بازگشت

 

 

پیام های دریافتی
و پاسخ به آنها
 

1- اتحاد کشورهای دارای نظام های سوسیالیستی، انقلابی و کمونیستی و بحث وحدت آنها
2- وحدت نیرو در حزب توده ایران قطعا عملی خواهد شد، اما شرط نخست آن فراهم آمدن شرایط آن از یکسو و ضرورت های زمان، تحولات ایران و وحدت سیاسی از سوی دیگرست.
3- انتشار ویراستاری شده مصاحبه های سردبیر راه توده، پاسخی است عملی به پیام های مکرر در این باره از داخل کشور.
4- راه توده از هر نوع همکاری و یاری دوستان و علاقمندان استقبال می کند. در زمینه کمک مالی از داخل کشور نیز بهتر است از طریق دوستانی که در خارج از کشور دارید استفاده کنید.
 

 

یادآوری همیشگی خودمان را یکبار دیگر در ابتدای پاسخ به پیام های دریافتی تکرار می کنیم: لطفا در هر پیامی مشخص کنید که اسم روی ای میل و یا اسمی که با آن امضاء کرده اید قابل انتشار است یا خیر؟ ضمنا اگر نمی خواهید نامتان بصورت کامل منتشر شود اطلاع بدهید تا فقط از ابتدای نام کوچک و نام فامیل شما استفاده کنیم. این مسئله ضرورت دارد، زیرا، حداقل خود شما متوجه می شوید پیامتان رسید و به آن پاسخ داده شده است.

 

شهنام. گ: آیا اساسا امکانی برای وحدت دنیای کمونیستی در آینده وجود دارد؟ و چگونه این مطلب بر روی سایر کشورهای کمونیستی جهان اثر خواهد داشت؟

کمونیست ها هنگامی که به توافق نظر در باره موقعیت دیدگاه تاریخی دوران که در آن زندگی می کنند نرسیده باشند از قدرت عمل و تحرک لازم بهره ای نخواهند داشت، آیا عصر کنونی دورانی است که در آن رزمندگان انقلابی تنها به خاطر حذف موجودیت خود جنگ و ستیز می کنند و یا زمانی است که قدرت جنبش های انقلابی به جایی رسیده است که می تواند به تعادل قابل کنترلی در جهتی که قبلا تعیین شده است پیش بتازد؟

 

راه توده: ما از نامه شما چنین استنباط می کنیم که می خواهید بدانید کشورهای انقلابی و یا کشورهائی که در آنها همچنان احزاب کمونیست و یا احزاب انقلابی بر سر قدرت اند امکان اتحاد با هم را دارند یا خیر. ضمنا درصورت برقراری نظام کمونیستی در سراسر جهان، کشورهای دارای این نظام با هم وحدت می کنند یا خیر؟

پاسخ ما به این استنباط چنین است که شما نگاه کنید به همین امریکا لاتین امروز. مگر کشورهائی که در آنها احزاب انقلابی قدرت حکومتی را بدست گرفته اند نزدیک ترین همکاری را با هم برقرار نکرده اند. نگاه کنید به مناسبات کوبا با ونزوئلا، بولیوی با هر دو و .... در گذشته و قبل از فروپاشی نظام های حاکم در اروپای شرقی بیرون آمده از زیر یوغ نظام فاشیستی آلمان در جنگ دوم نیز انگیزه همکاری های اقتصادی و سیاسی آنها با هم و با اتحاد شوروی همین بود، حتی اگر ایرادهای مهمی به آن وارد باشد. درباره آینده جهانی که در آن همه کشورها دارای نظام کمونیستی شده باشند نیز ما براساس تجربه که شاهدیم معتقدیم پاره ای تفاوت های ملی و سنتی تا قرن ها تاثیرات خود را برای یک چنین وحدتی خواهند داشت و بهتر است امروز، چنان دور نرفته و به اوضاع کنونی ایران و جهان بپردازیم.

----------------

راه توده: دوست گرامی سعيد احمدی. از پیام بسیار کوتاه شما با مضمون زیر"اخبار روز سياسي – اقتصادی" چندان سر در نیآوردیم. منظورتان از این جمله که به مورس دیواری در زندان می ماند اینست که راه توده را برایتان ای میل کنیم؟ یا می خواهید اخبار سیاسی- اقتصادی برای ما بفرستید؟ چند خط توضیح می دادید بهتر نبود؟ کم فروشی کرده اید!

----------------

راه توده: دوست گرامی "پورکیان" شما هم مانند سعید احمدی کم فروشی کرده اید و دریغ از یک جمله که منظور از پیامتان چیست. مگر با آب طلا می نویسید که دو کلمه زیادتر نوشتن هزینه داشته باشد؟

----------------

ع- ز:

سلام و درودهای بی پایان رفیقانه!

زندگینامه کامل زنده یاد رفیق خسرو روزبه را برایمان ارسال فرمائید...

راه توده: آنچه را منظور شماست در شماره گذشته راه توده منتشر کردیم. همچنین آلبوم عکس اعدام خسرو روزبه را. اگر همچنان برای دریافت آن ها با مشکل روبرو هستید اطلاع بدهید.

----------------

راه توده: دوست گرامی "مسعود. ش" برای دریافت راه توده اقدام کردیم. نتیجه را به ما اطلاع بدهید.

----------------

راه توده: دوست گرامی پاک پور. نامه انگلیسی شما هم دریافت شد! دوست گرامی! با سپاس از توجهی که به نشریه راه توده دارید همیشه بهتراست پیام ها به زبان فارسی باشد و یا حداقل فارسی – لاتین. بهرحال شما ابتدا برای ما روشن کنید که کدام کتاب زنده یاد طبری را می خواهید تا سپس درباره نحوه دریافت آن اقدام کنیم. این نکته، یعنی نام کتاب در نامه شما مشخص نشده است. موفق باشید.

----

راه توده: دوست عزیز حمید مهوی از فرانسه. پیام شما به زبان فرانسه دریافت شد. سایتی را که معرفی کرده بودید دیدیم اما ایکاش می نوشتید که چه بخشی از این سایت و یا چه مطلبی مورد  نظرتان هست.

-----

ع. سراب- می خواهم بدانم امروز که وضع کشور به این حال در آمده وظیفه ما دانشجویان چه باید باشد و برای ارتباط  با شما چه باید بکنیم؟

راه توده: دوست عزیز، وظیفه انسان در هر موقعیتی برای کار سیاسی، باید در انطباق با آن شرایطی باشد که در آن قرار گرفته است. قطعا شرایطی که امروز جنبش دانشجوئی کشور در آن قرار گرفته بسیار متفاوت با سال های اصلاحات و دولت خاتمی و همچنین سال های قبل از انتخابات دوم خرداد 1376 است. اینکه چه فرصت هائی براثر چپ روی ها، خوش خیالی ها و پروازهای نابجا از کف رفت خود بحث مهمی است در دل بررسی جنبش اصلاحات و درکی که مردم، دانشجویان، اصلاح طلبان درون حاکمیت و پیرامون حاکمیت و یا خارج از حاکمیت از آن داشتند و برآورد موقعیت طبقاتی حاکمیت مخالف اصلاحات. آنچه که درباره جنبش دانشجوئی قطعی است، آنست که حاکمیت مخالف اصلاحات توانست با استفاده از تمام ابزارها تبلیغاتی- سرکوبی که در اختیار داشت و با بهره گیری از تمام توطئه های امنیتی این جنبش را تکه تکه کرده و حتی روبروی دولت اصلاحات قرار دهد. آنچه که اکنون شاهدش هستیم نتیجه همین توطئه ها و خوش خیالی هاست. شاید آخرین مراسم 16 آذر که با حضور محمد خاتمی برگزار شد و یا شعار سوپر انقلابی تحریم انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ششم را که شاهدیم چه چیز از درون آن درآمد، اوج غفلت های جنبش دانشجوئی بتوان ارزیابی کرد. بهر روی در شرایط کنونی جنبش دانشجوئی در محاصره امنیتی- حکومتی قرار گرفته و هر نوع فعالیت سیاسی می بایستی با در نظر گرفتن این شرایط صورت گیرد. توصیه ما حضور در کارزارهای حقوق صنفی است که خود بالقوه حضور سیاسی نیز هست. درعین حال بر وزن افشاگر ماهیت سیاست های دولت کنونی و دست های پشت صحنه باید افزود و آنهم در میان مردم.

درباره ارتباط با ما نیز، از همین طریق که اقدام کرده اید این ارتباط را ادامه بدهید و ما را جریان نظرات و اطلاعات خود از محیط پیرامون خویش قرار بدهید. بخاطر داشته باشد: چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند!

----------------

راه توده: دوست گرامی حيدربابايي. در مورد خواست شما نیز اقدام شد. اگر هنوز پاسخگوی خواست شما نیست اطلاع بدهید.

----------------

راه توده: سینا و بابک پیام های شما دریافت شد. پیام های دیگری نیز در همین ارتباط دریافت شده بود. یعنی کُند شدن اینترنت در ایران و دشوار بودن دانلد کردن مصاحبه های شنیداری سردبیر راه توده. پس از همین پیام ها تصمیم گرفته شد این مصاحبه ها پیاده شده و بصورت نوشتاری تنظیم و منتشر شود که تا کنون دو مصاحبه با همت همکاران راه توده انجام شده و در شماره گذشته و شماره کنونی راه توده منتشر شده است. امیدواریم نظر شما دوستان گرامی نیز تامین شده باشد.

----------------

راه توده: دوستان گرامی مزدک.م و همچنین شهاب. ش و ایرج. ف برای دریافت راه توده اقدام کردیم و امیدواریم این بار بصورت منظم بتوانید نشریه را دریافت دارید. اگر بازهم اشکالی وجود داشت ما را با خبر کنید.

----------------

سیاوش: درود و خسته نباشید خدمت تمام دوستان .من یک پیام قبل از این پیام برای شما فرستاده بودم میخواستم ببینم در آن پیام در قسمت نام و نام خانوادگی چه چیزی نوشته بودم .

راه توده: متاسفانه ما نتوانستیم در آرشیو پیام ها، پیام اول شما را پیدا کنیم. احتمالا قدیمی بوده و پاک شده است. متاسفیم.

----------------

نیما- با درود فراوان- از دوستان خارج از کشور خواهش می کنم در صورت داشتن وقت لطف کرده مصاحبه های سردبیر راه توده را بنویسند تا ما هم در داخل کشور بموقع از آن بهره مند شویم. ما متاسفانه بعلت سرعت کم اینترنت در داخل قادر به شنیدن مصاحبه ها نیستیم - از تبریز 

راه توده: چند پیام بالاتر و در پاسخ به دوستان دیگری که از ایران در همین ارتباط پیام فرستاده بودند نوشتیم که از این پس این مصاحبه ها را با کمی تاخیر بصورت نوشتاری نیز منتشر خواهیم کرد. منتظر نظر شما و دیگر دوستان پیرامون مسائل مطرح شده دراین مصاحبه ها نیز هستیم.

----------------

راه توده: دوست گرامی سامان. نوشته ارسالی شما را نیز سعی خواهیم بصورت یک مقاله مستقل تنظیم کرده و منتشر کنیم. موفق باشید.

----

م. کتانی- با سلام و خسته نباشيد. ضمن تشكر از دوستان عزيزم براي ارسال نشريات با ايميل لازم به توضيح مي دانم كه در داخل ما مشكل شديد سانسور داريم و فيلتر شكن ها هم بعد از يك دوره كوتاه حك ميشوند. چه مي شود كرد مبارزه است ديگر!

نشریه را بصورت منظم و براي آگاهي ما از اخبار روز كشور و منطقه بفرستید. خواستم بدانم چگونه از داخل مي توان آبونمان ارسال كرد؟

راه توده: درباره دریافت نشریه فورا اقدام شد که حتما بدست شما رسیده و از این پس نیز خواهد رسید. اگر مشکلی بود باز هم ما را درجریان قرار دهید. درباره آبونمان نشریه از داخل کشور، بهتر است شما از طریق دوست و یا آشنائی که در خارج از کشور دارید اقدام کنید و بسیار هم به آن نیازمندیم.

درباره ادامه انتشار کتابی که نوشته اید نیز تا آنجا که ما می دانیم همان بوده که منتشر شده و ادامه نداشته است. موفق باشید.

---

محمود- نشریه منظم می رسد و سپاسگزارام. 2 سئوال دارم و یک خواهش، اول از همه خواهش خودم را می گویم ،چون نه وقت ونه امکانات به شما اجازه نمی دهد که هر کتابی را که دارای مطالب با ارزشی است در سایت بگذارید . امکانش است هر هفته یک سری کتاب معرفی کنید تا ما بتوانیم در داخل کشور فراهم کنیم .

سئوال اول: اعضای انجمن حجتیه چه کسانی هستند؟

سئوال دوم: نقش فراماسونری در تحولات 150 سال اخیر، بالاخص در انقلاب 57 و در این 27 سال چیست؟

راه توده: در مورد کتاب های تازه انتشار در داخل کشور ما فقط می توانیم از این طریق به دوستانی که در داخل کشور می توانند در این زمینه به شما و دیگران کمک کنند توصیه کنیم که این کتاب ها را به ما اطلاع بدهند تا در راه توده نام آنها را منتشر کنیم.

درباره انجمن حجتیه، آنچه که به تاریخ آن مربوط می شود را می توانید در کتاب تحقیقی آقای عمادالدین باقی تحت نام "در شناخت حزب قاعدین زمان" مراجعه کنید که در سالهای اول انقلاب و با تائید آیت الله خمینی منتشر شده است. در باره شناخت امروز حجتیه نیز نگاه کنید به مواضع امثال مصباح یزدی، احمدی نژاد و همین طیف از روحانیون و غیر روحانیون که از لاک شبکه ای در آمد و در جلد دولتی و نظامی ظاهر شده اند.

درباره فراماسونری نیز آنچه که مربوط به تحقیق تاریخی آنست 4 جلد کتاب "اسماعیل رائین" دراین منتشر شده که شاید بتوانید سانسور نشده آن را در کتابخانه های شخصی افراد پیدا کنید. متاسفانه بخش روحانیون و فرماسیونری را در آستانه انقلاب و پس از انقلاب توانستند از چنگ رائین در آورند و یا از او بدزدند و مخفی کنند و به همین دلیل اطلاعی از سرنوشت آن نداریم. اتفاقا سنگ بنای فراماسیونری امروز در جمهوری اسلامی بر مبنای همین بخش بنا شده و از آنجا باید آن را دنبال کرد. فرماسونری یک شبکه جهانی سیاسی- تجاری- مالی است که در کشورهائی مثل ایران یاری گیری کرده و در ارگان های اقتصادی و دولتی و نظامی به نفع همان محفل بزرگ سیاسی- تجاری- مالی نقش ایفا می کنند و پایه گذاران سنتی آن نیز انگلیسی ها و ایتالیائی ها بوده اند، البته عمدتا انگلیسی ها و مافیاهای مختلف ایتالیا نیز با آندر ارتباط بوده و هستند.

----------------

راه توده: دوست گرامی برديا پیام شما هم دریافت شد. سپاسگزاریم.

---

راه توده: دوست گرامی "غ. ع" پیام های شما نیز دریافت شد. سعی خواهیم کرد از اطلاعات ارسال شما مستقل از این صفحه استفاده کنیم.

----------------

راه توده: دوستان گرامی فری، سهراب. س، علی. ز، و فرفری پیام های شما دریافت شد. ما هم از توجه شما به مطالب این صفحه و همچنین نشریه راه توده سپاسگزار و خوشحالیم. در مورد اشعار ارسالی فرفری نیز سعی خواهیم کرد از آنها استفاده کنیم. متاسفانه صفحات راه توده محدود و عمدتا سیاسی است.

----

راه توده: دوست گرامی علی. پیرو خواست شما برای دریافت نشریه اقدام کردیم که امیدواریم نتیجه را به ما اطلاع بدهید.

----

راه توده: دوست گرامی "تونی" پیام شما در باره دشواری دانلد مصاحبه های سردبیر راه توده در ایران را نیز دریافت داشتیم. همانطور که در پاسخ به دیگر دوستان نوشتیم راه حل این مشکل را با پیاده کردن این مصاحبه ها و انتشار آن ها باکمی تاخیر پیدا کرده ایم. موفق باشید.

----------------

راه توده: دوست گرامی و افغان راه توده "ع" پیام شما دریافت شد و همانگونه که خود نیز نوشته اید سریعا اقدام شد. لطفا با ما در تماس باشید و اخبار و اطلاعات خود را برای ما ارسال دارید.

----------------

راه توده: دوستان گرامی "روجان" و "فرامز.م" برای رسیدن راه توده به شما نیز اقدام شد. دریافت آن را خبر بدهید.

راه توده: دوست گرامی بهزاد. پیام شما و ابراز تعجب شما در باره ضرورت اتحاد و مناسبات راه توده و نامه مردم دریافت شد. مسئله راه توده و نامه مردم مسئله اتحاد نیست، بلکه وحدت است و این وحدت نیز با نزدیک شدن سیاست ها و نگرش ها فراهم خواهد شد. این حکم منطقی این روند است.

 

راه توده: دوست گرامی جعفری پیام تبریک شما بمناسبت 65 مین سالگرد تاسیس حزب توده ایران دریافت شد اما ما هیچ پیامی را بصورت مستقل منتشر نکردیم. برای رسیدن راه توده به شما نیز اقدام کردیم که قطعا دریافت داشته اید. ما را هم درجریان این دریافت قرار دهید تا اگر اشکالی بود برطرف کنیم. همانگونه که خود شما هم نوشته اید، می دانیم که دسترسی به فیلتر شکن دشوار است.

نوشته اید: «از انتشار کتاب ها روی سایت راه توده سپاسگزاری را دارم. این بخش از راه توده به معنای حقیقی برایم راهگشا بوده است. مخصوصا آثار زنده یاد امیر نیک آیین و یا آثار بالینی و یا بازی شیطانی و... از همین جا خواهش می کنم تا انتشار اینگونه آثار را با جدیت ادامه دهید.

رفقا باز سپاسگزاری می کنم و خسته نباشید گفته خود را موظف می دانم به صدای بلند بگویم چراغی بس امید ساز در این برزخ در دست شماست 

درباره این جملات شما جز آنکه بگوئیم احساس شعف می کنیم چیز نداریم بنویسیم. خوشحالیم که حاصل زحمات ما دراینسو، چنین کار ساز در آنسوست.

 

راه توده- آقای حمید. م. پیام شما به فرانسه دریافت شد. برای ترجمه فرستادیم برای دوستانی که فرانسه می دانند.  انصاف هم چیز خوبی است. نمی شد لااقل فارسی را به لاتین بنویسید؟

----

راه توده- دوست گرامی "امير. گ"

مشکل شما برای دریافت راه توده از طریق ای میل را بررسی کردیم و راه حل جدید را هم به اطلاع شما رساندیم. امیدواریم مسئله حل شده باشد.

---

علي - تبریز: درود و خسته نباشید. ابتدا به خاطر سایت و مطالب مفید تون از شما سپاسگذاری می کنم.

2 سوال از داشتم:

-1  آیا دکتر ارانی کتاب هایی نوشته اند و امکان پیدا کردن آن در ایران هست؟

2- می خواهم بدانم سیاست حزب در قبال تسخیر سفارت ایالات متحده در ایران چه بوده وآیا سفارت درست است یا لفظ لانه جاسوسی؟

از طریق پروکسی به سایت دسترسی دارم، اما در صورت امکان آن را به ایمیل من هم ارسال کنید.

با سپاس

راه توده: ضمن تشکر از توجهی که به نشریه راه توده دارید. در باره دکتر ارانی می توانید این لینک زیر را که از نشریه راه توده برگرفته ایم بازکنید.

(http://www.rahetudeh.com/rahetude/yadbood/html/mai/drarani.html)

درباره سئوال دوم نیز به شهادت مطبوعات حزب در سالهای اول انقلاب بهمن 57 حزب توده ایران از تصرف سفارت امریکا برای افشای اسنای کامل و نه گزین شده آن استقبال کرد و آن را اقدامی برای فلج سازی توطئه های پیاپی امریکا علیه انقلاب ایران ارزیابی کرد. توجه داشته باشید که ما صرفا از آنچه دربالا نوشته شد حمایت کردیم و نه گروگان گیری و یا بندبازی های سیاسی جناح های حاکم در نظام جمهوری اسلامی در این ارتباط و حتی معامله پنهان با بلندپایگان کاخ سفید! در مورد نام این اقدام نیز، لانه جاسوسی نامی بود که همه مطبوعات وقت به سفارت امریکا داده بودند و همه از آن استفاده می کردند. مثل "امام" که به آیت الله خمینی می گفتند و نام دیگری در مطبوعات برای ایشان مطرح نبود و حزب توده ایران که فعالیت آزاد و قانونی در کشور داشت، همه نوع ملاحظه را برای حفظ این آزادی فعالیت می کرد. امیدواریم توضیحات بالا قانع کننده بوده باشد. در باره ارسال راه توده با ای میل نیز مراتب به اطلاع شما رسانده شد. موفق باشید.

----

د.م : این خاطره نا گفته را از طبری دارم و برای شما می نویسم:

در 21 بهمن سال 1367  احسان طبری را که تازه از زندان آزاد شده بود به  جمع میهمانان  خارجی دهه فجر در هتل استقلال آوردند تا درباره شکست مارکسیسم و فروپاشی احتمالی شوروی سخن بگوید. پس از سمینار، در یک جمع کوچک، یک خارجی که از مسلمانان عرب بود از وی سئوال کرد که آیا واقعا یک شیعه عملگرا شده است؟ وی جواب داد: من بشدت مریض هستم و توانایی جسمی ندارم که در برابر آنچه که از من خواسته می شود پایداری کنم .

این پاسخ دنیایی از مطلب داشت و نشان می داد که او را تحت چه فشاری قرار داده بودند تا علیه اعتقادات خودش سخن بگوید.

خاطراتی از زندان و شکنجه های کیانوری در سال 1363 دارم که به نقل از یکی از پاسداران زندان است.

راه توده: با سپاس از شما. بسیار خرسند خواهیم شد تا تمام این خاطرات را با دقت و حوصله نوشته و برای ما ارسال دارید.

----------------

راه توده: دوست گرامی بابک. م. برای دریافت راه توده از طریق ای میل شما را درجریان قرار دادیم. نتیجه را به ما اطلاع بدهید.

----

مازیار: سلام به شما رفقای محترم

در ایران زندگی میکنم . با توجه به همگامی با توده ها و زندگی با ایشان ،گاه مقالات و داستان ها و نقدهایی می نویسم که شاید از لحاظ این که لااقل مانند حرف خود مردم است به دردی بخورد . اگر این نوشته ها کمکی به مبارزه باشد آماده ارسال آنها برای شما هستم .

با بهترین امید ها

راه توده: دوست گرامی! نیکی و پرسش؟ معلوم است که از دریافت آنها سپاسگزار هم می شویم و در صورت امکان و بررسی حتما برای انتشار آنها نیز اقدام خواهیم کرد. هر چه زود تر ارسال کنید. حتی یادداشت های کوتاه روزانه اگر دارید بصورت منظم بفرستید.

----------------

راه توده: دوست گرامی "مهرداد.ع " برای دریافت راه توده اقدام کردیم. نتیجه را به ما اطلاع بدهید.

---

راه توده: دوست گرامی سرگرد اخراجی.... پیام محبت آمیز شما دریافت شد. با ما در ارتباط بمانید.

----------------

آ. گ : من از اعضای سابق حزب توده ایران هستم. شش سال در زندان بودم. داستان نویس ومترجم از زبان انگلیسی هستم. نظرتان برای همکاری من با شما چیست؟

زنده باد حزب توده ایران

راه توده: ما چه نظری جز استقبال از این تماس شما و اعلام آمادگی تان برای همکاری می توانیم داشته باشیم. هرچه زودتر، بهتر. منتظریم.

----------------

راه توده: دوست محترم "حمید" پیام شما در باره مقاله "سنت و مدرنیته" دریافت شد. نظر شما درهمین شماره راه توده تامین شده است. از توضیح شما نیز سپاسگزاریم.

--------------

راه توده: دوست گرامی سیامک. نامه بلند بالای شما رسید. سعی می کنیم نوشته ارسالی شما را بصورت یک مقاله مستقل تنظیم کرده و منتشر کنیم.

 

 

 

                                                                                                                    بازگشت