راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تلاش امریکا

برای باز کردن

جبهه دوم جنگ

اوکراین در گرجستان

خبرگزاری ریا نوستی- نعمت بوستانی

  

 بنا بر گزارش ریا نووستی، روز 12 ماه مارس، ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، در مصاحبه با تلویزیون این کشور گفت، «حزب حاکم "رویای گرجستان" اجازه بازگشایی یک جبهه دیگر جنگی در فضای پسا شوروی را نخواهد داد. ما آگاه هستیم که تعداد زیادی از اغتشاش گران اوکراینی، جهت کمک به آشوب طلبان کشور ما به اینجا آمده اند. ما به آنها هشدار می دهیم که دچار توهم نشوید، زیرا ما اجازه نخواهیم داد تا جنگ دیگری مانند جنگ اوکراین، در اینجا شعله‌ ور شود. ما برای همه جنگجویان اوکراینی آرزو داریم تا به سلامت نزد خانواده‌ های خود بازگردند. شما نباید تسلیم اهداف تحریک آمیز و کثیف جنگ طلبان بشوید. دولت گرجستان در بالاترین سطح  توانایی خود قرار دارد و تا زمانی که حزب ما قدرت را در دست دارد اجازه جنگ دیگری را در کشور نخواهد داد».

نخست وزیر گرجستان همچنین از ارتش خواست تا بی‌ طرفی را در تظاهرات رعایت کرده و جهت ایجاد امنیت در کشور به وظایف خود عمل کند.

تظاهرات اعتراضی (میدانی دیگر با تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا) از روز 7 مارس در تفلیس، و دیگر شهر های  این کشور برگزار شد. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از ماشین های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کردند. در ابتدا، درگیری ها بر سر لایحه ای در باره حضور«عوامل خارجی» در کشور آغاز شد که پس از آن مجلس علیه آن رای داد. با این حال، وضعیت همچنان متشنج است. برخی از معترضان با خواندن سرود اوکراین، آمادگی خود را برای بازگرداندن «آبخازیا و اوستیای جنوبی به گرجستان» اعلام کردند. دو جمهوری خودمختار طرفدار روسیه. لاوروف وزیر خارجه روسیه در ارتباط با اعتراضات و تظاهرات خیابانی در گرجستان گفت: "آنچه که برای گرجستان تدارک دیده اند، تکرار همان سناریوی کودتا سال 2014 در اوکراین است که با سرنگونی دولت قانوین یاناکویچ انجامید و متعاقب آن نازیست ها در اوکراین بر سر کار آمدند. ابتدا پرشنکو و بدنبال آن زلنسکی.

لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» قرار است سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌ها و نهادهای دریافت‌ کننده بودجه از یک کشور خارجی را زیر نظر قرار دهد. مبتکران این لایحه اطمینان دادند که این یک نسخه تنظیم شده از قانونی مشابه  و در حال اجرا در ایالات متحده است، اما «کلی دگنان»، سفیر آمریکا و مخالفین در گرجستان، می گویند این سند هیچ ربطی به قانون مشابه در آمریکا ندارد. به نظر آنها، لایحه ارائه شده مشابه قانونی است در روسیه، در باره عوامل خارجی.

روز 10 مارس، گیا ولسکی، نایب رئیس پارلمان گرجستان، اعلام کرد که گروهی از هواداران میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور سابق این کشور که در اوکراین در کنار نیروهای مسلح اوکراین می جنگید و هدف اجرای طرح جنگی مشابه اوکراین در گرجستان به این کشور بازگشته است. او قبلا از گرجستان فرار کرده بود.

+++

در خبری دیگر به گزارش سرویس های مطبوعاتی، اصلان بژانیا، رئیس جمهوری آبخازیا، روز شنبه 10 مارس، دستور داد تا با توجه به وضعیت بحرانی گرجستان، ماموران سازمان های مجری قانون در این جمهوری وضعیت فوق العاده را به اجرا بگذارند.

در این بیانیه آمده است: رئیس‌ جمهور، به دیمیتری دبار و رابرت کیوت، (مسئولین امنیتی) دستور داد تا با توجه به رویدادهایی که در کشور همسایه (گرجستان) رخ می‌دهد، پرسنل نیروهای امنیتی، حوادث این کشور را زیر نظر قرار دهند.

اصلان بژنیا، اوضاع منطقه را بسیار حساس ارزیابی کرد و از مقامات امنیتی خواست تا جمهوری را از تهدید های خارجی در امان نگه دارند.

 روز جمعه، رئیس جمهور آبخازیا، نشستی برگزار کرد که در آن موضوع افزایش آمادگی بسیج نیروها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روز قبل، اینال آردزینبا، وزیر امور خارجه جمهوری، تجمعات در گرجستان را تلاش دیگری برای سرنگونی دولت این کشور در فضای پسا شوروی خواند و خاطرنشان کرد که سازمان های غیر دولتی طرفدار غرب، نقش مخربی در این رویدادها دارند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه نیز خاطرنشان کرد که نیروهای خارجی در تلاش هستند تا عناصر ضد روسی را در گرجستان به قدرت برسانند. وی با هشدار به اینکه تصمیم مقامات گرجستان جهت پس گرفتن سند «حضورعوامل خارجی» عامل تحریکات است، تاکید کرد: این لایحه ربطی به مسکو ندارد.

+++

یاد آور می شود که سال 2008 زمان ریاست جمهوری ساکا شویلی، در گرجستان، با دستور وی منطقه آبخازیا (خاک روسیه) و اوستینای جنوبی، مورد حمله نظامی قرار گرفتند که به کشته شدن صدها نفر انجامید. سر انجام ارتش روسیه به حمایت از این مناطق، ارتش گرجستان را تا دروازه های تفلیس به عقب راند. پس از چندی، ساکا شویلی، به اتهام قتل و گرفتن رشوه توسط مجلس این کشور خلع و به هلند گریخت. شویلی سپس با پاسپورت آمریکایی وارد اوکراین شد و مدتی در این کشور، شهردار شهر ساحلی "ادسا" شد و فعالیت های خود را برای سازماندهی نئوفاشیست ها و باندرا های اوکراین آغاز کرد. "استپان باندرا" رهبر نازی های اوکراین در جنگ دوم جهانی و اشغال اوکراین توسط ارتش هیتلری بود.

ساکاشویلی سرانجام بار دیگر  - سال گذشته - برای راه اندازی بلوا و آشوب به گرجستان بازگشت که به دلیل اتهام های گذشته مدتی نیز زندانی شد.

 

https://ria.ru/20230312/front-1857399441.html

 

https://ria.ru/20230310/abkhaziya-1857153754.html

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 874  - 24 اسفند1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت