بازگشت

 

 

پاسخ ما
به پیام های شما

 

برخی ها وقتی از حزب توده می روند، دوست دارند مثل گربه پنجه به اتاق شیشه ای گذشته خود بکشند و با انکار آن گذشته برای امروز خود هویت بسازند. تدوین کننده کتاب خاطرات بزرگ علوی نیز از این جمله است. خوشحالیم که کتاب دیگری درباره بزرگ علوی در ایران منتشر شده است، که احتمالا از این سوسه دوانی آقای احمدی که کتاب خاطرات و تاریخ شفاهی برای بزرگ علوی درست کرد آزاد است. در کدام حزب؛ سازمان سیاسی، اداره دولتی، حتی دانشکده و ساکنان یک ساختمان اختلاف نظر نیست که عده ای انتظار دارند در حزب توده ایران نباید باشد. مگر حزب توده ایران بهشت است و توده ای ها جنت مکان؟ توده ای ها هم مثل بقیه مردم ایران و با همان خصلت ها و عادت ها هستند. بجای پرداختن به کنجکاوی در روابط این و یا آن فرد یا افراد رهبری حزب توده ایران باید چسبید به دیدگاه ها، نظرات، خدمات و جانفشانی های آنها و وقت را صرف امروز ایران، اوضاع جنبش و نقش و تاثیر حزب توده ایران در آن کرد.
 

پاسخ به پیام ها، چند هفته ای به تاخیر افتاد. دلیل آن ساده و روشن است: وقت نیست و حجم زیادی از پیام ها نیز مربوط به درخواست نشریه و درخواست کتاب و عکس است، که الی ماشاء الله دوستان فقط پر و پیمان سفارش می دهند. فکری به حال و روز ما و هزینه ای که این سایت دارد نیستند. روی سخن البته با خوانندگان و علاقمندان راه توده در خارج از کشور است والا حساب آنها که در داخل اند، دخل دیگری دارد!
به زبان بی زبانی، یعنی ما را یاری کنید. حتی برای تامین هزینه انتشار دو کتابی که وعده داده ایم در نیمه راه تامین هزینه آن مانده ایم. از خارج کشور هم تقاضای نشریه از طریق ای میل نکنید که هم بی انصافی است و هم مطابق فرمولی که ما از آن استفاده می کنیم، در عمل نیز به آدرس های خارج از کشور ای میل رد نمی شود.

راه توده : دوستان عزیزی که نامشان آورده می شود، اگر از داخل کشور تماس گرفته و خواهان دریافت نشریه شده باشند اقدام شده و با استفاده از شیوه خاصی که ما داریم، نشریه را دریافت خواهند داشت. اگر از خارج کشور خواهان نشریه از طریق ای میل شده باشند، بصورت خودکار از لیست ای میل حذف می شوند. این گروه دوستان بهتر است کمی به خود زحمت داده و نشریه را از طریق سایت راه توده، خود دریافت دارند. اعلام اسامی زیر به معنای دریافت درخواست نشریه در ایران تلقی شده و به همین دلیل اعلام دریافت پیام آنها اعلام می شود:
حسین عرب، شاهین مدنی، رضا رحمانی، امید اکبری، عباس درفشه، ایراد جیالس، علی 889، آزاد، سعید پرندیان، بهروز 49، فرهاد دریوش، نسیم حکمت، تنها 4040، امیر حامدی، زاوش، شروین آزاد، نفر 52، بهنام، امین سرامین، بهزاد، قوامی، نورا نیک اندیش، کاوه 4، ایدن فرهمند، محمد حدبیهائی، حامدپور، سعید کمالی، امید اکبری، مانی مانی، علیرضا راسته، روزبه، رضا انوری، مزمور1351، سیامک برجیان 60، حسین عرب، شاهین مدنی، رضا رحمانی، امید اکبری، عباس درفشه، ایراد جیالس، علی 889، آزاد، سعید پرندیان، بهروز 49، فرهاد دریوش، نسیم حکمت، تنها 4040، حمیدرضا، منصور تنهایی، بابک، دانیال شهاب پورقاسمی، فرامرزمحمدی، مهران افخمی، مهر مهری، حشمت کامرانی، هومان، حامدی، محسن خلیلی، محمدمیرزابیکی، فصیحی، سعید سرامی.

----------------
س.ضیابری : آیا راه توده ارگان حزب توده ایران هست یا خیر؟ اگر پاسخ دهید سپاسگزار می شوم.
راه توده: دوست گرامی! این سئوال بارها در این ستون پاسخ داده شده است و یکبار دیگر هم برای شما می نویسم: خیر. راه توده ارگان حزب توده ایران نیست. راه توده یک نشریه توده ای و با مشی توده ایست. یعنی همان که می خوانید.

علی- درود بر شما و خسته نباشید. سپاس از مطالب بسیار مفیدتان. من چند سئوال از شما دارم.
1- چند وقت پیش مقاله ای و یا مصاحبه ای از آقای عمویی منتشر کردید که ایشان در آن گفته بودند فرضیه وابستگی احزاب کمونیستی به شوروی انگلیسی است. من می خواهم بدانم چرا این فرضیه انگلیسی در روحانیت رخنه دارد.
2- من چند وقت پیش کتاب خاطرات زنده یاد علوی را خواندم. می خواهم در مورد احمدی نویسنده کتاب مقداری توضیح بدهید و اختلاف زنده یاد علوی با زنده یادان کیانوری و طبری بر سر چه بود؟
راه توده: در مورد سئوال اول اگر می خواهید اشاره به نفوذ انگلستان در شبکه روحانیت بکنید، چنین نفوذ و شایعاتی پیرامون آن از قدیم بوده و بعد از انقلاب 57 هم بوده است. اما، اگر این منظورتان این نبوده باشد و واقعا می خواهید بدانید چرا روحانیون از همان ترفندی برای مقابله با حزب توده ایران استفاده می کنند که رفیق عموئی به آن اشاره کرده است، در این صورت ما می توانیم اینگونه توضیح بدهیم:
1- روحانیون هم مانند دیگر اقشار اجتماعی زیر فشار همان تبلیغاتی بوده اند که سیاسیون و مردم ایران بوده اند، بنابراین نمی توان حساب ویژه ای در این ارتباط برای آنها باز کرد. در جمهوری اسلامی نیز انگیزه یورش به حزب توده ایران که انگیزه ای ضد انقلابی بود، عملا زیر همان پوشش و بهانه و شعارهائی انجام شد که کودتاگران 28 مردادی انجام دادند و یا رضاخان در 1310 با تصویب "قانون سیاه" ابداع کرد. در هر سه دوره و سه یورش هرگز نگفتند که ما حزب توده ایران را غیر قانونی می کنیم، رهبران و کادرهایش را زندانی می کنیم و یا جلوی جوخه اعدام می گذاریم و یا بالای دار می کشیم زیرا از حقوق کارگران دفاع می کند و سینه هایشان را برای زحمتکشان سپرده کرده است. اگر این را می گفتند که دستشان را رو می کردند. در هیچ کجای دیگر دنیا نیز هنگام حمله به احزاب چپ و کمونیستی انگیزه اصلی این یورش ها را توضیح نمی دهند. بنابراین می ماند بهانه ای که باید در این زمینه اعلام شود. نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از دیگر کشورها- از جمله در سودان، عراق، اندونزی و...- این یورش ها و جنایاتی که بدنبال آن انجام داده شد، با همان بهانه هائی انجام شد که در ایران انجام شد. یعنی وابستگی به اتحاد شوروی و این از جمله سیاست های تبلیغاتی دوران جنگ سرد بود. جالب است، همان ها که در جمهوری اسلامی حزب توده ایران را متهم به وابستگی به اتحاد شوروی می کردند، امروز وقتی به آنها گفته می شود حماس و حزب الله لبنان و ده ها حزب و سازمان سیاسی- مذهبی با پول و حتی اسلحه شما موجودیت دارند، آن را عیب ندانسته و بخشی از وظیفه خود می دانند. در زمان شاه هم همین بود. شاه پول و اسلحه در اختیار پادشاه عمان گذاشت تا با نیروهای انقلاب ظفار بجنگند و میلیون ها دلار پول نفت را ریخت به جیب پادشاه اردن، پادشاه اسپانیا، پادشاه افغانستان و.... آنوقت به حزب توده ایران به بهانه وابستگی و آنهم فکری و ایدئولوژیک و البته با چاشنی جاسوسی برای اتحاد شوروی تحت پیگرد قرار دادند.
آقای عموئی اشاره می کند به اینکه حربه وابستگی حزب توده ایران به اتحاد شوروی را ابتدا انگلیس ها در ایران به میدان آوردند و وسیعا تبلیغ کردند. همانطور که نوشتیم روحانیون نیز چه در دوران حکومت مصدق و چه در سال های پس از کودتا و چه در جمهوری اسلامی از همین حربه علیه ما استفاده کردند. منظور ایشان باید همین نکته باشد و یا ما اینگونه می فهمیم. امیدواریم توضیح ما قانع کننده بوده باشد.
2- در ارتباط با سئوال دوم شما. واقعا کلاه خودتان را قاضی کنید. هیچ وقت بین دو همسایه، دو برادر، دو کارمند یک اداره، دو دانشجوی یک دانشکده و.... اختلاف پیش نمی آید؟ خوب حزب توده ایران هم که جنت و ملکوت نیست که مشتی انسان ملکوتی و فرشته آسمانی – به تعبیر مذهبیون- در آن جمع شده باشند و با هم هیچ اختلافی نداشته و یا پیدا نکنند. بر سر هر موضوعی، از شخصی تا سیاسی. مهم اینست که علیرغم این اختلافات، برای یک هدف سیاسی در کنار یکدیگر باقی بمانند. در همین جمهوری اسلامی شما نگاه کنید و به خودتان پاسخ بدهید که دو روحانی و دو فرد حکومتی را می شناسید که با هم اختلاف نظر و دیدگاه نداشته باشند؟ حالا فرض را بر این بگذارید که پس از سقوط جمهوری اسلامی هر کدام چگونه دیگری را متهم به تقصیر داشتن در این سقوط می کند. یا در همین مهاجرت و در بین آقایانی که قبل از انقلاب در حکومت بوده اند ببینید چقدر اختلاف و دشمنی وجود دارد و هر کدام دیگری را متهم می کند.
بنابراین، چرا باید اینقدر متعجب بود و مته به خشخاش گذاشت که مثلا کیانوری از فلان نظر بزرگ علوی خوشش نمی آمد و یا طبری از سبیل پر پشت کیانوری و یا فلان خصلت و رفتار این و یا آن؟
در باره کتابی که آقای احمدی تهیه کرده هم باید بگوئیم ایشان از همان گروه است که وقتی از حزب توده ایران می روند و سنگر عوض می کنند ول کن انکار گذشته خویش نیستند و مرتب پنجه و ناخن به اتاق شیشه ای گذشته خود می کشند. رفته و نشسته پای صحبت های بزرگ علوی و چیزهائی را که از وی شنیده به گونه ای که ناشی از همین پنجول به شیشه کشیدن است آنها را تنظیم کرده و در ایران هم؛ حکومت ذوق زده و بی آنکه زحمت کشیده و خرجی برای باز کردن یک جبهه دیگر علیه حزب توده ایران بکشد آن را به زیور چاپ آراسته است. ما خوشحالیم که اخیرا کتاب دیگری در باره زندگی و خاطرات بزرگ علوی در ایران منتشر شده است که البته ما هنوز آن را ندیده ایم و بزودی به دستمان می رسد. می خوانیم و نظرمان را در باره آن کتاب نیز خواهیم داد. زیاد وقت خودتان را صرف این نوع بازی ها و حربه های تبلیغاتی نکنید و به اوضاع و حوادث روز بچسبید که این یکی نان است و آن دیگری خربزه. اولی سیر می کند و دومی آب است!

کمال کابلی
- درود بر شما . کتابخانه کوچکی داشتم که در تاراج کبیر کابل غارت شد و با فامیلم مهاجر شدم و اکنون در کانادا هستم تا دوباره برگردم وطن. کتاب «جنبش ها و جهان بینی های فلسفی اجتماعی » از زنده یاد احسان طبری را لازم داشتم . چگونه و از کجا بدست بیاورم؟ لطفا رهنمایی بفرمایید. پیروز باشید .
راه توده: بابت تاراج کتابخانه شما متاسفیم، اما درباره تهیه کتاب مورد نظرتان باید اطلاع بدهیم که بسیار کمیاب است، اما راه توده بخش مهمی از آن را روی سایت خود منتشر کرده و ادامه آن نیز بزودی دنبال خواهد شد. می توانید از روی راه توده چاپ کرده و استفاده کنید و یا روی سایت بخوانید.

بهزاد- دوستان گرامی مدتی ارتباط من با شما قطع شد. طبق معمول گرفتاری های زندگی و شرایط بد ایران. خوشحال می شوم اگر باز بتوانم کمکی بکنم. می توانید روی من حساب کنید، برای کارهایتان در اینجا.
راه توده- در درجه نخست از اینکه سلامت هستید و همچنان روی فُرم خوشحالیم. ما روی هر کسی که دستی دراز کند حساب می کنیم، شما که جای خود دارید. چشم و حتما!

شروین آزاد- سپاسگزار از همت والایتان. مایلم سرمقاله های هر هفته شمارا داشته باشم.
راه توده- دوست گرامی سرمقاله های راه توده در هر شماره در وسط صفحه اول، با عنوان بزرگ منتشر می شود و آرشیو راه توده هم بسیار آسان در دسترس است. یعنی بالای قسمت سرمقاله نوشته شده "آرشیو". بنابراین شما می توانید خود مستقیما به این سرمقاله ها مراجعه کنید. ما تاکنون آنها را یکجا جمع نکرده ایم که یکجا نیز ارسال کنیم. البته شاید در آینده نزدیک و در فرصتی که تعطیلات نوروزی فراهم می کند چنین نیز کردیم که اگر کردیم و شد، سهم شما هم محفوظ است.
علی تشکری- با سلام وادب- خواهشمندم از عکس های آقای خلیل ملکی برای من ارسال، ویا ادرس اینترنتی را به من معرفی کنید که بتوان عکس های آقای خلیل ملکی را در آنجا مشاهده نمود.
راه توده- کم کم دراین هراس فرو می رویم که فردا عکس های دکتر مصدق را هم از ما بخواهند. دوست عزیز، کمی جستجو در گوگل هم بد نیست. چرا ما و نه خود شما؟ اما این هم چشم. کمی صبر کنید. باحتمال زیاد در یکی از شماره های آینده راه توده با شرحی در باره ایشان عکسشان هم منتشر خواهد شد. اگر خیلی عجله دارید، مراجعه کنید به کتاب "تاریخ سیاسی ایران" اثر سرهنگ غلامرضا نجاتی، کتاب خاطرات کیانوری و یا کتاب سه جلدی "شرح حال رجال سیاسی ایران". اگر این کتاب ها را در اختیار ندارید، صبر کنید. صبر که دارید؟

بهزاد: دوستان گرامی با سلام
در بخش ماتریالیسم دیالکتیک اثر ارزشمند رفیق شهید نیک آیین، در پیوند هایی که به درس ها داده اید اشتباهی رخ داده است. بدین صورت که پیوندهایی که بنام درس پنجاه و شش و درس پنجاه و هفت نامیده شده اند هردو به درس پنجاه و هفت پیوند می دهند.
به بیان دیگر درس پنجاه و شش از قلم افتاده و درس پنجاه و هفت تکرار شده است. امیدوارم زود تر اصلاح گردد . متشکرم
راه توده: با تشکر از دقت و اطلاع شما، من هم مثل شما امیدوارم مسئول فنی سایت اگر تاکنون اصلاح نکرده با خواندن این توضیحی که شما داده اید و پاسخی که ما به شما داده ایم، هرچه زودتر اقدام کند.
----------------
بهنام- در آینده کوتاه مطالبی هست که برایتان ارسال می کنم و چنانچه مایل باشید طرح ها و کاریکاتورهای خودم را نیز ارسال می کنم، بنده ...42 ساله و ساکن ... هستم و در رشته تاریخ وهنر و روانشناسی رنگ ها تحصیل کرده ام. و می خواهم از این طریق همکاری خودم را با شما اعلام کرده باشم. موفق باشید.
راه توده: از ارتباط شما بسیار خرسندیم و منتظر آنچه که وعده داده اید نیز هستیم. اسم کامل شما و کشور محل اقامت شما را به صلاحدید خود حذف کردیم که اگر مایل به انتشار آن باشید اطلاع بدهید تا در شماره بعد راه توده اعلام کنیم. ضمنا ای کاش قید می کردید که مطلب کوتاه شما تحت چه نامی است و فرستاده اید یا می خواهید بفرستید. موفق باشید.
سیامک برجیان- سلام. ضمن خسته نباشید می خواستم در صورت امکان آرشیو شماره های قبل را نیز برای من فرستید.
راه توده: قید نفرموده اید که از کدام کشور تماس می گیرید. اگر از خارج کشور تماس می گیرید با کمی زحمت می توانید به آرشیو راه توده مراجعه کنید و حتی شماره های چاپی آن را هم روی سایت مطالعه فرمائید و اگر از ایران تماس گرفته اید، از همان طریق قابل دریافت است.
----------------
منصور محمد زاده- آخرین عکس های کیانوری را می خواهم. غیر از آنها که در سایت راه توده هست. همچنین عکس های دیگر رهبران حزب را هم اگر دارید برای من بفرستید تا در کتابی که دارم تدوین می کنم از آنها استفاده کنم.
راه توده: این مضمون نامه انگلیسی شما باید باشد. دوست گرامی! اگر از جمع دوستان طرفدار "هلو بیا برو در گلو" نباشید، با کمی زحمت روی سایت راه توده می توانید بسیاری از عکس های مورد نظر خود را پیدا کنید. هم عکس های زنده یاد کیانوری در بخش مربوط به کیانوری و هم عکس های دیگران که بویژه طی یکسال اخیر منتشر کرده ایم.
علی احمدی - دست مریزاد. سالم و تندرست باشید.اگر راه توده را از طریق ایمیل برایم ارسال كنید ممنون و سپاسگذارم و.......قربان شما علی
راه توده: متن کوتاه پیام شما باعث شد تا آن را مستقل از نام های اعلام شده در بالا بنویسیم. بقول اهل ورزش و زورخانه: عزت زیاد!
راه توده: دوست گرامی "دارا سیروان" مطلب ارسالی شما در باره زنده یاد آریان پور دریافت شده است و در فرصت مناسب استفاده خواهیم کرد. سپاسگزاریم.
مرتضی کهانی- لطفا مسائل را شفاف سازی کنید.
راه توده: متاسفانه ننوشته و قید نکرده اید که کدام مسائل را تاکنون شفاف سازی نکرده ایم تا از این پس مثل شیشه برایتان شفاف سازی کنیم؟

 

                                                                                                                    بازگشت