راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گفتگو با عضو رهبری حزب کمونیست عراق
راه حل واقعی در عراق
جدائی دین از حکومت
و اتحاد نیروهای ملی و مترقی

ترجمه عسگرداوودی

 

روزنامه چپ گرای "یونگه ولت" چاپ آلمان مصاحبه ای کرده است با "رشید. گ" عضو رهبری حزب کمونیست عراق. برگردان فارسی بخش هائی از این مصاحبه را می خوانید:

یونگه ولت: تحلیل حزب کمونیست عراق از وضعیت موجود عراق چیست؟
رشید.گ: با وجود این که آمریکا و نیروهای متحد با آن قوی تری نیرو موجود در عراق هستند، اما شرایط موجود به وضوح نشان می دهد که بخشی از نیرو های عراقی خود قادرند مسیر حرکت سیاست داخلی کشور را رهبری کنند. ائتلاف نیرو های ملی و مترقی تنها راه برون رفت از اختلافات مذهبی موجود می باشد. اختلافاتی که از طرف آمریکا به عنوان اسلحه ای برعلیه اتحاد ملی بکار برده می شود.
با همبستگی خلقی در تمامی نقاط بحران زده کشور باید به مبارزه برای شرایط کاری بهتر و به مبارزه علیه خصوصی سازی و غارت ثروت های ملی از طرف سرمایه داری خارجی دامن زده شود. قدرت همبستگی برای مبارزات اجتماعی و طبقاتی قوی تر از قدرت اختلافات فرهنگی و دینی است. ما با دو پدیده مهم و پیچیده در صحنه سیاسی ـ اجتماعی عراق مواجه هستیم :
الف: تضاد خلق با نیروهای متجاوز.
ب: تضاد احزاب و سازمان ها سیاسی کشور که کوشش دارند راه حل های برون رفت از بحران را ساماندهی کنند، با گروه هائی که با ادعای «مقاومت» به ترور، خشونت و اغتشاش دامن می زنند.
همچنین اقدامات نیرو های نظامی که در همه جا حضور دارند وبه عنوان یک نیروی نه چندان تحت کنترل که مایلند تا ابتکارات خاص خود را به عنوان نمایندگان حکومتی اعمال کنند.
رکود اقتصادی دراغلب بخش ها حاکم است. اقتصاد متلاشی شده ناشی از جنگ قادر نیست خود را باز سازی کند. کوشش ها جهت ترمیم بخش های مربوط به برق، آب و انرژی مرتبا با عملیات خرابکارانه مواجه شده و دو باره با تخریب و از کار افتادگی مواجه می شوند. هدف، جلوگیری از ایجاد دموکراسی در عراق است. بدین تر تیب شرایط زندگی توده ها مرتبا با مشکلات همراه می باشد. به این مشکلات موضوع افزایش تورم را نیز باید افزود.
بدلیل تخریب تولید، حتی صادرات نفت نیز بسیار محدود شده است. بودجه برای باز سازی و مدرن ترسازی تاسیسات نفتی وجود ندارد. کشور وابسته به مراکز مالی خارجی است و آن ها خود شروط پرداخت وام ها را تعیین می کنند. در اغلب بخش ها، از جمله در بخش های مالی، اقتصادی و اداری اختلاس و رشوه خواری مشکلات بزرگی را ایجاد می کند.
حاکمیت با مشکلات زیر مواجه است:
ـ تفاوت دیدگاه های مذهبی بین وزرا.
ـ حضور نیروهای افراطی در بخش های اصلی ترکیب حکومتی
ـ مشکلات امنیتی که مانع اجرای برنامه های مهم دولتی است.
ـ سیاست های تخریبی بعضی از کشورهای همسایه عراق که از جمله با ورود سلاح از مرز ها به بی ثباتی بیشتردرعراق دامن زده می شود.
- تسلط نظامی بیگانه مانع رشد امور سیاسی و اقتصادی می شود.
سیاست مبارزاتی حزب ما ، مبارزه ای است برای بهبود شرایط زندگی آینده مشترک تمامی مردم عراق. شرایط برای همکاری های مشترک بین احزاب موجود است و ما از این نوع اقدامات پشتیبانی می کنیم.

س: پیشنهادات مشخص حزب کمونیست عراق برای آینده عراق چیست؟

ج: ما به جدائی دین از حکومت معتقد یم و مایل به ایجاد تغییراتی در این رابطه در قانون اساسی کشور می باشیم. موضوع رفع محدودیت برای زنان نیز از جمله نکات مبارزاتی ما برای تغییر قانون اساسی است. یکی از وظابف ما کوشش جهت ایجاد فرهنگ گفتگو بین دیدگاه های متفاوت مذهبی است. ما خواستار برچیده شدن نیرو های نظامی مربوطه هستیم و برای آزادی بیان و عقیده مبارزه می کنیم. مبارزه علیه خصوصی سازی از جمله موارد مهم وظایف مبارزاتی حزب کمونیست عراق محسوب می شود. این موضوع بدون تردید سرنوشت آینده کشور را تعیین می کند.

س: نظر حزب کمونیست عراق و دیگر جریانات سیاسی کشور در رابطه با خروج نیرو های نظامی خارجی از عراق چیست؟

ج: ما همیشه مخالف جنگ بوده ایم. همچنین مخالف حضور نیرو های خارجی در عراق. ما خواستار تعیین و مشخص شدن زمان خروج برنامه ریزی شده نیرو های خارجی از کشورمان هستیم. البته این موضوع باید پس از ایجاد نیروهای مستقل نظامی عراقی عملی شود. البته نیرو های نظامی مورد نظرعراقی باید از تعلقات گروهی و مذهبی کاملا به دور باشند. اکثریت اعضاء پارلمان عراق نیز با خروج سریع نیروهای خارجی از عراق موافق هستند.

س: در رابطه با شایعه انشعاب در حزب چه می گوئید؟

ج: هیچ دلیلی برای انشعاب در حزب وجود ندارد. حزب دارای فضای باز گفتگو در باره تمامی مسائل حیات حزبی است. ظاهرا شایعه مربوط به چند نفری است که هیچ گاه حتی عضو حزب نیز نبوده اند. شرایط فعلی کشور به گونه ای است که زمینه انشعابی جدی در حزب نیست.

س:آیا احتمال دارد که ائتلاف نیرو های مترقی از جمله حزب شما در رابطه با انتخابات آینده توسط نیرو های محافظه کارمذهبی موجود در صحنه سیاسی عراق دچار آسیب شود؟

ج: حضورنیرو های محافظه کار مذهبی در صحنه سیاسی قابل توجه است، اما آن ها مرتبا دچار اختلاف و انشعاب می شوند. نیرو های دموکرات بتدریج در حال قدرت گیری هستند.اما محافظه کاران مذهبی به این سادگی صحنه سیاسی را ترک نخواهند کرد. مبارزه ادامه دارد. من معتقدم که آینده به عقیده جدائی دین از حکومت تعلق دارد.

س: حزب کمونیست عراق با چه امکاناتی کوشش دارد تا نفوذ باز هم بیشترسیاسی خود را در عراق افزایش دهد؟

ج: ما روزنامه ای داریم که 5 روز هفته منتشر می شود. در عین حال نشریات منطقه ای متعددی نیزمنتشر می کنیم. یک نشریه مربوط به مسائل تئوریک نیز داریم. شبیه نشریه دو ماه یک بار "اوراق مارکسیستی" که توسط حزب کمونیست آلمان منتشر می شود. نشریات دیگرعراقی نیز مطالب ما را با کمال میل منتشر می کنند. در ماه مارس گذشته ما در بغداد سالگرد 75 سالگی بنیا نگذاری حزب مان را جشن گرفتیم. حدود 10000 نفر در این جشن شرکت کردند. در شهر های دیگر عراق نیز جشن های محلی گرفته بودیم، مثلا در شهر بصره 2000 نفر در جشن بنیانگذاری حزب شرکت داشتند. شما فکر می کنید با توجه به حضور گسترده این چنینی حزب ما در صحنه سیاسی عراق امکان انشعابی که شما از آن یاد کردید واقعا وجود دارد!؟
علاوه برموارد و مثال های عنوان شده بالا ما به طور مرتب برنامه های کنفرانس های سیاسی و فرهنگی متعددی را در نقاط مختلف کشور سازمان دهی می کنیم. بطور مثال در پارلمان عراق بحث«صلح وهمبستگی» انجام می گیرد که از ابتکارات جنبش صلح سازماندهی شده از طرف حزب ما است. سازمان های زنان، جوانان و حقوق بشرحزب نیز فعالیت های ویژه خود را دارند. کوشش جهت بالا بردن سطح رشد فرهنگی که از طرف حرب سازماندهی شده نیازمند زمان بیشتری است. ما ازاعتصابات معلمان کشور برای افزایش حقوق خود پشتیبانی می کنیم. ما از مبارزات کارگری بویژه از اعتراضات به حق کارگران در بخش پارچه بافی پشتیبانی کامل می کنیم و فعالیت های خود را در ارتباط با افزایش مناسبات رفیقانه با احزاب کمونیست، سوسیالیست ، چپ و مترقی در سطح جهان افزایش می دهیم.

س: هشتمین کنگره حزب در راه است. موارد مهمی که در این کنگره قرار است مطرح شود کدام است؟

ج: این کنگره دارای اهمیت ویژه ای است، زیرا اولین کنگره بعد از سرنگونی صدام حسین می باشد. به همی دلیل نیز دارای برنامه های متعددی است. با توجه به شرایط جدید برنامه حزبی جدیدی تنظیم خواهد شد و مطلبی در رابطه با برنامه های حزب ما به عنوان یک آلترناتیو سوسیالیستی. ما در همین رابطه قبلا مطالبی را بعنوان پیش زمینه بحث ها در معرض دید افکار عمومی قرار داده ایم. در این رابطه نیزجهت بحث ها و تبادل نظرات گردهمائی های متعددی انجام گرفته و انجام خواهد شد.

س: بیکاری یکی از معضلات بزرگ عراق است در این رابطه دولت عراق چه برنامه های در دست دارد. و نظر حزب کمونیست عراق در این رابطه چیست؟

ج: بیکاری البته در زمان صدام هم وجود داشته است اما نه به گستردگی فعلی. این پدیده به دلیل وجود جنگ فعلی بسیار اسفبار است. در حال حاضر حدود 60 در صد از جوانان بیکار هستند. با وجود اینکه تعداد قابل توجهی کشور را ترک کرده اند. تاکنون دولت برنامه مشخصی در این رابطه نتوانسته است ارائه بدهد. از طرف سندیکاهای کارگری و حزب ما اعتراضاتی در این رابطه اعلام می شود.


راه توده 133  21.05.2007

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت