راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

بخش هائی از مصاحبه زوگانف با روزنامه
"روسیه شوروی" پس از بازگشت از امریکای لاتین
تدارک دیدار بین المللی
احزاب کمونیست و کارگری
در جمهوری بلاروس
بهروز بکتاشی
 

گنادی زیگانف دبیراول حزب کمونیست فدراتیو روسیه اخیرا به امریکای لاتین سفر کرده و به روسیه بازگشته است. آنچه را می خوانید خلاصه مصاحبه ای است که وی با روزنامه "روسیه شوروی" در همین ارتباط انجام داده است:

«در امریکای لاتین پروسه ای مهمی در جریان است. این پروسه تاثیر نیرومندی بر جریان تاریخ جهانی خواهد گذاشت. 15سال پیش با فروپاشی اتحاد شوروی اینچنین تبلیغ شد كه كاپیتالیسم به یك سیستم جاودان تبدل شده است، درحالیکه اکنون در برابر چشمان ما تغییرات ژرفی در تناسب نیروها صورت می گیرد. این روند ابتدا در آسیا، جائی كه چین سوسیالیستی و ویتنام مواضع خود را محكم می كنند آغاز و در سال های اخیر در آمریكای لاتین ادامه می یابد.
در آمریكای لاتین نه تنها در برابر لیبرالیسم ایستاده اند، بلكه حركت بسوی سوسیالسم دنبال می شود. تجربه گذار از لیبرالیسم به سوسیالیسم برای ما اهمیت ویژه ای دارد. از اینرو نیاز به دانستن دلایل این تحول بسیار مهم است.
من اخیرا در كوبا، یعنی در جزیره آزادی بودم. جائی كه به شكل معقول از دستاوردهای سوسیالیسم در شرایط دشواری که از خارج به جزیره تحمیل شده دفاع می شود. كوبا بعد از فروپاشی اتحاد شوروی راه بس دشواری را طی کرد، زیرا كه اقتصاد آن تقریبا تماما در ارتباط با اتحاد شوروی بود. نه تنها بر مشكلات غلبه كردند، بلكه با قدرت پیش رفتند. در كوبا دانشگاه پزشكی آمریكای لاتین وجود دارد. من تقاضا كردم كه با دانشجویان این دانشگاه ملاقاتی داشته باشم. یكی از دانشجویان این دانشگاه از یكی از روستاهای دور دست گواتمالا بود. نه از یك خانواده پزشك. در كوبا این دانشجویان تغذیه مجانی میشوند، لباس مجانی دریافت می کنند و درعین حال كمك هزینه تحصیلی نیز می گیرند. چشمان این دانشجو هنگام گفتگو با من از شادی می درخشید.
در مكزیك جبهه وسیع چپ تشكیل شده كه بطور عملی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری پیروز شده است. در این کشور معتقد ند كه روسیه نقش ویژه ای در تناسب نیروهای جهانی بازی می كند و از فروپاشی اتحاد شوروی وقدرت مطلق آمریكا ابراز تاسف می کنند.
پتانسیل برای همكاری حزب ما و روسیه با آمریكای لاتین بسیار زیاد است. كشورهای این قاره متحد طبیعی و استراتژیك روسیه، بویژه نیروهای چپ کشورما هستند. لازم است با انرژی زیاد روی تحكیم ارتباط ها كار كنیم. ما با رفقا موافقت كردیم كه تبادل نظرات در ملاقات بین المللی احزاب كمونیست و كارگری در مینسك كه برای آغاز نوامبر امسال برنامه ریزی می شود را ادامه بدهیم. این ملاقات اختصاص داده می شود به 90 سالگی انقلاب كبیر سوسیالیستی اكتبر. ما در آمریكای لاتین متقاعد شدیم كه اكتبر کبیر در عمل زنده است!»

(مشروح این مصاحبه در شماره سوم ماه مه این نشریه منتشر شده است)

راه توده 132 14.05.2007
 

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت