقایی مکرون و تورهای مسافرتی به قاره سیاه توسط شولتز، صدراعظم آلمان و بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده که قبل از آن انجام شده است را باید مورد توجه قرار داد.

از دیگر موضوعات مورد بحث در این مصاحبه سفر مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به کشورهای آفریقایی بود. مکرون، در آستانه مسافرت در سخنرانی خود، متذکر شد که در جریان سفر به آفریقا، در بدو امر فرانسه، با حضور روسیه و چین در این قاره مبارزه خواهد کرد.

باید به یاد بیاوریم که سرمایه داری فرانسه، برای چندین قرن، نقش یکی از جلادان اصلی مردم آفریقا را به عهده داشت. در ابتدا، بازرگانان فرانسوی برده های سیاه پوست را دستگیر کرده و آن‌ها را به دیگر کشور ها برده و می فروختند و سرانجام، بخش قابل توجهی از این قاره را به مستعمره خود تبدیل کردند. سربازان فرانسوی به شکل سبعانه ای قیام های ضد استعماری را سرکوب کردند، جوی های خون به راه انداختند که در واقع یک نسل کشی واقعی رخ داد. مستعمرات به وضوح غارت شدند، تمام منابع مالی و مواد خام  را از آنجا به غارت بردند. کافی است یادآوری کنم که هم اکنون 90 هزار اثر ارزشمند هنری در موزه های فرانسه نگهداری می شود که زمانی از مستعمرات آفریقا خارج شده بودند. این روزها، فرانسه در تلاش است تا با مستعمرات سابق رابطه «دوستانه» ایجاد کند، حتی برخی از نماد های فرهنگی آنها را بازگرداند، اما تعداد آثار هنری باز گردانده شده حدود ده هزار عدد است، در حالی که ده ها هزار عدد مورد سرقت قرار گرفته‌ و همچنان در این کشور مانده اند.

یوری آفونین، اشاره کرد که به تازگی از یک سفر کاری به آفریقای جنوبی بازگشته است. وی در آنجا با نمایندگان مقامات و کمونیست های آفریقای جنوبی و با ساکنان عادی، همینطور با دیپلمات ها و عده‌ ای از شهروندان روسیه ملاقات داشته است. نکته قابل توجه این که آفریقایی های نسل قدیم به خوبی به یاد دارند که اتحاد جماهیر شوروی، در سخت ترین سال های مبارزه مردم این کشور با رژیم نژاد پرست حاکم، از آنها حمایت کرد. در عین حال، زمانی که اهالی این کشور، با مطالب منفی در باره تاریخ اتحاد شوروی که توسط برخی رسانه‌های روسی پخش می‌شود، مواجه می‌شوند، انگشت حیرت به دهان می گیرند که چه اتفاقی افتاده است؟ بدیهی است که می گویند، آن دوران پر افتخار ترین دوره تاریخ کشور شما بود!

 باید متذکر شوم که بعید است غرب بتواند ذهن افرادی را که اتحاد جماهیر شوروی را به یاد دارند و علاقمندی خود را با کشور شورا ها به فدراسیون روسیه منتقل کرده اند، تغییر دهد. غرب در تلاش است تا افکار جوانان کشورهای جنوبی جهان را تحت سلطه خود درآورد. ما اما باید در این عرصه هم مبارزه کنیم. زمانی صدها هزار دانش آموز و دانشجوی آفریقایی در اتحاد جماهیر شوروی تحصیل می کردند که در حال حاضر بسیاری از آنها پست های مهمی را در کشورهای خود بر عهده دارند که به ایجاد روابط با روسیه، کمک زیادی خواهند کرد. بنابراین، ما اکنون وظیفه داریم تا جوانان بیشتری را از آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، برای تحصیل در روسیه ترغیب و جذب کنیم.

جهان به خوبی درک می کند که روسیه در شرایط حاضر، در خط مقدم مبارزه با امپریالیسم آمریکا قرار دارد. ما باید به صورت واضح و با صدای بلند بگوییم که دشمن اصلی ما دقیقاً ایالات متحده است. در واقع، در کشورهای دوردست، اغلب اطلاعات کمی در باره درگیری در اوکراین، در مورد پیشینه آن، در باره آنچه که روسیه را مجبور به انجام یک عملیات نظامی ویژه کرد، دارند. اما امپریالیسم گستاخ آمریکا، در همه عرصه ها با فریاد قلب واقعیت می کند. بنابراین، باید بگوییم که ما با ایالات متحده برای رسیدن به یک هدف عادلانه می جنگیم نه چیزی کم‌ تر از آن.

عضو رهبری حزب کمونیست فدراسیون روسیه، همچنین تأکید کرد که دقیقاً نیروهای سیاسی چپ در سراسر جهان هستند که امروز قابل اعتماد ترین متحدان روسیه می باشند. توجه کنید که چه افرادی در پارلمان فنلاند به عضویت ناتو رای منفی دادند؟ چپ های این کشور. در ادامه یوری آفونین، داستانی بسیار جالب را برای بینندگان تعریف کرد که اکنون در رسانه ها مورد بحث قرار گرفته است. او گفت:

جان مک اینتایر، یک جوان آمریکایی با دیدگاه های چپ، برای خدمت در«لژیون خارجی» نیروهای مسلح اوکراین رفت تا به مصاف نیروهای روسیه برود. مدتی در گردان ملی «Carpathian Sich» گذراند. ستیزه جویانی با دیدگاه های آشکارا راست افراطی از کشورهای مختلف در آنجا حضور داشتند. تقریباً همه آنها پوست بدن خود را با نمادهای نازی ها خالکوبی کرده و در معرض دید گذاشته اند. در گردان از ادبیات و موضوعات فاشیستی بسیار استفاده می شود. جان، به خبرنگاران گفت: «من یک کمونیست، یک ضد فاشیست هستم. در مقطعی از من سؤالاتی در ارتباط با نظرات کمونیستی ام مطرح شد. گفتم من یک ضد فاشیست هستم، آمده ام با امپریالیسم روسیه و نازی ها بجنگم. آنها در جواب می گویند: «نه، روس ها نازی نیستند، ما نازی هستیم».

خوب، چه استدلال های دیگری برای درک اینکه روسیه، امروز با نازیسم در چهره ای جدید می جنگد، مورد نیاز است؟

 

https://www.rline.tv/news/2023-03-06-yuriy-afonin-rossiya-i-kitay-vystupayut-za-perekhod-k-bolee-spravedlivomu-miroustroystvu

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 874  - 24 اسفند1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت