راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برای آگاهی از توطئه
یورش به حزب توده ایران

شبکه انگلیسی "بدامن"

چه شبکه ای بود

و چه وظیفه ای داشت؟

 

بارها از ما پرسیده اند که شبکه "بدامن" که در مطالب مربوط به کودتای 28 مرداد به آن اشاره می کنید، چه شبکه ای بوده، چه کسانی عضو آن بودند و وظیفه اش چه بوده است؟
پاسخ ما اینگونه است:
"بدامن" یک اسم رمز است به معنای "نابود (نابود) باد حزب توده" که لاتین آن چنین است (TP Bedamn).
این شبکه در زمان نخست وزیری دکتر مصدق با هدایت سازمان جاسوسی انگلستان با هدف جنگ روانی با حزب توده ایران و فراهم ساختن زمینه کودتای 28 مرداد تشکیل شد. البته، بعدها مشخص شد که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا بنام "سی آی ای" نیز در این شبکه فعال بوده اما هدایت اصلی و بنیانگذاری آن با سازمان جاسوسی انگلستان بوده است. نقش امریکا در این شبکه، عمدتا تامین بودجه فعالیت آن بوده است. رهبری این سازمان برعهده یکی از معروف ترین جاسوس های انگلستان که سابقه طولانی در ایران داشت و در دربار محمد رضا شاه نیز رفت و آمد داشت و در زمان رضا شاه نیز با او درارتباط قرار داشته بود. نام این فرد "شاپور ریپوتر" بود. او انگلیسی بود اما با نام شاپور و بعنوان روزنامه نگار در ایران فعالیت می کرد. او توانست شبکه بدامن را بعنوان یک تیم عملیات جنگ روانی علیه حزب توده ایران در ایران راه اندازی کند. دو فرد انگلیسی دیگر نیز با او همکاری داشتند بنامهای دکتر«زنر» و زنی بنام « لمیتون». این دو به ظاهر با شرکت نفت ایران و انگلیس همکاری داشتند اما ماموریت هائی که سازمان مخفی اطلاعات بریتانیا به آنها محول می کرد را انجام میدادند. از سوی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا نیز فردی بنام «ریچارد گاتم» با شبکه بدامن در ارتباط بود. علاوه بر جعل مدارک سیاسی، عملیات بدامن بر دو محور متمرکز بود:

 1-

عملیات نفوذی – سیاسی
2- عملیات تبلیغی – فرهنگی.
در بخش عملیات تبلیغی - فرهنگی گروهی از نویسندگان و روزنامه نگاران و روشنفکران که در روزنامه ها و مجلات آن دوران فعال بودند در ارتباط با شبکه بدامن قرار گرفتند. از مهم‌ترین اعضای شبکه مطبوعاتی و روشنفکری بدامن می توان از نصرت الله معینیان (که بعدها مدتی رئیس رادیو ایران و بعدها وزیر اطلاعات و سپس رئیس دفتر مخصوص محمد رضا شاه شد، دکتر مظفر بقائی کرمانی بنیانگذار و رهبر حزب زحمتکشان، علی جواهر کلام که پس از کودتا سالها در رادیو ایران برنامه های روزانه سخنرانی داشت و ...) نام برد. پدر نصرت‌الله معینیان بنام محمود معینیان از اعضای اداره اطلاعات سفارت انگلیس در ایران بود.
به موازات فعالیت شبکه بدامن، یک شبکه عملیاتی سازمان جاسوسی انگلستان نیز در آن دوران فعال بود که رهبری آن با برادران "رشیدیان" بود. آنها از طرف انگلستان با خواهر شاه "اشرف" در ارتباط بودند و پیام ویژه انگلستان برای محمد رضا را که در آن وعده کودتای قریب الوقوع و نجات سلطنت او بود را آنها در سوئیس به اشرف دادند و سپس اشرف را که زیر فشار دکتر مصدق برای خروج خواهران شاه و بویژه اشرف عملا از ایران اخراج شده بود، به ایران فرستادند. اشرف مخفیانه وارد ایران شد و برادرش با ترس و لرز حاضر به ملاقات با او شد و پیام را دریافت کرد. او بیم داشت مصدق از بازگشت اشرف به ایران مطلع شده و دست به افشاگری بزند که چنین نیز شد و مصدق نسبت به بازگشت اشرف به ایران به شاه اعتراض کرد و در نتیجه اشرف بار دیگر به خارج بازگشت. برادران رشیدیان پس از کودتا در لیست دربار شاه، نماینده مجلس شدند و موسس چندین شرکت تجاری .

بخشی از فعالیت شبکه بدامن تولید جعلیات علیه حزب توده ایران، تحریک روحانیون و تبلیغ کودتای کمونیستی از طرف حزب توده ایران بود.
یکی از ماهرانه‌ترین و معروف‌ترین جعلیات شاپور ریپورتر در شبکه بدامن خاطرات جعلی ابوالقاسم لاهوتی بود. کتاب فوق توسط شاپور تقریر و توسط علی جواهر کلام تحریر شد و دو صفحه اول آن به خط عباس شاهنده مدیر و موسسه روزنامه "فرمان" نوشته شد. پس از کودتا این کتاب بصورت کامل در چاپخانه فرمانداری نظامی تهران به چاپ رسید. از سرنوشت عباس شاهنده که در زمان خود جنجالی ترین روزنامه نگار طرفدار سلطنت شاه و مخالف مصدق بود، حتی در ویکی پدیا هم رد پائی یافت نمی شود. چوبی که او باید پس از انقلاب 57 می خورد، نصیب علی اصغر امیرانی سردبیر و صاحب امتیاز مجله خواندنی ها شد که فعالیت ها و سوابق شاهنده را نداشت و روزنامه نگار برجسته ای هم بود. او را دوبار پس از انقلاب بازداشت کردند و بار دوم در سال 60 اعدام شد.
دو فرد با نام های رمز "نرن" و "سیلی" در شبکه بدامن فعال اصلی بودند که گویا نام آنها هنوز فاش نشده است. این را یک محقق روس بنام "مارک گازایوروسکی" نوشته است. بودجه سالانه‌ای شبکه بدامن معادل یک میلیون دلار ( در دهه 1330) بود.
در بخش تبلیغات و جنگ روانی «بدامن»، مقالات و کاریکاتورهای ضد کمونیستی تهیه و در اختیار مطبوعات ایران قرار می گرفت. پخش کتاب و نشریاتی علیه اتحاد شوروی و حزب توده ایران و شایعه پراکنی از جمله فعالیت های شبکه بدامن بود.
بصورت همزمان، اوباش و لات های معروف و شناخته شده آن زمان نیز سازماندهی شدند که معروف ترین آنها شعبان جعفری بود که پس از کودتا دربار شاه بودجه تاسیس یک زورخانه بزرگ را به او داد و در مراسم سالگرد تولد محمد رضا (4 آبان) که در استادیوم امجدیه (شیرودی کنونی) با حضور خود محمد رضا شاه برپا می شد، گروه ورزشکاران باستانی کار ایران به رهبری شعبان جعفری در وسط چمن یک نمایش ورزشی اجرا می کرد.
یورش به همایش ها و دفاتر حزب توده ایران و نشریان وابسته به حزب بر عهده این گروه اوباش بود.
دو حزب نیز (علاوه بر حزب زحمتکشان مظفر بقائی) در آن دوران با هدف مقابله عملیاتی با حزب توده ایران تشکیل شد بنامهای "سومکا" و "پان ایرانیسم". شبکه اوباش تهران و برخی شهرهای ایران مانند رشت در گیلان پیاده نظام این دو حزب بودند. از معروف ترین افراد شبکه اوباش در گیلان "اسماعیل کیجا" نام داشت که پس از کودتای 28 مرداد چند خط مینی بوس و کرایه های سواری نصیب او شد. او نیز پس از انقلاب 57 دستگیر و اعدام شد.
علاوه برنام های یاد شده در این مطلب و اطلاعاتی که نوشته شد، شاید دیگرانی اطلاعاتی بیافزایند و نام های دیگری را به خاطر داشته باشند. هدف ما، پاسخ به سئوالی بود که در باره ماهیت و ماموریت شبکه بدامن از ما کرده بودند.
در سالهای اولیه پس از انقلاب 57 فعالیت های سازمان یافته ای با همان اهدافی که شبکه بدامن داشت در جمهوری اسلامی علیه حزب توده ایران شکل گرفت و فعال شد. یورش به حزب توده ایران و قتل عام رهبران آن، خدمت به همان اهدافی بود که انگلستان و امریکا برای دستیابی به آن شبکه بدامن را ترتیب داده بودند. شک نیست که در آینده اسنادی فاش خواهد شد که نشان دهد چه کسانی را انگلستان در جمهوری اسلامی برای مقابله با حزب توده ایران به خدمت گرفت و شبکه های جاسوسی انگلستان و امریکا چه نقشی در یورش به حزب و قتل عام رهبران این حزب داشتند.
عکس ها: آنکه رئیس دفتر شاه شد خواه نا خواه همان است که لباس ویژه تشریفات درباری را پوشیده است یعنی معینیان. آن که ریش دارد علی جواهر کلام است، عکس گروهی برادران رشیدیان اند که شاپور ریپورتر هم وسط آنهاست. مظفر بقائی هم که اظهر من الشمس است. نام همه آنها درگروه بدامن در متن مقاله موجود است

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  3 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت