راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اشاراتی به مناظره

علیزاده و غنی نژاد

  

آقای موسی غنی نژاد، تئوریسین لیبرالیسم اقتصادی در جمهوری اسلامی، در دومین مناظره تلویزیونی خود، با علی علیزاده مسئول و گرداننده برنامه "جدال" مناظره کرد. محور این مناظره لیبرالیسم اقتصادی در جمهوری اسلامی بود.

در پایان این مناظره، که انعکاس قابل توجهی در داخل و خارج از کشور نیز داشت، دهها پیام در بخش پیامهای مناظره در یوتیوب نوشته شد. پیام هائی که اکثرا چنان بی محتوا و آلوده به ادبیات ناپسند بود که بناچار، یکبار دیگر باید به این فاجعه اندیشید که در جمهوری اسلامی چه بر سر فرهنگ  و زبان آمده است. چنان که گریبان روشنفکران و دانشگاهیان و دانشجویان کشور را هم گرفته است. ما برای آنکه مستند قضاوت کرده باشیم شماری از این پیامها که در یکی از گروه های وسیع تلگرامی نوشته شده را در ادامه می آوریم. با ذکر این نکته که تقریبا تمام نویسندگان این پیامها در داخل کشور زندگی می کنند و عضو کانالی تلگرامی با عضویت بیش از 3 هزار نفر هستند و هر شب در باره همه مسائل داخلی و گاه خارجی برای هم پیام می نویسند و باصطلاح بحث سیاسی می کنند!!

- اين بنده خدا غنى نژاد حسابى اومده رو بورس

- اُف بر غنی‌نژاد که حاضر شده با یه لُمپنی مثل علیزاده مناظره کنه

- چون طرف مقابلش ضعیف بود، غنی نژاد بیشتر مطرح شد

- از همون اول هم از طرف دولت انگلیس از بیننده ها عذرخواهی کرد

- ج ا افراد خودی که بتونن دو کلمه منطقی بحث کنن، کم آورده، نخودیها (علیزاده) را هم دیگه داره استفاده میکنه

- با تانك از روي عليزاده رد شد رفت

- فاتحشو خوند

- غنی نژاد رویهم رفته واقعی تر حرف میزنه و خوب به چالش میکشونه طرف رو

- روی بحث مالیات و نفت به مِن مِن افتاد علیزاده و از جواب دادن فرار كرد

- كلاً فازش كوچه على چپه مردك

- علیزاده امشب یک ۵۰ هزار پوندی  از دوستان کاسب شد،

- به قول دکتر غنی نژاد مرغ پخته هم خندش می‌گرفت از خالی بندی‌ها و تحلیلاش

- دقيقاً بره همين اومده بود

- اين كيه ديگه

-  بنظرم دو جا غنی نژاد جواب دندان شکن داد. یکی زمانیکه بحث مالیات بود و علیزاده ادعاکرد مالیات در افغانستان حتی بیشتر از ایران است و غنی نژاد پول نفت رو مطرح کرد و دیگری زمانیکه علیزاده داشت دستوری بودن و حمایت دولتی رو در قالب مثال رقابت نابرابر طفل و بزرگسال توجیه می کرد و غنی نژاد طفل ۵۰ ساله!! صنعت خودرو ایران رو مثال زد

- کلا دندانی برای علیزاده نگذاشت!

- علیزاده دور اول را با یک ژست خوب و منطقی شروع کرد، اما از دور بعد به اصل خودش برگشت و همان لمپنی شد که هست.

- یک جا هم وقتی علیزاده گفت (بخش خصوصی) پولها را میبرن کانادا، غنی نژاد گفت آدرس غلط ندید، پولها را مدیر ارزشی بانک ملی برد کانادا و گفت ۹۹ درصد اختلاس و دزدی کار مدیران دولتی است

-  غنی نژاد بواسطه مصاحبه قبلیش، در بین مردم اسم در کرد و مقبول افتاد.. اینبار یک آدم سیاسی را گذاشتن جلوش که خرابش کنه،

- حدس میزنم پیشنهاد خود علیزاده به مدیران صدا و سیما بوده که ترتیب یک مصاحبه را بدین من این یارو را خراب کنم، که به نظام مقدس توهین کرده.و گرنه علیزاده در موضوع اقتصاد، گرد پای غنی نژاد هم نیست

- یعنی هیچ فارسی زبانی تو ایران نبود اینو اوردن

- مردک  بی سواد فک می کنه رئیس دستگاه قضا است اونم نه برای مردم که برای جهانیان

- در همون قالب مونده

این نمونه ها را آوردیم به آن دلیل که همه نویسندگان این پیامها در داخل کشور هستند. البته ما هم میدانیم که یک شبکه وسیع روی شبکه های اجتماعی برای نوشتن همین نوع پیام ها فعال است که در مورد مناظره مورد بحث می تواند سرنخش بدست مافیاهای اقتصادی و اتاق بازرگانی باشد. چنان که مطبوعات و رسانه های داخلی زیر نگین آنهاست.

روی یوتیوب جدال هم پیامهای زیادی وجود دارد که در تائید آقای علیزاده دراین مناظره است اما ادبیات این پیام نویسان هم اغلب چنگی به دل نمی زند. در میان تمام این انبوه پیامها، ما به یک نقد یا راهنمائی و یا تائید این نوع مناظره ها برخورد نکردیم. ظاهرا کسانی هم هستند که نقد و نظری دارند اما از طرح آن خود داری می کنند. این خود داری، یا از روی رقابت و تنگ نظری است و یا بیم از تائید آغاز چنین مناظره هایی در سیمای جمهوری اسلامی و ترس از اتهام تائید جمهوری اسلامی.

با این سقوط سیاسی و فرهنگی چه باید کرد؟

ما نقطه نظرات خود را در بخش پیامها ننوشتیم زیرا این احتمال را میدهیم که لابلای دیگرپیام ها ناپدید شوند و نخوانده بماند و گردانندگان برنامه جدال هم احتمالا وقت با دقت خواندن همه پیام ها را نداشته باشند.

آنچه ما میتوانیم درباره این مناظره و بطور کلی برنامه "جدال" بنویسیم اینست:

از مدتی پیش، سلسله برنامه های فردی در شبکه های اجتماتی (عمدتا یوتیوب) آغاز شده است. ازجمله "ستار رنج آقای یوسف عزیزی" و یا "سایت تحریریه" که سخنگوی آن آقای عطا بهرامی است. سایت های فردی دیگری با محوریت مسائل ایدئولوژیک، معرفی کتاب، فلسفه و ... نیز راه اندازی شده که همگی به نوعی فعالیت های فردی و به نوعی جمع گریزی و حزب پرهیزی است، که درباره دلائل آن باید جداگانه نوشت.

آنچه که درباره جدال و مناظره مورد بحث می توان نوشت، اینست که آقای علیزاده اطلاعات سیاسی، فلسفی و اقتصادی را برای کاری که می کند دارد و انگیزه استواری هم دارد اما متاسفانه بدلیل عدم توجه به برخی نکات ژورنالیستی و غفلت از فضای حاکم بر جامعه به نکات مثبت و مهمی که مطرح می کند توجه نمی شود. از جمله، پرگوئی که اغلب کار را به پراکنده گوئی می کشد، قضاوت های عجولانه درباره افراد، عصبانی شدن و تند حرف زدن. این  ضعف ها در مناظره با آقای غنی نژاد عمل کرد. عدم توجه او به فضای حاکم بر جامعه و سطح فرهنگ و دانش سیاسی شنوندگان و بیینندگان برنامه که عمدتا در داخل کشور بودند، موجب شد که او بخش مهمی از وقت خود را صرف جدال تئوریک با غنی نژاد کند، درحالیکه برای مردم این نوع اطلاعات و جدال ها نه اهمیت دارد و نه چندان قابل درک است. آقای غنی نژاد هم که با این استدلالها قرار نیست قانع شود و مثلا از فردای مناظره علیه لیبرالیسم اقتصادی مقاله بنویسد و مشاوره بدهد. بنابراین، آنکه فرصت را از دست داد علیزاده بود که با طرح مسائل تئوریک حتی بییندگان و شنوندگان را خسته کرد. غنی نژاد خیلی زود متوجه این ضعف شد و بر خونسردی و کم گوئی خود افزود تا تقابلی شود میان منش او و منش علیزاده که باید اعتراف کرد او در این کار موفق از آب در آمد.

این یادآوری ها، هرگز به معنای نفی تلاش های امثال علیزاده ها نیست، بلکه برای رفع نواقصی است که ما احساس می کنیم اگر رفع شوند، بهره گیری از این نوع فرصت ها ممکن تر می شود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  3 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت