راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

زوگانف:

برای پیروزی دراوکراین

از تجربه جنگ دوم باید آموخت

روزنامه پراودا- آزاده اسفندیاری

 

  

 رهبر حزب کمونیست روسیه، گنادی زوگانف و رئیس فراکسیون این حزب، در مجلس دومای روسیه، روز 16 ماه مه در جلسه عمومی این مجلس، در ارتباط با اوضاع اجتماعی روسیه و وضعیت جنگ ترکیبی ناتو علیه این کشور، تحلیلی بدین شرح ارائه داد:

 

 همکاران گرامی!

رئیس جمهور پوتین، در رژه روز پیروزی بر فاشیسم هیتلری، تاکید کرد که یک جنگ واقعی علیه ما اعلام شده است.

 از نظر ما ارزیابی رئیس جمهور درست و قابل قبول می باشد. هر چند یک روز بعد، پسکوف، دبیر مطبوعاتی وی گفت که ما جنگ نمی کنیم، بلکه این یک عملیات ویژه است. بالاخره جنگ نابودی شهرها و زیرساخت های دشمن را هدف قرار می دهد، من معتقدم که او عمیقا در اشتباه است.

باید بخاطر داشت که در جنگ جهانی دوم، تنها سه لشکر آلمان نازی، پاریس را بدون شلیک گلوله اشغال کردند. هر سه لشگر آلمانی که پاریس را گرفتند، بعداً به جبهه های استالینگراد اعزام شدند که در نزدیکی این شهر، یا کشته شده و یا به اسارت درآمدند. سپس فرانسوی ها به شاهکار بزرگ ارتش اتحاد شوروی و مردم ما ادای احترام کردند. به همین مناسبت 156 نام مرتبط با استالینگراد در این کشور وجود دارد.
حال در نظر بگیرید که امروزه، همه غرب در یک جبهه مشترک، علیه ما نه فقط با یک جنگ محدود، بلکه یک جنگ ترکیبی همه جانبه راه انداخته است.

گستره این جنگ در چهار جبهه کلیدی عمل می کند. اول از همه، شعله های آتش این جنگ، دامن سرزمین اوکراین را گرفته است. من با گفته لئونید اسلوتسکی، (رئیس کمیته بین الملل مجلس دوما) موافقم که گفت: اوکراین توسط تروریست ها و نازی ها اسیر شد، از آن به عنوان یک سکوی پرش استفاده می شود، خود گرفتار گردید و ما باید هر آنچه در توان داریم به کار بگیریم تا مردم برادر اوکراین را آزاد کنیم.

در باره جنگ مالی و اقتصادی، ما در مقابل آن ایستادگی کردیم. اما ضربه بسیار قوی بود و هنوز همچنان تاثیر منفی خود را بر روی وضعیت اجتماعی ما دارد. یاد آوری این نکته کافی است که فقر شهروندان ما طی هشت سال گذشته بیشتر شده است.

در جنگ اطلاعاتی- تبلیغاتی ما کاملاً شکست می‌خوریم. قابل توجه است که حتی در زمان تبلیغات انتخاباتی گذشته، به نمایندگان ما فرصت گزارش به رای دهندگان خود ندادند. پخش کار تبلیغی این نمایندگان در تلویزیون دولتی آنقدر محدود و قطع وصل می شد که حیرت آور بود!

واقعیت دیگر اینکه ما با یک جنگ تروریستی نیز در گیر هستیم. این نوع جنگ، قوانین خاص خود را دارد و حملات تروریستی که در حال حاضر، روزانه در مناطق مختلف کشور ما انجام می شود، حاکی از جدی بودن این موضوع است. من به تازگی با فرماندار منطقه «بلگورود» ملاقات کردم. در آنجا هر روز، هفت بخش آن منطقه گلوله باران می شود و یا انفجار هایی صورت می‌ گیرد و ما پاسخ درخوری را نسبت به آنها مشاهده نمی کنیم. هر چند ما به خوبی می دانیم که چگونه باید با تروریسم مبارزه کنیم.
اگر چه دانشمند علوم سیاسی «نیکونوف»، هر بار در پخش تلویزیونی، با گفتن این جمله برنامه خود را به پایان می رساند: «راه و آرزوهای ما عادلانه است و پیروزی از آن ما خواهد بود»! اما پیروزی در جنگ بزرگ میهنی تنها پس از آن میسر گردید که ما ساختار اقتصادی اتحاد شوروی را بازسازی کردیم، صنعت قدرتمندی ایجاد کردیم، رشته‌های مختلف علم را وسعت بخشیدیم و برای آموزش فرماندهان میهن پرست همه امکانات را به خدمت گرفتیم.

بخاطر بیاورید که بیش از نیمی از پرسنل ارتش پیروزمند 11 میلیونی اتحاد جماهیر شوروی، در جنگ علیه آلمان نازی، کمونیست و از اعضای کومسومول (جوانان کمونیست) بودند. از هر ده فرماندهی که به برلین یورش برده و آنجا را فتح کردند، هفت نفر آنها از معلمان و مدیران مدارس و آموزشگاه‌های شوروی بودند. به همین مناسبت، امروز «حزب قدرت»(روسیه واحد)، موظف است همه گذشته ها را به خاطر بیاورد و از شوروی ستیزی و تهمت زدن به گذشته کشور ما که در این سخت ترین روز ها و شرایط کشور روی آنتن می رود چشم پوشی بکند!

اخیراً از یکی از دوستانم که در یکی از بهترین دانشگاه های کشور سخنرانی می کند پرسیدم: واکنش دانشجویان به سخنرانی «پریگوژین» (فرمانده نیروهای نظامی واگنر، که از عدم هکاری نیروهای ارتشی گله کرده بود) چگونه بود؟ او پاسخ داد: به معنای واقعی کلمه همه آن را در وب، نگاه می‌ کردند. پرسیدم: آیا دانشجویان تلویزیون روسیه را تماشا نمی کنند؟ پاسخ این بود: هیچکس.

ما باید به وضوح نسل جوان را درک کنیم و از آن‌ها مراقبت کنیم! طی سال‌های گذشته، مقامات مسئول، از طریق اطلاع رسانی و کار با جوانان نتوانسته اند به درستی نحوه و ضرورت عملیات نظامی علیه نئوفاشیسم را به آنان منتقل کنند و بطور واقعی نسل جوان را متقاعد سازند که هر شهروند موظف است از میهن خود دفاع کند.

داشتن پتانسیل، جهت برنده شدن در جنگ امر بسیار اساسی است. ما در حزب و همچنین در جناح پارلمانی خود، توجه ویژه ای به پرورش جوانان داریم. در آستانه روز نهم ماه مه، روز پیروزی، ما برنامه‌های متنوع و قابل توجهی را برگزار کردیم که روحیه نسل جوان ما را بسیار تحت تأثیر قرار داد.

من در آستانه رژه پیروزی نهم ماه مه، نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور نوشتم. همچنین این نامه برای 31 عضو شورای امنیت کشور ارسال شد. این درخواستی از طرف نیروهای میهن پرست روسیه بود: اطراف مقبره لنین را حصار نکشید و این مکان افتخار آمیز و تاریخی- میهنی را در این روز پر شکوه از چشم مردم پنهان نکنید! شما خودتان در هنگام رژه روی سکوی سوم نشسته اید. و نیمی از میدان سرخ را به دلیل موانع ایجاد شده نمی توانید ببینید. شما نمی‌توانید مشاهده کنید که وزیر دفاع چگونه گزارش ارائه می دهد و رئیس جمهور چگونه آن را می پذیرد. این وضعیت کاملا غیر طبیعی است! این حصار، ما را از دوران پر افتخار اتحاد شوروی، از پیروزمندان قهرمان دور می سازد و شکاف جامعه را بیشتر می کند!
در هر صورت ما باید برای اتحاد مردم و کشور، از همه امکانات و ابتکارات به نحو مطلوب بهره بگیریم.

در سخنان رئیس جمهور به ویژه تأکید شد: به خاطر روسیه، به خاطر پیروزی، باید ندای جمعی سر داد و همه نیروها را بسیج کرد! ما کاملا از این فراخوان حمایت می کنیم.

من تا به حال 40 بار در رژه های سالروز 9 مه شرکت کرده ام. رژه سال 2005 به مناسبت شصتمین سالگرد پیروزی با حضور 57 نفر از سران کشورها از جمله اعضای ناتو برگزار شد.

رژه سال 2015، در هفتادمین سالگرد پیروزی، با شرکت 700 سرباز مسلح ارتش های خارجی از 10 کشور جهان برگزار شد. اما هیچ یک از اعضای ناتو در این سال شرکت نداشتند.

سرانجام اینکه، امسال هشت رهبر از کشورهای مستقل مشترک المنافع در 9 مه وارد رژه پیروزی شدند. ما باید از رئیس جمهور پوتین، قدردانی کنیم که هر کاری برای ایجاد روابط قابل اعتماد در راستای خطوط همکاری شانگهای و بریکس انجام داده و می‌دهد و حمایت کشورهای آسیایی و آفریقایی، تمدن ها و قدرت های کلیدی جهان را برای روسیه فراهم می کند.

اکنون یک رویداد بسیار مهم در حال وقوع است، یعنی نشست مشترک ما با کشورهای آمریکای لاتین. دیروز کلیه رهبران آن کشور ها، از برگزاری این نشست حمایت کردند. معاونان ما «لئونید کلاشنیکف» و «دیمیتری نوویکف» به طور فعال در انجام این جلسات مشارکت دارند. طبیعی است که ما همه امکانات را جهت اطمینان از حمایت گسترده از این رویداد مهم انجام خواهیم داد.

ما برای دستیابی به پیروزی، باید به دوران بزرگ اتحاد شوروی با دستاوردهای عظیم آن و به میل مشترک نیروهای مترقی کل جهان، برای مبارزه با فاشیسم و نئو فاشیسم تکیه کنیم. اخیراً در شهر مینسک، ما یک اجلاسیه ضد فاشیستی در مقیاس وسیع برگزار کردیم که به طور فعال توسط «نویکوف» و سایر رفقای ما سازماندهی شد. این مجمع، نمایندگانی از بیش از 50 کشور را گرد هم آورد. در این جمع نمایندگان چین عملکرد درخشانی داشتند. حتی ضد فاشیست‌های اروپایی از جمله آلمانی‌ها، مجارها، پرتغالی‌ها هم هر آنچه در توان داشتند دریغ نکردند. آمریکای لاتینی ها نیز در این رویداد مشارکت فعال داشتند. ما در پایان کار مجمع، با پیامی همکاری همه نیروها را گوشزد و مورد توجه قرار دادیم. از جمله «روسیه متحد» را که از آن پاسخی دریافت نکردیم. این در حالی بود که همه قاره های جهان از ما حمایت می کردند.

بزودی هیئت بزرگ ما عازم چین، هند و ویتنام خواهد شد. بدون اتحاد با این کشور ها و بدون حمایت آنها، ما بر چالش هایی که با آن‌ها دست به گریبان هستیم نمی‌توانیم به پیروزی دست یابیم! پس بیایید دست در دست هم داده و همکاری کنیم تا هر چه بیشتر رابطه خود را با دیگر کشور ها اعتلا بخشیم!

امروز در اینجا می‌خواهم رویدادهای مهم سال 1943 را به شما یادآوری کنم، یعنی زمانی که پتانسیل عظیم نظامی ما بطور واقعی قدرت خود را نشان داد. پس از گذشت 80 سال وقتی به پنج عملیات بزرگ نظامی نظر می اندازیم که منجر به شکست استراتژیک «ورماخت» شد حیرت می کنیم. چرا که چنین عملیاتی یک پشتوانه تاریخی و اخلاقی برای امروز ما، برای ستاد کل ارتش ما، برای وزیر دفاع، برای همه فرماندهان و نیروهای نظامی است.

بیایید شگفتی پیشرفت در محاصره لنینگراد را به یاد بیاوریم. پس از آنکه توانستیم 10 کیلومتر از قلمرو شهر را فتح کنیم، طی 14 روز شبکه راه آهن ساختیم و شروع به تامین مواد غذایی در شهر کردیم. یا نبرد استالینگراد و  کورسک…

در حال حاضر همه بدون استثناء در کشور ما در معرض خطر هستند. چنانچه ما بخود نیاییم و تکان نخوریم نئو فاشیست ها ما را نابود خواهند کرد.

 زمانی که بچه‌ های بی سر پناه دنباس را به اینجا آوردیم من دچار وحشت شدم چرا که از کلاس دوم در کتاب های درسی آنها نوشته شده بود: روس ها دشمن هستند! از آن زمان تاکنون 13000 کودک را از آنجا به فرزندی پذیرفته ایم. در شرایط کنونی ما اگر در مناطق جدید با نسل جدید و آموزش صحیح نتوانیم کار کنیم، در آن صورت با موجی از تروریسم مواجه خواهیم شد.

من می خواهم به «ستون پنجم» در کشور توجه ویژه ای داشته باشم. افراد و نهاد هایی تلاش دارند تا  خصوصی سازی های جدیدی را به ما تحمیل کنند. «مرکز یلتسین» به فعالیت های خود ادامه می دهد که از فاصله‌ ای دور از آن بوی تعفن ضد سیستم اتحاد شوروی و روس هراسی می آید. تحریکات اطلاعاتی علیه رهبری Khakassia ( مؤسسه صنعتی- کشاورزی تحت مدیریت حزب کمونیست)، که توسط همکار ما Konovalov اداره می شود، ادامه دارد. مزاحمت و کار شکنی از همان ابتدای انتخابات نمایندگی در آن محل آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

من از شبکه «تلویزیونی 24» می خواهم همه شما فیلم «بورتکو» را تماشا کنید. در این فیلم نشان می دهد که جنگ «ناپلئونی» چگونه بود و در پرتو وضعیت امروز، جنگ ما چگونه به نظر می رسد. این فیلم یاد آوری می کند: از زمانی که kutuzof (فرمانده نظامی زمان جنگ ناپلئون با روسیه) به عنوان فرمانده کل نیروهای نظامی روسیه منصوب شد، همه چیز در جبهه های جنگ تغیر کرد و منجر به شکست نیروهای فرانسوی و فرار آنها از خاک روسیه شد.

از همین روی، باید از رئیس جمهور و فرمانده کل قوا بخواهیم تا به آنچه که در جنگ کبیر میهنی و سایر نبردهای تاریخی روسیه، جهت رهایی میهن به ما یاری رساند تکیه کند. در این صورت است که پیروزی از آن ما خواهد بود و برنده خواهیم شد!

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/49-31398-18-maya-2023-goda/zalog-pobedy-v-edinstve

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  3 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت