راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا، ژاپن را

سوار ارابه جنگی

خود کرد!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

ژاپن، در قانون اساسی پس از جنگ دوم جهانی خود بازنگری کرد و بودجه نظامی خود را ظرف پنج سال دو برابر کرد و این سرآغاز نظامی شدن دوباره این کشور است. تغییری که در جهت استراتژی هژمونیک آمریکا در منطقه بوجود آمد و فصل تازه ای از سیاست تقابل های نطامی در منطقه را متوجه ژاپن کرد.

بیش از 8 هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ژاپن ، جنگ در اوکراین به تغییر دکترین دفاعی ژاپن سرعت بخشید. طبق قانون اساسی ژاپن قبل از تغییر آن، هر گونه افزایش بودجه نظامی ممنوع بود اما حالا نخست وزیر می گوید که دولت طی پنج سال آینده 297 میلیارد یورو به هزینه های نظامی برای مقابله با "چالش استراتژیک بی سابقه" در مقابله با چین اختصاص خواهد داد. به این ترتیب ژاپن دارای سومین بودجه نظامی بزرگ جهان می شود و هفتاد سال پس از شکست در جنگ دوم، به دوران جنگ دوم جهانی باز می گردد.

تفسیر قانون اساسی به نیروهای نظامی ژاپنی اجازه می دهد تا در خارج از این کشور وارد عملیات نظامی شود. این تغییر رویکرد بحث های مهمی را همراه تظاهرات مخالفان را در جامعه  به دنبال داشت. به گفته پروفسور "هاروکو تایا کوک" و پرفسور "تئودور اف" نویسندگان کتاب "ژاپن در جنگ، 1931-1945"، کشوری که بمباران دوگانه اتمی هیروشیما و ناکازاکی را تجربه کرده و از متجاوز به قربانی تبدیل شده بود، بار دیگر خیال توسعه طلبی در آسیا و احیای دوران استثماری به سرش زده است.

افزایش بودجه نظامی ژاپن به 2 درصد تولید ناخالص داخلی پاسخی به خواسته های مکرر ایالات متحده از ژاپن از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. ایالات متحده به ژاپن اطمینان داد که برای ادامه "حفاظت" از کشور، توکیو باید هزینه بیشتری را قبول کند. در پایان جنگ دوم جهانی و شکست میلیتاریست های ژاپن، امریکا پایگاه های نظامی خود را که مورد اعتراض مردم در" اوکیناو "است به منظورحفاظت دفاعی در منطقه مستقر کرد. تقویت  حضور آمریکا در ژاپن در واقع مانع از دسترسی پکن به اقیانوس آرام در صورت متشنج شدن اوضاع خواهد شد. نظامی‌سازی مجدد ژاپن در نهایت به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد تا نظارت بر چین را به ژاپن محول کنند. علاوه بر تداوم هژمونی ایالات متحده، این ماجرا امکان بهره برداری از مجتمع صنعتی- نظامی آمریکا را نیز فراهم می کند، که زمانی توسط آیزنهاور محکوم شده بود. توکیو بزودی می تواند 400 موشک کروز "تاماهاوک "را به امریکا  سفارش بدهد. بنابراین ژاپن در خط مقدم سیستم نظامی ایالات متحده علیه چین و کره شمالی قرار می گیرد. توکیو اکنون "پیونگ یانگ " را حتی تهدیدی جدی تر و قریب الوقوع" تر نسبت به گذشته می داند. به حدی که کره جنوبی و ژاپن در ماه‌های اخیر نزدیکی چشمگیری داشته‌اند و در پایان فوریه 2023 یک رزمایش دفاع موشکی سه جانبه "امریکا .ژاپن .کره جنوبی " در آب‌های بین‌المللی دریای شرقی (یا دریای چین شرقی) انجام دادند.  رئیس ستاد مشترک ارتش  ژاپن مدعی است که «این همکاری سه جانبه بازتابی از ارزش های مشترک و سه کشور برای مبارزه با کسانی است که ثبات منطقه را به چالش می کشند». امریکا و ژاپن برای سرعت بخشید به اتحاد نظامی اختلافات تاریخی خود را فراموش کردند . "یون سوک یول"، رئیس جمهور کره جنوبی میگوید: «امروز، ژاپن متحول شده است. ژاپن از یک متجاوز نظامی‌گرای گذشته، به شریکی برای امریکا تبدیل شده که مشترکا از ارزش‌های جهانی دفاع می کنند."

برای قرار دادن کره جنوبی در کنار ژاپن و امریکا، هر دو کشور طرح مشترک پرداخت غرامت به قربانیان اردوگاه کار اجباری در دوران سلطه ژاپن بر کره را اعلام کردند. اکنون علاوه بر چین و کره شمالی، که ژاپن آنها را دشمنان قدیمی خود میداند، روسیه نیز با 8 هزار کیلومتر فاصله دشمن اعلام شده است. پس ازجنگ اوکراین، مسکو مذاکرات درباره سرنوشت جزایر" کوریل " را بدلیل همین روند دشمنی ژاپن با روسیه متوقف کرد. این جزایر از پایان جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن در تصرف روسیه قرار دارد. شکستی که ارتش سرخ اتحاد شوروی در کنار ارتش رهائیبخش چین نقش تعیین کننده ای را در آن داشت. مقامات روسیه در پی تحریم های توکیو علیه مسکو میز مذاکره بر سر این جزایر را ترک کردند. ژاپن که بلافاصله پس از آغاز جنگ اوکراین، با پهپادهای نظارتی، جلیقه های ضد گلوله و تجهیزات پزشکی برای ارتش اوکراین فرستاده بود، بهانه این اقدام خود را خطر روسیه در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و همچنین نزدیکی استراتژیک به چین اعلام کرد. در اوایل ماه مارس 2022، زمانی که ژاپن مجموعه جدیدی از تحریم ها را علیه مسکو اعلام  کرد، روسیه یک موشک کروز از نوع "کالیپر" با بعنوان هشدار از یک زیردریایی روسی در دریای ژاپن شلیک کرد. موشک های کالیپر در جنگ اوکراین مورد استفاده روسیه است. در حالی که گسترش ناتو در مرزهای روسیه توسط روسیه به عنوان تهدید امنیت روسیه اعلام شده، ژاپن با پذیرفتن "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو در ماه ژانویه روابط خود را با مسکو تیره تر کرد .

"ژاپن" همچنین در اجلاس اتحادیه چهار انگلستان، ایالات متحده، هند و استرالیا شرکت کرد. اجلاسی که هدف آن مهار نفوذ چین اعلام شده است. تبدیل این اتحاد به "مینی ناتو" روز به روز بیشتر آشکار می شود، هر چند که برخی از اعضای این اتحاد، از جمله هند دارای اتفاق نظر با یکدیگر نیستند. فعلا هدف این اتحادیه تشکیل یک بلوک اقتصادی برای خنثی کردن جاده های ابریشم جدید است  و حداقل 47 میلیارد یورو برای طرح های زیربنایی آن در نظر گرفته شده است، اما چین آن را یک اتحاد نظامی رو به گسترش علیه خود میداند.

. Japon, de la colombe au faucon | L'Humanité (humanite.fr)

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 879  -  20 اردیبهشت 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت