راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس G7

زیر سایه ترس از چین!

جعفر پویا

 

  

اجلاس 7 کشور بزرگ سرمایه داری در "هیروشیما"ی ژاپن، تبدیل به میزگردی برای یافتن چاره ای جهت مقابله با چین تبدیل شد!

 مهم ترین بحث در اجلاس هیروشیما، پس از بحث پیرامون جنگ در اوکراین، مسئله قدرت اقتصادی چین، گروه بریکس و موقعیت تایوان بعنوان سنگری برای مقابله با چین مطرح شد. بریکس متشکل از کشورهای (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) بی وقفه پیش می رود. در آغاز ماه آوریل، سهم گروه بریکس در تولید ناخالص داخلی جهان معادل 31.5 درصد بود، در حالی که برای  7 کشور ایالات متحده، آلمان، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا این رقم 30.7.درصد بود .

 آیا پیشی گرفتن را باید آغازی برای دگرگونی وضع بین‌المللی و ظهور کشورهای کوچک و رقیب نظم کنونی جهان دانست؟

در حال حاضر، رهبران "بریکس" نقشه متزلزل کردن هژمونی دلار و قراردادهای "برتون وودز" را دارند، که سیستم مالی فعلی را در پایان جنگ جهانی دوم شکل داد.

"آنیل سوکلال" سفیر آفریقای جنوبی در بریکس اعلام کرده است که حداقل 19 کشور برای پیوستن به بریکس اعلام آمادگی و تمایل کرده اند. این اعلام آمادگی قرار است در اجلاس آینده بریکس در ماه اوت مورد بررسی قرار گیرد. آیا بریکس درهای خود را به روی  الجزایر، نیجریه، عربستان سعودی یا مصر باز خواهد کرد؟ کشورهائی که دارای منابع طبیعی غنی هستند. با توجه به هدفی که برای اجلاس آینده بریکس در نظر گرفته شده می تواند حدس زد که این اجلاس هویت استراتژیک به خود خواهد گرفت. بویژه که جنگ در اوکراین بازار انرژی را مختل کرده است. علیرغم وزن جمعیتی (41 درصد از جمعیت جهان)، اعضای بریکس در حال حاضر تنها 15 درصد از حق رای در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (اف ام ای) را دارند. عدم تعادلی که با توجه به اهمیت روزافزون بریکس در صحنه بین المللی بزودی دگرگون خواهد شد.

شاید با همین پیش بینی بود که اجلاس G7، چین را هدف همه اتهامات قرار داد. از نظر 7 کشور چین، بزرگترین چالش پیش رو برای آنهاست و امریکا پنهان نمی کند که چین را دشمن اصلی، «دشمن جهان آزاد» میداند. امریکا بحران اقتصادی خود را ناشی از بدهی به چین میداند. به همین دلیل بایدن به بهانه رسیدگی فوری به خطر عدم پرداخت بدهی عمومی ایالات متحده، اجلاس را به سوی امریکا ترک کرد و برنامه دیدارهای خود با باهمتایان استرالیایی و هندی در حاشیه اجلاس هیروشیما را به آینده موکول کرد. فعلا سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در امریکا تقریباً ناممکن شده است.

در پاریس، اجلاسی قرار است درروزهای 22 و 23 ژوئن، با شرکت رهبران جهان برپا شود تا "پیمان مالی جدیدی" را "برای رهایی از بحران اقتصادی" و برای تامین مالی سرمایه گذاری ها مورد بررسی قرار گیرد. اجلاسی که می تواند سرنوشتی مانند اجلاس هیروشیما پیدا کند، زیرا هیچ اجلاسی در حالت بحرانی جهان، به آسودگی گذشته نمی تواند تشکیل شود.

Au G7, la Chine est la cible de toutes les récriminations | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 880  -  3 خرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت