راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

میوه تلخ آشتی

ایران و عربستان

نصیب اسرائیل شد

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

دیپلماسی ایران و عربستان پس از شش سال برقرار شد. چین میانجیگر پنهان این برقراری مناسبات بود و نشان داد که نقش مهمی در منطقه خاورمیانه برعهده گرفته است.

قرار است سفارت ها و نمایندگی های دیپلماتیک دو کشور حداکثر ظرف دو ماه بازگشایی شود. ایران از جمهوری عراق و سلطان نشین عمان و همچنین از جمهوری چین به دلیل میزبانی و حمایت از مذاکرات در آن کشورتشکر کرد. در واقع این پکن بود که به طور مخفیانه میانجیگری را انجام داد و موفق شد، روابط دو کشور را به حال عادی باز گرداند. 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایرانی از روز دوشنبه برای مذاکرات فشرده با همتای سعودی خود با هدف حل نهایی اختلافات تهران و ریاض به چین سفر کرده بود. چین با این اقدام خود آمریکا و اسرائیل را غافلگیر کرد. وزیر خارجه ایران در توئیتر اطمینان داد که روابط عادی تهران و ریاض فرصت های بزرگی را برای دو کشور، منطقه و جهان اسلام فراهم می کند.

این دو قدرت خاورمیانه در سال 2016 و در پی موجی از حوادث در بحبوحه رقابت مذهبی بین سنی ها و شیعیان، روابط خود را قطع کردند. اعدام یک روحانی مشهور شیعه سعودی به نام "نمر النمر" در ریاض منجر به قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد  .

آشتی غیرمنتظره دو کشور با توجه به اهمیت مناقشه آنها، از برنامه هسته ای  تا تولید موشک های  بالستیک در ایران، که منبع نگرانی عربستان سعودی است، یک نقطه عطف تعیین کننده است.

هر دو کشور در جنگ یمن درگیر هستند. ریاض و تهران در چند جبهه در منطقه درگیر بازی های نفوذ خود هستند، از جمله  لبنان، سوریه، عراق... حال باید منتظر بود و دید که ایران و عربستان چه سیاست مشترکی را در این کشورها اتخاذ خواهند کرد.

 ایران به برتری منطقه ای دست یافته است. عربستان قصد دارد از طریق سازماندهی مجدد روابط دیپلماتیک با ایران با این برتری کنار بیاید.

رهبر حزب الله لبنان، حسن نصرالله شیعه، «بازگشت روابط» دو کشور را به نفع مردم منطقه دانست و از آن استقبال کرد.

توافق عربستان و ایران احتمالاً میوه تلخی برای اسرائیل دارد که درگیر استراتژی منزوی کردن تهران و عادی‌سازی روابط با ریاض بود.

. L’Arabie saoudite et l’Iran se rabibochent | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 874  - 24 اسفند1401

                                اشتراک گذاری:

بازگشت