راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اعلام لغو قرار داد استعماری

تقسیم ایران میان انگلستان و روسیه تزاری

 

  

در اوت 1907 میلادی مطابق 1286 خورشیدی لایحه قرارداد تقسیم ایران به دو حوزه نفوذ انگلیس و روسیه تزاری به مجلس وقت ایران برده شد ارائه گردید. مجلس ایران آن لایحه را تصویب نکرد اما دولت وقت آن را بدون تصویب مجلس به اجرا گذاشت و ایران تبدیل شد به مستعمره انگلستان و روسیه تزاری.

ده سال بعد و بدنبال انقلاب اکتبر، لنین  در 25 آذر 1296 خورشیدی ( 1917 میلادی) طی اعلامیه تاریخی که در جمهوری اسلامی درباره آن سکوت می کنند و رسانه های کشور نیز درباره آن مهر سکوت بر لب زده اند تا مبادا از روسیه ستیزی کاسته شود از طرف حکومت شوروی، خطاب به مسلمانان روسیه و شرق و ایران،  قرارداد تقسیم ایران به دو حوزه نفوذ را لغو کرد.

آن اعلامیه تاثیر مثبت زیادی روی مردم و روشنفکران ایران گذاشت و اشعاری میهنی نیز از سوی شاعران وقت ایران سروده شد. از جمله توسط ملک الشعرای بهار و عارف قزوینی که لنین رادر اشعار خود ستودند. بعدها، نیما یوشیج نیز به آنها پیوست و اشعاری در ستایش انقلاب اکتبر سرود.

این فیلم، قرائت پیام لغو قرار داد تقسیم استعماری ایران توسط لنین است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 879  -  20 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت