راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

21 سال

حکومت اردوغان

پایان می یابد؟

اومانیته- ترجمه پویا

 

 

پس از بیست و یک سال، قرار است اردوغان و حزب عدالت و توسعه، در رای گیری 14 ماه مه بار دیگر بخت خود را برای حفظ کرسی ریاست جمهوری آزمایش کنند.

مؤسسه روابط بین‌الملل و استراتژیک (Iris) برای تحلیل این انتخابات یک میز گرد هیجان انگیز ترتیب داد. آنچه را می خوانید برگرفته شده از این میزگرد است:

 

نشانه های تمایل به تغییر در جامعه ترکیه چند برابر شده است. این روند از جنبش اعتراضی سال 2013 معروف به جنبش میدان آغاز شد. رهبر حزب مترقی HDP صلاح‌الدین دمیرتاش (که در این کشور از سال 2016 در زندان است) برای اولین بار اردوغان را از اکثریت مطلق در پارلمان در سال 2015 محروم کرد.

حکومت اردوغان تاکنون با روشی اقتدارگرایانه ادامه یافته است و با تغییر قانون اساسی به سود یک نظام "ریاست جمهوری" این اقتدار را محکم تر کرد. کودتای نافرجام 2016 به اردوغان اجازه  تصفیه های سیاسی گسترده را داد، اما همه این تلاش ها، با آغاز بحران اقتصادی که به بحران  اجتماعی نیز انجامید نقش بر آب شد.

تورم نزدیک به 100 در صد است و نتایج سیاسی زلزله ویرانگر سال گذشته نیز روی دست اردوغان مانده است.

مخالفان اردوغان ائتلافی حول حزب بزرگ چپ میانه تشکیل داده و یکی از اعضای وابسته PES، (حزب جمهوری خواه خلق) را به میدان انتخابات فرستاده اند. "کمال قلیچداراوغلو"، رئیس این حزب است که نماینده شش حزب ائتلافی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

"قلیچداراوغلو" شانس واقعی برای تبدیل شدن به رئیس جمهور بعدی ترکیه را دارد. همه چیز به پویایی سیاسی سه هفته آینده بستگی دارد. احتمال شکست اردوغان امیدها را افزایش داده است. چه تغییرات مشخصی را باید انتظار داشت؟

ائتلاف جدید بسیار ناهمگون (با سلطه چپ میانه، اما با یک تشکیلات راست ملی و احتمالا چندین نخست وزیر سابق یا وزیران سابق اردوغان) در مورد مسائل عمده ای مانند مسئله کردها اختلاف نظر دارند. این ائتلاف در صورت پیروزی باید خود را آماده طرح مسئله کردها در پارلمان ترکیه کند.  سرمایه اصلی حزب جمهوریخواه آن است که ائتلاف کنونی به رهبران آن  نیاز دارد.

بازگشت به نظام پارلمانی نیز از اولین چالش های رئیس جمهور جانشین اردوغان خواهد بود. همچنان که یافتن راه حلی برای بحران اقتصادی و نجات پولی ترکیه از سقوط.

شکست اردوغان در انتخابات پیش رو، یعنی آغاز تجدید نظردر سیاست های خارجی (روابط با یونان، قبرس، ارمنستان، آذربایجان، ناتو، روسیه، سوریه، آفریقا و غیره) همزمان با فشارهای سیاسی اقتصادی احتمالی غرب و اتحادیه اروپا بر ترکیه برای بازگشت از راهی که اردوغان رفته است!

Vers une défaite d’Erdogan ? Un espoir et des questions | L'Humanité (humanite.fr

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 878  -  13 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت