راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سفر پیاپیرهبران چین به روسیه!
یونگه ولت آلمان
ترجمه عسگر داوودی

 

دوشنبه 13 ماه مارچ هیئت نظامی چین به رهبری وزیر دفاع «ژنرال لی شانگفو» که توسط کنگره ملی خلق در 12 مارچ انتخاب شده است، از آکادمی نظامی ستاد کل روسیه در مسکو بازدید کرد. این همان آکادمی است که افسران ارتش آزادیبخش خلق چین در آنجا اموزش دیده بودند و تعداد انها اکنون به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این بازدید در مجموع چهار روز، ادامه یافت.
«ژنرال لی شانگفو»، وزیر دفاع چین روز یکشنبه در کرملین مورد استقبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار گرفت و سپس طی برنامه ای در تلویزیون مسکو حاضر شد. او در این برنامه تلویزیونی از جمله گفت: «مقامات نظامی دو کشور دوست به طور فعال با یکدیگر همکاری دارند و به طور منظم اطلاعات نظامی و فنی مورد نیاز بین دو کشور مبادله می شود و تمرینات مشترک نظامی در مناطق مختلف برگزار می شود: در شرق دور، در اروپا، در دریا، در زمین و هوا. در سال گذشته، چین و روسیه مانورهای دریایی مشترک، گشت های دریایی و هوایی در غرب اقیانوس ارام و رزمایش وستوک 2022 در روسیه انجام دادند. اخیرا همکاری در حوزه های نظامی و فنی بسیار خوب توسعه یافته است. این به امنیت جهانی و منطقه ای کمک می کند.»
وزیر دفاع چین تاکید کرد که روابط متقابل «در حال حاضر وارد دوران جدیدی شده است» و افزود: « روابط فعلی دو کشور بسیار قوی است و این ارتباطات از اتحادهای نظامی- سیاسی دوران جنگ سرد به مراتب بیشتر و پایدارتر است.» به گفته وزیر دفاع چین، جمهوری خلق چین در 13 سال گذشته مهمترین شریک تجاری روسیه بوده است. چین و روسیه از مسئولیتی تاریخی که کشورهای ما بر عهده دارند، اگاه هستند. بویژه با توجه به اینکه ما در حال حاضر بزرگترین تغییرات 13 سال گذشته را تجربه می کنیم. رهبری سیاسی هر دو کشور شانه به شانه هم در تلاش اند تا رفاه خلق های هر دو کشور ارتقاء یابد. وزیر دفاع چین به بهبود بسیار آهسته اقتصاد جهانی در مقطع فعلی و نیاز به روابط صلح آمیز جهانی اشاره کرد.
وزیر دفاع چین مهندس هوافضاست و سالها ریاست مهمترین تاسیسات پرتاب ماهواره چینی را بر عهده داشته است. او از سال 2017 مسئول تجهیز ارتش در «کمیسیون نظامی حزب کمونیست چین» بوده است. در سال 2018، دولت ترامپ او را به دلیل خرید جت های جنگنده Su-35 و سیستم های موشکی زمین به هوا S-400 از روسیه تحریم کرد. پس از سرنگون کردن یک بالون چینی توسط نیروی هوایی امریکا در ماه فوریه گذشته، ارتباط نظامی دو کشور عملا متوقف شد.
رسانه های خارجی سفر «ژنرال لی» به روسیه را به جنگ جاری در اوکراین مرتبط کرده و در مورد حمایت چین از روسیه گمانه زنی می کنند. موردی که هر دو کشور آنرا رد کردند. سفر وزیر دفاع چین سومین سفر یک مقام عالیرتبه چین در سال 2023 بود. در 22 فوریه، پوتین با «وانگ یی»، مقام ارشد سیاست خارجی جمهوری خلق چین دیدار کرد. از 20 تا 22 مارس، جلسه ای با رئیس جمهور «شی جین پینگ» برگزار شد.
همزمان با آغاز سفر وزیر دفاع چین به مسکو، ناوشکن موشکی امریکایی «میلیوس» از تنگه تایوان عبور کرد. این ناوشکن امریکائی را ارتش ازادیبخش خلق چین، تا خروج از آبهای تایوان اسکورت کرد.
https://www.jungewelt.de/artikel/449023.china-russland-enger-als-im-kalten-krieg.html



تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 878  -  13 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت